|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Varför ser jag en kille med byxor vid anklarna och en propellerkeps när jag läser vissa inlägg? Nåväl! WGG. Polisen kan inte skriva ut ett strafföreläggande för vårdslöshet - Det är bara det jag hänger upp mig på. fredde 7. Som jag skrev. Polismannen har rätt att öppna din dörr om det föreligger sådana skäl som motiverar det. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Kävlingepågen , du borde länka till denna så folk förstår vad polisen får göra :) Länk |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
:) För enkelt :) Tack för att du förstörde dagen för några. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
fredde 7 |
kävlingepågen: Vad anmärker du på då, om vi är överens om det? Till alla som undrar vad jag har emot polisen i almänhet, idag i aftonbladet står det lite om vissa polisers förehavanden under, före och efter mordet på Olof Palme. Detta med tusentals andra tveksamheter som polisen sysslar/sysslat med gör att jag avskyr dem alla som pesten. Som någon skrev till mig längre upp i denna tråd så hittar polisen på skäl som gör att de i praktiken kan öppna min dörr t.e.x. Men just därför är det viktigt att inte acceptera detta, Bråka och tänja på lag och gränser åt sitt håll också. Exempel på detta kan vara att när/om du blir stoppad spela in erat samtal med mobilen eller liknande. Eftersom en egenskap alla poliser har är att de är maktkåta, behövs i regel inga större provokationer innan grodor hoppar ur deras munnar. Min bildörr har under alla år aldrig öppnats, trots att polis vid ett par tillfällen försökt lagföra mig för grov vårdslöshet i trafik. Dock ska tillägas att jag aldrig gjort mig skyldig till detta utan det har varit rena felaktigheter från poliser med dåligt omdöme. |
Verdi |
Då min far är pensionerad polis och jag känner många av hans gamla kollegor så tycker jag att poliser i regel är bra _människor_. Just det fredde. Människor. När du skriver att ALLA poliser är si och så så är det för mig en personlig förolämpning. Nu kommer du säkert att skriva en massa skit tillbaka osv men jag förväntar mig inte en mognare reaktion av dig ändå. Nu har polisen tystnadsplikt men några anekdoter har man väl ändå fått höra. Roligast var när de hade fartkontroll och tog fast en snubbe som åkte på lite böter. Sen hade de en till fartkontroll efter några km där samma snubbe blev av med körkortet. Han var lite upprörd över böterna och drog iväg lite snabbt... :-) |
fredde 7 |
Verdi:Klart du tycker om din pappa, Klart du gillar hans kollegor. Hör väl till den berömda kårandan att man inte sätter dit kollegor eller dennes familj för eventuella brott. Du skriver att de har tystnadsplikt, men ändå berättar du stolt hur de bryter mot den...Visst ja...du tycker ju poliser är bra människor och att de får bryta mot regler och lagar. Det händer alldeles för ofta att jag ser poliser i såväl civilbilar som målade bilar köra som riktiga dårar inne i städer förbi skolor mm, utan att ha utryckning. Jag hängde på en gång för att se vad som brådskade så hemskt. Deras vansinnesfärd slutade på MC Donalds, de slog av sirener och blåljus ngn kilometer innan. Tyvärr kommer de undan med sånt här då de bara kan hävda att utryckningen de hade blev avblåst. |
Verdi |
Du pratar om saker du inte har en aning om. Tycker synd om dig. |
| Verdi: Inte lönt att diskutera med honom, han är ett tvättäkta troll | |
Jag kan väl till viss del hålla med fredde 7 om att det är lite tveeggat när de åt ett håll hävdar tystnadsplikt och åt ett annat "skvallrar". Min käre farfar var även han polis i sitt hela liv MEN han berättade aldrig något för mig som rörde verkliga "fall". Däremot pratade han mycket om själva jobbet. En annan sak jag stör mig otroligt mycket på (och som har varit kostsamt) är de gånger jag har blivit stoppad med följande ord "- Jag låter det gå för den här gången". :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
Verdi |
PinnenX, Känner till hans typ. Han spelar säkert banjo. Kävlingepågen, Han har såklart aldrig nämnt namn på personer osv. Däremot har han ju berättat om vad han har gjort ibland utan att nämna känsliga detaljer. Jag är uppväxt på en liten ort så det sista han ville var väl att jag skulle springa runt på skolan och glappa... |
|
Min personliga uppfattning är att det krävs lång erfarenhet innan en polisman blir duktig. Med andra ord, unga poliskillar är ofta onödigt aggressiva och ineffektiva, emedan äldre konstaplar ofta får mycket uträttat utan att vare sig höja rösten eller vifta med batongen. Det skulle inte förvåna mig om Verdis far har en liknande uppfattning. Min morfar var för övrigt kommissarie och mordutredare. Han sa aldrig ett endaste ord om sina utredningar så länga han var vid liv. |
|
fredde 7 |
