AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
19.643

tagen 155km/h på 80 väg, vad händer nu?

Sida 2 av 5
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är väl bara dra tillbaka erkännandet och säga att jag blev stressad av situationen och kunde inte tänka klart eller nåt liknande
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
pappret är redan påskrivit. enligt polisen som tog mej så sa han att det här kommer skickas till åklagaren pga att jag blir anklagad för vårdslöshet i trafik. bla bla. hade ett förhör i bilen. jag erkände. skrev på pappret där det stod vart jag kört för fort, hastigheten som gällde där, och min hastighet. rutan för fortkörning är i kryssad. dock ej grov vårdslöshet. körkortet omhändetaget på plats. fick 48 timmar att köra efter det. fick inga böter på plats.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Spelar ingen roll att det är påskrivet. Säg att du blev väldigt stressad eller nåt
Som Johan skriver finns det tydligen fall innan: Länk
Länk
Tror du har goda chanser att klara dig från detta. Det går att dra tillbaka erkännande i andra typer av mål, svårt att se att trafikmål skulle vara undantagna. Ta reda på vem som är åklagare och dra tillbaka erkännandet. Detta har jag svårt att se att det skulle vara vårdlöshet.
Förtydligande: ifrån vårdlöshet vill säga, inte fortkörningen isig. :)
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Vore jag som du skulle jag kontaktat en jurist, till exempel den som har länkats till tidigare, och låtit denne sköta korrespondensen med åklagaren och transportstyrelsen. Det behöver inte bli mycket dyrare än ett par tusen kronor.
Du har alltså erkänt både fortkörningen och vårdslöshet i trafik?
fredde 7
Tror det ligger till så här:

Det finns färdiga straffsatser för de flesta trafikbrott så även för fortkörning.
Beroende på hur mycket du kör för fort samt vilken typ av väg det är.

Du har kört så mycket över den tillåtna hastighetsgränsen att det inte finns färdiga straffsatser därför går det vidare till åklagare som ska ta ställning till
om det är vårdslöshet eller grov vårdslöshet, samt hur många månaders spärrtid du ska få.

Ta för vana framöver att aldrig erkänna ngt.
Ber de dig kliva ur och sätta sig i deras bil så hävda att du sitter bra i din egen
och låt polisen stå på DIN sida halvägs ute i vägen. De har ingen rätt att tvinga dig om du inte misstänks för brott som ger fängelse.

Nu när du erkänt måste du dra tillbaka ditt erkännande.
Du kan begära att få se när laserpistolen är kallibrerad senast. samt vad den visar nu...
Har du tur är det ngt som inte stämmer här och du går fri.

Antar att de var två poliser.
Be att få ut deras "journal" så du kan se om de jobbat längre än
tillåtet. Samma här, är det ngt som inte stämmer går du fri.

Sista utvägen är en riktigt bra bortförklaring, det är också det svåraste.
Har du ett jobb där du är absolut beroende av körkort samt att samhället är
relativt beroende av dig och du inte orsakat skada/olycka i din överträdelse
kan du räkna med att behålla kortet.
Annars skulle jag testa ngt i stil med:
Fru gravid, du pratat med henne i tele, hon berättar att hon har ont i magen o känner sig matt och yr, det sista hon säger innan samtalet bryts är att det kommer blod.......... Du ringer upp, inget svar....du slänger dig i bilen och så blir du stoppad och bötfälld, i chocken kommer du inte för dig att förklara dig på plats osv..........

Kanske kan du få ngn mildring.

Lycka till och hör av dig med resultatet.
pe
250
pettran
Fredde -> Om du hade kört 155 på 80-väg så skulle du alltså först vägra kliva ur bilen när polisen ber om det, sedan tvinga polismannen att stå ute i körbanan, sedan kräva att se kalibreringsprotokoll och sedan kräva att se en "journal"? Om sedan inte något av detta hade lett till önskat resultat så skulle du hoppas på polismännens medlidande genom att plötsligt "komma ihåg" att din fru för tillfället håller på att få ett missfall?

Du kan nog räkna med att poliserna i en sådan situation låter dig åka i deras baksäte med stöd i LPT.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

pettran: läs om texten från "Nu när du..."

