|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
"I mina unga år så var jag borta med kortet i 2 mån vid 15 km över vid 30-område" Inte väsentligt för TS men detta stämmer knappast. ________________________ Låter som du sitter illa till både p.g.a. att du erkänner på plats. Begär rådrum nästa gång. I detta ärende skulle jag råda dig att ringa till åklagaren och helt enkelt fråga om det är möjligt att ta tillbaka erkännandet ang. vårdslöshet. Lycka till Mathias! |
|
|
Intressanta definitioner av "ensam på vägen" - uppenbarligen var ju polisen där också - fortkörare + polis = 2 stycken i min värld. Ensam = en. Ang din gravida dams födsel så kan du kanske i samband med akut påkommen födsel hävda nödrätt och köra utan körkort till sjukhuset om det är så akut bråttom men det är upp till dej att i så fall bevisa att det inte hade gått att lösa med taxi eller annan transport. Nöd går före annan lag i vissa fall. Nu är inte wikipedia lagtext men troligen rätt nära sanningen: Länk Men hem från BB får någon med körkort köra, då är nöden över. Jag tror det eventuellt gick något över högsta tillåtna då min fru hade 4 minuter mellan verkarna och det var 3 mil kvar till sjukhuset men vi träffade inga poliser längs vägen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| "inbackad och gömd" - visst var han där och det kan säkert ha funnits någon bärplockare eller vandrare i skogen men i allmänhet avser man fordon på vägen i dessa fall... Så enligt de flestas definition blir det nog tillbaka till "en". | |
|
Jag jobbar med bl.a. körkortsfrågor och kan berätta lite hur det ligger till: 1. I och med det godkända strafföreläggandet har du "dömt" dig själv. Således har du gjort dig skyldig till grov vårdslöshet i trafik. I princip går det inte att "ta tillbaka" erkännandet. 2. Bötesbelopp har jag inte koll på i huvudet. 3. Det blir återkallat körkort och spärrtid. Spärrtiden är minst 12 månader vid GVT. Jag skulle tippa på att det stannar där. 4. För att sätta ner spärrtiden krävs "synnerliga skäl". Jag kan garantera dig för att det som du omnämnt inte utgör synnerliga skäl. (Men visst, det kostar ju ingenting att försöka argumentera). |
|
|
Jag säger det igen. Det förekommer för många spekulationer i den här tråden, bland annat kan det som WGG skriver ovan vara felaktigt i just det här fallet. Omständigheterna kring den handling som TS begått gör att handlingen förmodligen inte kan betraktas som vårdslöshet i trafik, och absolut inte som grov sådan. Hur mycket man än erkänner får man inte dömas för ett brott man inte har begått. TS behöver snabb hjälp av en jurist för att reda ut detta. |
|
|
@pettan: Nä, jag spekulerar inte. Det jag skrev nyss stämmer. Som sagt, jag jobbar med sådana här frågor. Men fortsätt du spekulera om du finner någon glädje i det. |
|
|
WGG -> Jag menar inte att just du spekulerar, men ditt inlägg kan vara felaktigt i det har specifika fallet. Det går nämligen inte att "döma sig själv" till ett brott man inte har begått. Om TS har accepterat ett strafföreläggande gällande grov vårdslöshet i trafik (vilket jag betvivlar) så har han mycket goda förutsättningar till rättelse, men då krävs hjälp av en jurist. |
|
|
Länk Det verkar gå att (i vissa fall) dra tillbaka sitt erkännande enligt trafikjuristen, men då måste man tydligen gå via tingsrätten: (från ovanstående sida) "Om man godkänt en ordningsbot... är handläggningsrutinerna i princip desamma som de som redovisats ovan. Det enda som skiljer är att Transportstyrelsen inte bedömer om det finns tillräckligt starka skäl att anta att körkortsinnehavaren gjort sig skyldig till trafikbrottet. I och med att personen godkänt en ordningsbot och denna därmed gäller som en lagakraftvunnen dom, utgår Transportstyrelsen rent formellt från att personen gjort sig skyldig till det eller de trafikbrott som angivits i bötesföreläggandet. Att då genom ingående beskrivningar i sitt yttrande försöka hävda att bötesföreläggandet är oriktigt, är bortkastad tid. Vill man få rätsida på ett sådant ärende måste man som regel först gå via tingsrätten för att få bötesföreläggandet undanröjt (vilket långt ifrån alltid är möjligt)." Det som gör mig lite fundersam är om polisen ens får utfärda bötesföreläggande gällande vårdslöshet/grov vårdslöshet i trafiken... Som sagt: Kontakta kunnig jurist! Annars är du garanterat toktorsk efter polisens "fulspel"... Här är i alla fall ett exempel på en som lyckats dra tillbaka erkännandet: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Karl-Hilding |
OFF TOPIC: "I mina unga år så var jag borta med kortet i 2 mån vid 15 km över vid 30-område" Inte väsentligt för TS men detta stämmer knappast. ________________________ Varför stämmer inte detta? Året var 1991. Återkom gärna! |
|