PinnenX: Troll? Ok då trollar jag bort dig:) hejdå!! Verdi: Ok. I vilket inlägg har jag kallat dig för ofördelaktiga saker? Du tycker tydligen du har rätten att angripa mig personligen. Jag kritiserar, kanske till och med häcklar polisen som grupp, ingen enskild polis. Ofta blir man upprörd när någon angriper en öm tå, så är det helt klart i ditt fall, med din far som polis och hans kollegor som du säkert ser upp till, sedan skriver någon på ett forum om sina åsikter om poliser i allmänhet. Du känner dig personligt påhoppad då och behöver gå på personen med påhopp om banjospel mm. Ja du Verdi....Verkar som du skulle prata med någon om dina problem. Om du ska fortsätta svara mig, kan du väl hålla en lite högre nivå? Sedan kan du väl argumentera sak och inte person? sak i detta fallet är polisens maktmissbruk. Jag har läst innan vad du skriver i andra inlägg, tex där en yngling blev jagad genom hela Stockholm ett par vändor för att sedan sluta sitt liv i en vägbom. Du med många andra tyckte att polisen agerade korrekt även där, så visst kan man ha olika åsikter. Mina åsikter kommer inte att ändras förens polisen börjar agera och bete sig som människor, det vill säga anpassa tillvägagångssättet beroende på hur grovt brottet är. Samt att leva som man lär. ......................... |
Verdi |
pettran, Sant. Pappa brukar alltid säga att det absolut viktigaste för en polis är förmågan att kunna prata med ALLA människor. Kan man bara kommunicera så förebygger man många problem. Men trots det har han blivit knivhuggen, hundbiten, hotad med skjutvapen av påtända knarkare, jagat bankrånare till fots, draggat efter uppsvällda vattenlik osv osv. Han är ingen hjälte för det, för det är sånt poliser gör. Det är deras jobb. Trots allt detta så säger han att det absolut värsta som polis var att vara först på en allvarlig trafikolycka där folk är döda och/eller svårt skadade. Den tragedin är svår att föreställa sig. Men när du står där och en hel familj är utplånad så är det tufft. På riktigt tufft. Inte bli av med körkortet-tufft. Kanske något för fredde att tänka på nästa gång han har bråttom till jobbet? (nej, tror inte han är kapabel att förstå för i hans värld är han ofelbar och oförstörbar, ej heller att ta in att polisen han har framför sig är sjukt less på hel- och halvidioter som inte kan ta ansvar för något de gör och ska jiddra om allt istället för att bara erkänna det man gjort som en rakryggad man...) |
Verdi. Tycker din sista mening är lite onödig. Varför tycker jag det? För några år sedan så åkte jag fast för fortkörning. Att jag körde för fort rådde det ingen som helst tvekan om. Trots det kunde jag inte stå rakryggad och ta det som en man. Varför då? Av den enkla anledningen att de (polisen) skrev under på att mätningen hade skett i enlighet med RPS föreskrifter och därmed fanns det ingen risk för att de har förväxlat mig med en annan bil. Nu hade de inte utfört mätningen i enlighet med de förskrifter som de måste följa för att kunna bibehålla den rättsliga integriteten för sina påståenden. Med det kunde jag inte erkänna då vi inte vet med säkerhet hur fort det gick. Så för mig är det två sidor som måste vara "rätt" dvs om polisen skall fälla dig för fortkörning så måste de ha utfört sin mätning på ett korrekt sätt. Bara för att det står en viss hastighet på laserns display så behöver inte det betyda att det är det sanna värdet. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
Verdi |
Du vet väl hur fort du kör? |
Karl-Hilding |
Klart att man vet... Inte på kilometern rätt men nästan! |
fredde 7 |
Verdi: Orkar inte kommentera dina personliga påhopp, fortsätt med dem, de gör att jag får bilden av dig och din ännu klarare för mig. Men däremot vill jag gärna kommentera dina sakliga påståenden. Kör du aldrig för fort? om du svarar ja. Borde du då inte rakryggad gå in och anmäla dig själv för det? Skillnaden mellan mig och ni som tycker man ska stå sitt kast och ta böterna ifall man kör för fort är att jag uppenbarligen inte tycker jag begått något fel, inte framkallat onödig fara för medtrafikanter mm. Ni däremot tycker ni har gjort er skyldiga till allt detta ändå gör ni det...hur är ni funtade då? Jag skulle aldrig köra fortare än jag var säker på att klara av. Nu ska jag snart kolla Wallander på TV....så helt allergisk är jag inte;) |
|
Jag har under mina år med körkort bara en fortkörningsböter - blev tagen av en civilbil strax söder om Vaggeryd på E4:an. Eftersom jag ansåg att den mätning de gjort med videokameran gav en rimlig uppskattning av hastigheten erkände jag utan omsvep. De båda poliserna var väldigt trevliga båda två och det hela avlöpte utan dramatik. fredde 7 - Hur de är funtade? Antagligen har de läst en del i det som står i trafikförordningen 1998:1276? Länk Lite tungrott ibland att ta sig igenom, men man kan lära sig en hel del om de skyldigheter man har som trafikant. För att kunna leva som man får man verkligen ligga i, eftersom här finns det en hel del att lära. P.S. Ett troll kan inte trolla, men du får hemskt gärna fortsätta att försöka! :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi. Det spelar väl ingen roll om jag vet det eller inte. Det viktiga i sammanhanget är att åtminstone polisen MÅSTE vara den som vet i den givna situationen. Om inte kommer vi ganska fort att få problem som är bra mer omfattande och allvarligare än min påstådda hastighetsöverträdelse. Det sista som hör hemma inom ett rättsväsende är godtycklighet. Sedan tycker jag att "Två fel blir inte ett rätt" passar in :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.