___
//Ulf
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
GE: det är där som är lite luddigt, som jag inte har koll på. han snackade om att jag skulle bli åtalad för vårdslöshet i trafik. och att han skulle ta mitt körkort på plats. fick skriva på ett papper där jag typ godkände att han tog mitt körkort.

det är nu i efterhand som jag blev så fundersam om jag då även hade godkänt vårdslösheten (som jag inte godkänner)

eller blir det automatiskt vårdslöshet när man blir tagen i den hastigheten? oavsett tid, omständigheter, inga bilar på vägen ect.
fredde 7: Inte riktigt rätt men nästan. Vid hasigheter över 40km/h för fort så går det automatiskt till åklagare som du skriver.
Men sen skall åklagaren avgöra ifall det är vanlig fortkörning (4000 i böter), vårdslöshet eller grov vårdslöshet.
Men som jag skrivit ovan, det skall till mycket för att dömas till vårdslöshet och i princip omöjligt att dömas för grov sådan vid endast fortkörning.

Spärrtiden beslutar transportstyrelsen om, inte åklagaren. Och där skall det mycket till för att slippa spärrtid helt, mer troligt att man kan minska ner tiden men någon månad.

Om Mathias har erkänt vårdslöshet, så utfärdar åklagaren ett strafföreläggande (dagsböter). Har han enbart erkänt fortkörning och åklagaren anser det vara vårdslöshet kommer åklagaren fråga honom hur han ställer sig till det. Då nekar man och det kommer gå till TR för bedömning. Samma sak ifall Mathias nu har erkänt vårdslöshet och sen tar tillbaks erkännandet.
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
ojojojoj. ringde en trafikpolis innan och hade lite funderingar kring erkännandet jag gjorde i bilen angående. om det även erkännde vårdslösheten.

och enligt han så var jag anklagad å erkännt tom GROV VÅRDSLÖSHET. de e ju fan inte sant.

är det så rättsystemet fungerar att man måste ringa upp å höra vad polisen i efterhand har tänkt att åtala en för. och dessutom redan ha ett erkännande?

då kan han ju dikta ihop vad som helst, utan min vetskap. som jag dessutom redan sagt ja till utan att veta om?

känns som man blivit helt grundlurad från första början.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle i ditt fall kontaktat "Trafikjuristen.se" för att se hur han ser på det - han är expert på den typen av fall.

Kan ju vara värt en slant för att få bra råd som är relevanta i ditt fall...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och rent logiskt borde man kunna dra tillbaka ett erkännande för fortkörning (åtminstone vårdslösheten) då det till och ifrån dras tillbaka erkännanden för mord etc...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
250
pettran
Mycket av det som står i den här tråden är inte juridiskt korrekt.

Mathias -> Kontakta en jurist. Det är inte så dyrt som du tror.
Karl-Hilding
Tyvärr min käre fortförare.
Bered dig på att i minst 3 mån är du utan din förarlicens.
Den krassa verkligheten är så.
Du har max 1-2 % möjlighet att få ner antalet indragna månader oberoende vilka du kontaktar och får råd av.
Men du skall försöka, annars lägger du ju dig platt.
I mina unga år så var jag borta med kortet i 2 mån vid 15 km över vid 30-område (körning utanför tjänsten). Hjälpte inte vad man "jobbade" med, ej heller hur många kontakter jag hade.
Jag skrev ej på och förhalade det i 12 mån men sedan fanns det ingen återvände. En del brevväxling mellan mig och åklagare plus min chef som upplyste dem i det olämpliga att dra mitt körkort.

ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
klart jag vet att kortet kommer vara indraget i ca 6 mån. men att dessutom va anklagad för grov vårdslöshet. och lyckats erkänna de utan vetskap. känns som polisen gick bakom min rygg.

minsta påföljden för grov vårdslöshet är ju 1 år = helt indraget kort = ta om de helt. en jävla skillnad.

så märkligt då han trodde att jag skulle bli av med de 4-6 månader i polisbilen. och sedan skriver grov vårdslöshet som ger minst ett år. då ljög ju han för mej rätt i ansiktet.
pe
250
pettran
Mathias -> Det du skriver i ditt senaste inlägg kan omöjligen stämma. Ta kontakt med en jurist för att reda ut hur det egentligen ligger till. I den här tråden får du mest spekulationer till svar.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jobbigt om det stämmer med det där om grov V... Även om det var jävligt dumt att köra 160 på 80-väg i mörker. Böter och indraget körkort i 3 mån. är ju rimligt, fängelse och återkallat körkort är ju riktigt :( Berättade du det där om att jobba dubbla skift? Kan påverka bedömningen och det är lätt att av chocken bubbla på när man blir förhörd.

Var rädd om dig och familjen i fortsättningen, man har bara ett liv!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.