AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.737

Tömma AC-gasen på e39 (1997)

Hej!

Behöver demontera det fungerande AC systemet på bilen. Den är ej körbar och har långt till närmsta "servicefirma" som håller på med AC. Enligt vissa kan man tömma systemet rätt ut i luften genom att öppna ventilerna, men jag vet inte riktigt hur bra det känns... Finns det någon lösning jag kan göra för att tömma systemet på ett säkert och smidigt sätt? OBS återfyllnad är inte nödvändigt att jag ska kunna göra själv.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Borde finnas nån på blocket.se eller annan kylfirma som har portabel utrustning och kan komma och tömma systemet på plats?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se till att inte vara i närheten. är iofs ingen direkt farlig gas, men den kan ge syrebrist och du råkar ligga under bilen tex då den sjunker ned. Jag drog av ett rör som var dåligt under min Volvo 740 en gång, var R12 i den när jag låg under bilen, jag gick bara ur garaget tills det slutat pysa, Byta rör och fylla på igen. Enligt kylkillen som hölls med det dagligen var det istort sett ofarlig om man inte stog med näsan över liksom, är ju liten mängd i systemet också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
R134 är en växthusgas som är ca 1000ggr värre än Co2.
Det är dock exakt samma gas som i de flesta kylsprejer.
//Lars
Jag tackar för infon!

En bekant kunde hjälpa mig tömma gasen när han har vägarna förbi, så det blir att göra det "på riktigt" när han har tid :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.