|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Som rubriken lyder undrar jag vad ni som har erfarenhet av den modellen säger om att köra den under vintertid. Har läst på internet och där har dom på flera ställen tyckt den är bra förutom på vinterväg. Vi hade tänkt att köpa en 118 som andrabil men har börjat tveka då man läser om detta. Länk Vad säger ni? | |
|
Jag ser inga problem med en 1-serie vintertid och Teknikens Värld verkar hålla med: Länk Bry dig inte om att där står "Pris: 30:-", deras äldre test skall vara gratis att ladda ner så det lär vara ett skrivfel. Jag kunde få ner testet utan problem åtminstone. //Bjersér |
|
| 1-serien är en alldeles utmärkt vinterbil - särskilt med bra (dubbade) vinterdäck i vettig dimension (195/60R16 t ex). | |
|
Vad var det i UNT-reportaget som var så negativt för BMW som får dig att tveka på en 118d som andrabil? EN BMW 118d är väl en hur bra vinterbil som helst? I varje fall inte sämre än någon annan bil. Det är klart att tillverkarna nog trixade en hel den under mitten av 00-talet för att klara 120grams-gränsen? Det är klart att en 118d inte är någon racer, men då finns ju alltid 135i! En 118d är en bra bil! :) |
|
|
Har kört min 116d i två vintrar med bra Nokian dubbfria vinterdäck. Inga problem direkt, men dubben hade nog gjort sitt för framkomligheten. Annars välbalanserad och förutsägbar, och med antislapp så känns det tryggt. Nu har jag inte kört speciellt mycket, men jag skulle definitivt inte rata modellen pga vinteregenskaperna. Mvh /Martin |
|
|
Tack för alla bra och snabba svar. AlexanderK: Av misstag gav jag fel länk. Det var denna jag läste Länk För övrigt är det denna jag kikat på. Länk /Per |
|
|
Hade en 116i 2004 med dubbdäck. Tycker den inte var värst bra på vintern då jag körde fast en del. Köpte sen en 2007 320d M-Touring med dubbfria Nokian RSi & var då mycket nöjd!! Har nu en 120i Cab som jag ska köpa dubbfria Nordiska vinterdäck till! Blir säkert bra. :) Tror inte du ska vara orolig för 1-seriens vägegenskaper på vintern dock. Problemet jag märkt med BMW är attt de är låga, att de lägger sig på snön som en pulka. :) |
|
|
Btw, i detta test du länkar till, Länk så har de Europeiska dubbfria däck. De är värdelösa i nordiskt vinteräglag! De är gjorda för blöta & kalla vägar. De är bra mot vattenplaning & torr asfalt. Man ska ha Nordiska dubbfria däck! Iaf om man bor i Stockholm. |
|
|
Håller med föregående talare att det är en bra vinterbil med nordiska dubbdäck! Dock är höjden ett litet problem om du har M-sport, länkar en bild hur det såg ut en morgon när jag skulle iväg till jobbet. Lyckades trycka mig fram 200m längs villagatan, sen fick man backa och ta sats igen :) Länk |
|
|
Körde två vintrar med min 116D på Goodyear UG 7 RFT (195), blev turer upp till svenska rallyt utan problem. 1 dm nysnö var inga problem. Att den sen ettan är bland de roligaste bilarna vintertid måste också tilläggas, välavvägt antispinn/antisladd gör den till ett nöje att köra på vintern. Där andra bilar understur sig in i kurvan, ger ettan ett lätt överstyrt betteende in i kurvan. |
|
|
Jag körde e87 120i med m-paket och grejer under två vintrar. Hade dubbade continental och det gick hur smidigt som helst. Helt odramatiskt! På något sätt tyckte jag bättre om den bilen än min nuvarande e92 335i med m-paket osv... Vet inte varför men jag kom väldigt bra överens med den! |
|
| Körde 120i ett par vintrar och den var helt hopplös vid vinterväglag. Trotts bra dubbdäck körde den fast överallt så fort det kom en till två decimeter snö. Den i särklass sämsta vinterbil jag haft. Min nuvarande 3-serie med dubbfria centraleuropeiska vinterdäck är överlägset bättre. | |
|
Då handlar de nog bara om att din 120 var lägre än din nuvarande. Har inte hunnit köra så pass mycket vinter med min ännu, men inga problem än sålänge. Så jag skulle inte avstå ett köp pga det. Stora frågan är om man gillar designen eller inte :-) |
|
|
Håller med Chris87 till fullo! Min 116i sög med dubbdäck & min 320d med M-paket & Nokian RSi (Nordiska dubbfria) var grym!! :D |
|
|
Ok. Tack igen. Jag har fått lite olika svar men iallafall bestämt mig att avvakta lite. Kanske titta på flera modeller innan jag bestämmer mig. |
|
| Att ställa frågor på ett BMW-forum ger sannolikt inte några optimala svar på huruvida bilen är en bra vinterbil eller ej. Svaren blir tämligen givna. Det ingen hittills nämnt är det viktigaste - nämligen att även BMW 1-serie är en bakhjulsdriven bil, vilket aldrig gör att den blir en bra vinterbil, hur många elektroniska anti-system man än använder. | |
| Gourmand- Du är trångsynt! | |
|
Gourmand Det är väl ändå här du kan få vettiga svar. Det du säger stämmer väl bättre på om du går in till bmw och frågar - "hej! Jag vill köpa en ny bil men jag tvekar lite eftersom jag hört att bmw är dåliga på vintern" Vad tror du får för svar då? Dock har du helt rätt i att bakhjulsdriften har sina begränsningar trots diverse hjälpmedel. Kanske att vissa diffar klarar de bättre än andra. När man fastnar rejält så har bakhjulsdriften en tendens vilja borra ner sig ännu mera vilket sällan är ett stort problem med framhjulsdrift. |
|
|
Johannes Collin vet väl inte vad han snackar om, eller det kanske han vet men i det här fallet så verkar det bara som att han vill försöka uttrycka sig lite melodramatiskt och använda starka ord för att det gör läsandet mer nöjesfyllt eller spännande. En 118 eller 120 (oavsett i eller d) är väl en hur bra vinterbil som helst. Jag har aldrig haft några problem. Man får väl köra försiktigt som alla bilar i vinterväglag? Och för övrigt - att skylla på att bilen är dålig när de egentligen är utustad med för breda däck är ju bara fånigt tycker jag. |
|
| Jag skulle inte tveka på 1-serien pg att det skulle vara en "dålig" vinterbil iaf. Får se hur min 120i Cab klarar kommande vinter.. :D | |
|
Enda "nackdelen" med iaf E81 under vintern är väl att de är långt mer överstyrda än övriga modellprogrammet tack vare/pga sin lite kortare kaross och hjulbas. Just ja, E81'ans karmlösa fönster är ett gissel om man inte har garage. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.