var i kontakt med en trafikpolis idag. man kan ta tillbaka ett erkännande. kan också tillägga att den enda lappen jag skrev på var den för själva fortkörningen, och där var bara hastighetsöverträdelse ikryssad. inte den rutan ovanför "grov vårdslöshet". så det är ju jävligt märkligt att man står åtalad för det? dock är all vårdslöshet avskriven från anmälan nu och det är böter och indraget körkort för just fortkörningen (som är erkänd) som väntar enligt honom. återstår att se hur den här soppan slutar. tycker bara det är mycket märkligt att polisen som tog mej med laser sa att om jag har tur, så kommer jag undan med 4 mån indraget, och sen när han skriver rapporten, sätter dit mej för grov vårdslöshet som minst ger 1år. alltså ljuga mej rätt i ansiktet? |
|
| fick också det berättat för mej att för att få vårdslöshet enbart av hastighetsöverträdelse så måste man köra 100% för fort. | |
Karl-Hilding |
Mao så säger du att man kan köra i 239 km/tim mellan Varberg - Hallandsåsen utan att bli fälld för vårdslöshet. Jo, det är 120 där. Nu är spekulationerna igång riktigt. |
| Karl-Hilding: Jag är övertygad om att trafiksituationen avgör om det är vårdslöshet eller ej. Att köra för fort när det inte är några andra bilar på motorvägen är avsevärt mycket lindrigare än att köra för fort då det är mycket trafik. | |
|
Skönt att höra Mathias, då ser det ut att utfalla som jag sa från första början. Karl-Hilding du kan köra i ännu högre fart och klara dig med fortkörning. Har inte domen tillgänglig men känner till ett fall där föraren klockades till 255kmh på 110 väg och friades från vårdslöshet. Som Chris skriver så styrs det i princip helt av de yttre omständigheterna. |
|
|
>> Karl-Hilding Har du kvar polisrapporten? Låter som du snarare torskade på 55km/h alternativt hade en varning sen tidigare. Länk |
|
|
mathias_e30: Jag förstår inte varför du vänder dig till polisen med dina funderingar, dom har bara intresse av att sätta dit dig och vill inte vara en hjälpande hand för dig. Du ska kontakta en advokat som sköter ditt ärende för ditt eget bästa och du ska inte ringa till polisen något mer, det är mitt råd. |
|
|
Slösa inte mina skattepengar på att försöka komma lindrigare undan för att du är korkad. Spar det till den dag du gjort något du inte kunde förutse konsekvensen av Den som kör 155 km/h på 80-väg vet att det skulle resultera i indraget körkort. Den som inte vet det behöver fräascha upp kunskapen eftersom han/hon då sannolikt även glömt annat som är viktigt att veta i trafiken. Den som däremot åkt dit på någon kilometer över tillåten hastighet och kläms dit rejält har jag sympati för, men den rena bus-/nöjeskörningen får man vackert stå för. Jag menar på intet vis att du är en dålig människa eler så, bara att du får stå för vad du gjort. Skulle det falla sig så att jag av någon outgrundlig anledning kör för fort är det ett medvetet val där jag är fullt införstådd med att det skulle resultera i böter eller indraget körkort. Ett aktivt beslut med medvetenhet om risken. Det var ditt val med. |
|
Karl-Hilding |
M-pire: Jag klockades till 45 km i ett bostadsområde i Lund där det var 30 km. Uppställning 3 st polisbilar och 8 st konstaplar plus betjänsen med laserpistolen. När jag blev stoppad så sade jag några (väl valda) ord som inte passade dessa konstaplar. Bla räknade jag upp polisbilarna plus antalet konstaplar. Frågade då om det varit mord eller något ännu värre i området eftersom det var överfullt med betjänter. Och detta föll dom inte i smaken så klart. Ja jag hade haft en bot 8 månader tidigare 112 km på 90-väg. Vet att detta låg mig i fatet plus min arrogans... Lite kul var att de visste inte att vi hade samma arbetsgivare. Förhalade indraget körkort i 12 månader via korrespondens med åklagare. Efter domen blev det 2 mån indraget. Möjligt är att brevväxlingen plus samtalen drog ner det till 2 mån eftersom "lasermannen" sade minst 3 mån enär det var 50% för fort utanför en förskola. Givetvis så erkände jag inte förseelsen!! |
|
Karl-Hilding: Vad är det du vill säga med ditt inlägg? Att du är stolt över dig själv??? Du körde alltså i 45 km/h utanför en förskola och givetvis är det polisen som är dumma i huvudet? Du visar upp en allt vanligare arrogans och tendens bland människor. När någon försöker påpeka eller tillrättavisa dig för att DU faktiskt har begått ett fel så svarar du med att vara arrogant och att mästra polisen som tog dig för fortkörning. Patetiskt tycker jag... Kör du 45 km/h utanför en förskola får du väl för bövelen stå för konsekvenserna! Hålla på och förhala indragningen av körkortet och uppta en åklagares arbetstid med en massa skit under 12 månaders tid för att få ned straffet med en månad känns ju ju otroligt motiverat. Att du dessutom efter mer än 20 år tid fortfarande är stolt över att du inte erkände din förseelse visar att du blivit äldre men inte klokare. Man blir ju beklämd...:( |
|
|
bavega: Läste du inte TS andra inlägg? Han vill inte ha några moralkakor utan han undrar vad konsekvenserna blir, är det så svårt att respektera? Det är lite tröttsamt att det alltid ska det dyka upp någon broder duktig som ska komma med sina moralpredikningar när någon har modet att erkänna att dom har begått ett litet övertramp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.