AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.352

BMW 118d - vintertid

Sida 3 av 3
ca
36
cassidy
120dx -13
Jag håller inte med Gourmand - det är inte så enkelt som att en framhjulsdriven alltid har bättre vinteregenskaper än en bakhjulsdriven.

Den Golf jag hade innan min E87 var nog bättre, men den S60 och A4 jag hade innan dess var klart sämre än BMWn i vinterväglag.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om vi nu ska göra detta till en diskussion om dubbat kontra dubbfritt: Det finns inget enda väglag, där dubbfritt är bättre än dubbat! På is är dubbar överlägsna, och "svartis" är det lömskaste och farligaste väglaget eftersom det inte alltid syns att det är halt. Kvittar vilket hjulpar som driver, dubbarna behövs ändå!
En annan faktor är gummits hårdhet. De dubbfria däcken är extremt mjuka i gummit, för att "klibba" så bra som möjligt på hala underlag. Dubbdäck har faktiskt aningen hårdare gummiblandning, eftersom dubbarna gör jobbet där det är som jäkligast.
Dubbdäcken är därmed bättre än dubbfria på torr asfalt(!), eftersom gummit inte "ger med sig" lika mycket - och med modern dubbteknik är både väg- och dubbslitage på asfalt tämligen försumbart plus att det hårdare gummit ger bättre livslängd (har t ex kört nästan 6.000 mil på en uppsättning Nokian Hakka 7, och dom fungerade fortfarande bra i vintras).
Frugans 116d går på dubbade Nordman 4 (samma som gamla Hakka 4), 195/55R16. Den går ruggigt stadigt och tar sig fram överallt där det behövs (vi bor på landet med 3 km enskild väg ut till allmänna vägnätet).
Och vill man ha en bil som funkar bra på vintern, väljer man inte M-chassi eller annan sänkning......
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är väl ingen som har dömt ut något av alternativ? Utan man berättar om sina erfarenheter.
Är man nöjd och tycker det fungerar bra med dubbfritt. Varför ska man byta till dubbat då?
Sen säger inte jag i mot att ett dubbat däck alltid är ett bättre alternativ när underlaget är riktigt besvärligt. Dubbfria däcket blir ju lite en kompromiss. Bättre komfort, men sämre vid isigt underlag.
Sen måste man ju även nämna att det skiljer otroligt mycket beroende på vilket däck man väljer.
Är själv väldigt imponerad av mina dubbfria good year.

Sen är ju det dubbfria däcket mjukare. Som dom måste vara för att ens göra någon nytta. Men så länge de är hyfsat kallt ute är de ingenting som märks. Dock märke jag de väldigt tydligt sista veckorna innan sommardäcken åkte på när de va runt +10 grader ute och man kört motorväg ett tag.

Sitter man och nöter 99% av tiden på E4:an som jag gör så är de inte speciellt ofta man känner att dubbar är ett måste.
Bor man dock långt ute på landet där underlaget kan vara hur som helst kanske man ska tänka annorlunda.
Elle i Stockholms innerstad, där det ofta är blankpolerat, underkylt, snö och is blandat. Vinterkörning innebär alltid isigt underlag till och från och långt ifrån alltid bara på landsbygden, vilket den utomordentligt korkade Ulla Hamilton har svårt att fatta.
Visa användare
17
LillaBlå
120d -08
När jag köpte min 120d satt det halvdana dubbfria Vredstein runflat däck på o med dem på så var han var näst intill okörbar på vinterväglag. Bytte till dubbade Hakka 7 (205x45R17) och nu klättrar han fram riktigt fint. Sedan beror det ju på hur dålig vägen är och dåliga vägar med djupa gropar är ju aldrig kul med en etta med m-sport...

Vad det gäller karmfria dörrar på vintern så fungerar det finfint med en de-iceing-spray som man förvarar i bagagen. Fast köp en som inte kladdar ner dörrarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.