AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.193

Hel- och halvljusen uppför sig otroligt märkligt

Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Mitt ljus på E39 540ia har börjat uppföra sig mycket märkligt. När jag sätter på halvljuset lyser halvljus på ena sidan och helljus på den andra. Sätter jag på helljuset blir det tvärt om, förutom att båda halvljusena lyser. Stänger jag av bilen och för helljusspaken framåt tänds ljusena med blandat resultat av helljus och halvjus på de bägge sidorna, trots att allt är avstängt.

Tänker jordfel, men hur ska man hitta det? Finns det någon styrenhet för framljusen som det kan vara fel på?

Någon som råkat ut för detta?

//Mats
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja du. När du för spaken framåt så aktiveras "follow me home" funktionen så det är helt ok men det är halvljuset som ska påverkas enbart.
Första tanken är att anslutningarna hel å halv är skiftade på ena sidan.
Borde inte kunna uppstå helt plötsligt. Vad säger indikeringen för trasiga lampor i displayen ??
Visst det finns en ljusmodul som reglerar ljuset men där ar alla utgångar separata med var sin skyddtransistor..

Om det skulle vara ett syntax error, så lossa bägge batterikablarna från batteriet. Lägg ihop kablarna några sekunder och vänta ca 20 minuter innan du sätter tillbaka dom.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Tack för svaret, Hasso. Jag är säker på att kontakterna sitter rätt. De kan inte sättas fel eftersom de ju alla är olika och bara kan passa på ett ställe var.

Inga trasiga lampor indikeras. Dock har jag tillfälligt kopplat från helljusen på båda sidor, så nu indikeras det. Det är nämligen så då att om jag har enbart halvljus på och skjuter fram helljusreglaget så tänds halvljuset på andra sidan också. Då kan jag åtminstone köra på kvällen. Weird, alltså.

Men jag ska se om jag kan "nollställa" med batterikablarna som du beskriver.

"Follow me Home" har jag aldrig hört talas om. Vad är det?

MVH,
Mats
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du stänger av bilen när det är mörkt och petar till heljusspaken, så tänds halvljuset nån nån minut så du får ledljus att hitta hem till dörren typ. Eftersom follow me home tänder halvljuset i det normala helljusläget när bilen är igång så kan det vara nått syntax error i ljusmodulen eller kanske nått slitet i spaken eller dess anslutningar. Lurigt

Länk
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Jag är tvungen att krypa till korset och erkänna att jag kopplat fel. Ytterst pinsamt ju. Trodde inte det var möjligt, men det går utmärkt att förväxla hel- och halvljuskontakterna.

Så, tack för att du engagerade dig, Hasso, och jag ber om ursäkt för att jag tog upp din tid i onödan med en sån här idiotgrej.

MVH,
Mats
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jaja sånt händer den bästa,hade nog en aning om att det gick att sätta dom fel..:) Bra att det redde ut sig.

Länk
Starkt av matspon att våga berätta om ett misstag - alla gör vi ju misstag, men de flesta har svårt att erkänna det.

Skönt också med en tråd som fick en lösning - de flesta trådar börjar annars med en fråga, men sedan får man aldrig veta hur det gick.

Bra att det löste sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.