AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.356

BMW 118d - vintertid

Sida 2 av 3
1-serien är sannolikt ingen dålig bil och det var inte heller det jag skrev. Men, som vinterbil kan en bakhjulsdriven BMW aldrig bli det bästa valet, om köregenskaper/riktningsstabilitet och framkomlighet är det primära.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Karmlösa fönster är inte direkt en fördel på vintern, men de fungerar oftast utan problem. Vid stora temperaturskillnader under kort tid om bilen står till kan bli jobbigt om man inte har tillgång till garage eller motorvärmare.

Tveksamt om jag skulle ha en bil med karmlösa fönster om man inte har tillgång till någon värme så att säga.
Man måste även vara noga med att torka ordentligt om man tvättat bilen när de är kallt ut, annars blir de lätt stora problem.

En sak jag inte tänkt på förut, men får coupér karmlösa fönster bara för att man ska kunna använda samma design som till cab?
Borde ju vara så. Ser ingen annan anledning?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Haas: vet inte riktigt varför. E81 hade ju klarat sig utan karmlösa fönster, den delar väl inte sin design med varken caben eller coupén? Eller är det samma dörrar på E81 och E82?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Förlåt, pratar i nattmössan redan då :)
Tänkte på e88 och e82 i mitt tidigare inlägg. e81 känns verkligen inte som den behöver karmlöst. Men kanske är så att e81 har likadana dörrar som e82 och e88. Att man klarat sig att bara göra en karmlös version som passar till alla tre?
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
1:an funkar hur bra som helst på vintern. Kört Audi quattro innan i många år. Det som skiljer tycker "jag" är vid extremt mycket snö och start i backe speciellt att backa i uppförsbacke. Vid vanlig pendling sa frugan så här. Man kan köra hur som helst bilen fixar allt. Jag tycker det samma. Antisladd systemet är mycket välbalanserat.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag väntar med spänning på första snön.

Är det skillnad på A8 V8 quattro och 123d i snö-modden? Hmm, svårt om det är någon märkbar annorlunda körupplevelse. 18 tums ballongdäck med luftfjädringen i upphöjt läge, mot lågprofilsdäck på en sänkt M-sport-bäbis-1er.

Som tidigare framgått i diskussionen är det nog smala dubbade däck man skall ha på lill-ettan, om man vill ha det så stabilt och framkomligt som möjligt. Ofta har ju SAAB mfl "standardbilar" smala 15-tummare med spik i. Många BMW-nissar gillar ju 16, 17, 18 tum med 245-bredd på sina friktionsdäck. Klart man märker skillnad då.

Tror vi att diskussionen är slut nu?

*skratt*
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
groggyfroggy: din 123d har väl e-diffen (rätta mig gärna) så... have fun ;)
Se bara till att ha bra däck på ettan (vilka däck finns det ett antal trådar om här på AP).
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Ja, eDIFF. Blir nog bra.

Däcken är friktionsdäck som "följde med". Fast bakdäcken tar nog slut snabbt, de med :-)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med föregående talare - skrivare: Att ha dubbfria vinterdäck eller dubbdäck har nog större påverkan på körstabiliteten/säkerheten än frågan om det är bakhjulsdrift eller inte. Att BMW sedan nästan seriemässigt utrustar sina bilar med dubbfria vinterdäck beror ju mer på att det är det nästan alla vill ha.

Man får helt enkelt ta det lite försiktigare på vintern, oavsett om man har dubbfritt eller dubbdäck.

Min erfarenhet är att den listlösa fönstren på E88 och E82 (Är det e82 som är coupén) krånglar lite på vintern pga frost men det finns flera enkla knep för att komma runt och det enklaste är att hissa ner rutan själv ca 1 cm när du ställer ifrån dig bilen. Då kommer inte den automatiska tilt-funktionen gå in och då slipper du brända elhiss-motorer eller fotrumsmodulder. Sedan när du kör väntar du så klart tills bilen är hyfsat varm innan du hissar upp dem.

Svar ja, du kommer ha lite högre buller i kupén och svar nej, du skall så klart inte hissa ner rutan så mycket så du riskerar att få in snö eller regn! :)
Kommer också snart göra min första vinter i en 120d från att ha åkt 325 iX :(

Är lite orolig hur det kommer bli men men den som lever får se. Hur som helst så har jag 16" hakka4 från 2006 så ev. måste det kanske bytas i år.

Vilka är dom smalaste hjulen som brukar gå att kränga på ett par bmw 16" fälgar ungefär? Dom jag har nu är väl 225 men går det att få smalare?
195/55-16 är den smalaste godkända däckdimension till 1-serien.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Folks preferenser är så oerhört olika.

Personligen tycker jag en Automatväxlad framhjulsdriven Volvo V70 med friktionsdäck, är bland det vidrigaste man kan köra när det är halt ute.

Ingen vägkänsla, framhjulsdriven och automatväxlad.

Har själv inte ägt framhjulsdriven bil sedan 1996, så jag är invand med det bakhjulsdrivna beteendet, och har inga problem att hantera det, antisladd eller inte.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
E8x funkar bra på vintern..den stora nackdelen är som sagt fastfrusna rutor på karmlösa dörrar.
Dom är ganska lätthanterliga om man kör aktivt (130-140 på spårig isgata funkar rätt hyffsat om man ger sig tusan på det).
Kort hjulbas så blir bilen snabbare i rörelser än med långhjulbas...vilket får föraren att uppleva bilen som ostabil i halka. En annan nackdel är låg markfrigång när man kör på oplogade vägar
Men man kan inte jämföra dom med ex en xi eller ens en gammal 325ix i halka.
Och färska dubbdäck av toppmärke är precis som vanligt ett måste
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Och se till att ni inte kör med bmw´s värde på hjulinställningen...max camber bak och labba lite med toe vinklarna så funkar bilen bättre.
Men det bör varje vettig däck firma veta?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Chris 87 - det var faan, får man inte ha smalare? Jag hade tänkt mig 165or. 195or till lilla ettan måste vara relativt sett brett, vad har de andra, 3,5,7-serierna för minikrav?
groggyfroggy: En 123d måste ha minst 17" fälgar och då blir det 205/50-17 som smalast.
KOm på att moina nuvarande 16" nokian nog är 195, får hoppas dom passar om dom klarar en vinter till.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Valet av dubbfritt eller inte beror ju lite på vart man kör också.
Har dubbfria good year till min, fungerar klockrent om man mest kör på stora vägar.
De
58
Deeds
118dA F20 M-sport Vit -13
320CI Cab M-sport Emolaröd II -05
Jag har kört en vinter med Nokian Hakka R (dubbfritt) och här i Dalarna har vi MYCKET snö förra vintern.

Jag hade inga som helst problem med framkomlighet och då bor jag ändå på landet med en dåligt plogad, 2km, grusväg.

Den tog sig fram hur bra som helst. Vi har även en framhjulsdriven v70 (D5) med dubb som är hemsk att köra på vintern. Understyr som få!

Bakhjulsdrivet med riktigt bra system känns 100 gånger säkrare än framhjulsdrivet.

mvh
Tobias
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Iofs måste jag faktiskt instämma med Daniel635, jag har inte heller ägt en felhjulsdriven bil sedan 94 (förutom ett kort misstag 2010) så jag kan inte direkt säga att jag har något att jämföra med. Däremot vet jag rätt väl hur en rätthjulsdriven bil beter sig i halka och som sagt; grundregeln att ta det försiktigt på vintern funkar rätt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.