|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en fundering angående oljelampan på 850an (M70 motor) När bilen har stått en över natten och man startar så tar det 5 sekunder innan oljelampan slocknar. Oljefilterhuset är tomt på morgonen om man kollar innan start. Står bilen bara någon timme så slocknar lampan omgående. Det jag har kollat är 1 oljepumpen inga lösa bultar 2 provat en annan nr 17 Länk 3 Jag har demonterat hela oljefilterhuset och rengjort noggrant (ingen skillnad) Fråga Det är 2 ventilerna i botten på huset det ena sitter med en segersäkring och den har jag demonterat och rengjort Men hur får man bort den andra, Den ventil som tömmer filterhuset när man öppnar locket. //fredde | |
|
Hej Om det är någon som har något annat förslag / teori så motar jag det gärna. //fredde |
|
| Hej kanske dags att byta olja åker du bara sommar så är 10/50 eller 20/50 Classic då tror jag du slipper problemen | |
|
Oljan har ingen betydelse det ska vara tätt ändå. |
|
| Oljetrycksvarnaren kan gå igång ibland på tomgång i M70-motorn, kolla i instruktionsboken. Det står faktiskt där. Den skall dock slockna omedelbart när varvet blir högre än tomgång. | |
|
Oljelampan har aldrig tänds eller blinkat efter det att motorn har startat. Oljan är ca 700 mil gammal (ska bytas till nästa säsong ). Det är lika konstruktion på ett flertal motorn och någon måste ha varit med om detta fel förut eller är min unik ?? :) //fredde |
|
|
Fredrik har du bytt olja och oljefilter? om så är fallet och detta började direkt efter, kan du ha satt i filtret upp och ner? eftersom det finns en upp och en nedsida. /P |
|
|
Nu blev jag osäker så då fick jag gå ut och kolla och det går ej att sätta filtret fel utan hammare :) Men jag hittade små skador på oringen i botten på filtret ska köpa ett nytt filtret i morgon Sen får vi se vad som händer i will be back //fredde |
|
| Jag byter olja var år ca 400-500mil åker du mycke kortsträker så späder oljan med besin å då blir den tunn det märker du om lyftarna knackar vid kall start | |
| Jay då tycker jag du skall ta en ordentlig titt på din motor om du späder oljan med bensin. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Filterhuset ska inte tömmas då felet ligger i ventiler eller tätning i filterhuset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Per Helmer det var inte min bil som hade problem jag sa bara att det kunde vara så du ska inte blanda in den | |
|
min är inte unik i alla fall Vad skulle man göra utan internet :) hittade detta Länk //fredde |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Verkar som de monterar filtret på olika sätt när dom byter olja, finns väl bara ett rätt sätt eller ?. Dvs det ska tryckas fast i locket innan man skruvar det på plats, kan av var skillnad på de äldre möjligen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Troligen Löst Bytte oljefilter mot ett nytt valde den gamla modellen med plåtsidor då slipper man Nr 17 Länk Efter att jag bytte filtret körde jag lite aktivt så oljan blev riktigt genomvarm sedan fick bilen stå 5 timmar vid start så slocknade oljelampan direkt ,Nu är det bara att hoppas att oljelampan är lika snabb i morgon bitti Tack för visat intresse //fredde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.