AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
19.642

tagen 155km/h på 80 väg, vad händer nu?

Sida 1 av 5
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
i måndags kväll så hände de som inte fick hända. slutade jobbet, och var på väg hem till sambon som för övrigt är gravid:)

och på en lååång raksträcka så gick det lite för fort, och givetvis stod de en civilbil inbackad och gömd och sköt med laser. blev klockad i 155 km i timmen. detta ska tilläggas att jag var helt ensam på vägen, klockan 22.00 måndags kväll.

så, någon som varit med om något liknande?

blev polisförhör i baksätet på civilen, där jag erkände. tog körkortet på plats. ärendet går vidare till åklagare som skall skriva ut dagsböter plus att transportstyrelsen skall sätta en spärrtid på kortet.

så hur många månader kan det bli?
hur stora kan böterna bli? (antar att det inte blir några 4000)

hur mycket kan ett yttrande till transportstyrelsen hjälpa? är ju trotsallt 4 månader kvar tills lillen kommer. kan transportstyrelsen ta hänsyn av sådant, då mitt indragna körkort inte bara drabbar mej utan även jobbet sambon mm mm.
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
å snälla. inga kommentarer om att "du borde inte kört fort". är jobbigt redan som det är. å skall du ändå skriva de så ransaka dej själv... nog har du varit över hastighetsbegränsningen någon gång med.
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
tilläggger att jag inte har något på mej sedan innan. inte ens en parkeringsbot.
Det hjälper att skriva till TP, att du behövet det i jobbet och att lillen är på väg. Sen kan man be om ursäkt på ett fint sätt. Polare körde 80 på en 50 väg, blev givetvis av med kortet. Skrev ett ärligt brev och fick tillbaks det efter 3 Månader. Notera att han haft det i 1 Vecka, skulle egentligen ha mist det betydligt längre. Hur som så måste du skriva till dom. Lycka till..
Dagsböter får du inte, du kommer få max beloppet, vilket är 4000. Dagsböter kan du bara få ifall du skulle bli dömd för vårdslösthet i trafik vilket inte är att aktuellt så som du beskrivit det.

Standard är att bli av med körkortet 3mån, men som andra skrivit så kan man alltid skriva ett brev och ev få ner det till 1mån men räkna inte med det.
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
oj. de glömde jag skriva. blir åtalad vårdslöshet i trafik. erkänt å klart. tyckte de verka va jävligt konstigt då varken omkörningar gjordes, inga bilar bakom, och inga mötande. kl 10 på kvällen. gasa upp på en raka å sen bromsa in i slutet av den.
Om du har erkänt vårdslöshet i trafik var det dumt gjort av dig, blir genast lite svårare då. Men du får börjar med att kontakta åklagaren och ta tillbaks ditt erkännade. Säg att du har funderat lite så här i efterhand och anser att det inte var vårdslöshet i trafik utan en vanlig fortkörning. Kan även säga att du förstod erkännande som vanlig fortkörning och inte vårdslöshet.
Då måste åklagaren kunna visa att du varit vårdslös, vilket han inte kommer kunna om ovanstående stämmer.
Skall väldigt mycket till att nån fälls för det vid vanlig fortkörning. Finns en del fall där folk kört betydligt fortare än dig och friats från det pga av ingen annan än föraren utsats för fara.
Lycka till.
Karl-Hilding
Minst 3 mån.

Och visst är det vårdslöst att bli klockad i 150 på 80-väg.
Karl-Hilding: Som jag skrev, det skall mycket till för att han skall bli dömd för det om omständigheterna är som ovan. Dvs, fri sikt, ingen trafik och bra väglag.
Finns domar där överträdelsen är över 100km/h och där man friats för det pga ovanstående grunder.
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
ja, allt gick ju så fort. plötsligt satt man där i baksätet på civilbilen på förhör. och de känns som att omständigheterna som var då måste ju stå med i åtalet.

klart man inte skall överträda hastigheten med det dubbla, men tycker själv att när man helt själv på vägen på kvällen utan en bil i sikte borde vara lindrigare än samma hastighet mitt på dagen med massa trafik ute...

undra om man kan få reda på vad som står i åtalet till åklagaren?
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
sedan böterna skiter jag i. det är bara pengar. det vesäntliga är kortet. då de fan inte får bli mer än 4 månader utan. då klarar jag födseln med en vecka precis.

åka moppe till jobbet. ok. suger, de kommer bli kallt som fan. men bara bita ihop.

men å ha svansen mellan bena å behöva ringa taxi/ambulans när det är dax för sambon å föda. de kan jag nog fan inte ta....
Bäst är nog att inte erkänna något alls på plats.
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
ja, i efterhand så var de nog inte de bästa å göra att erkänna. men efter ett andra skift, måndakväll, lite hemlängtan också bli tagen med byxorna nere så blev det så.

aja. får avvakta till nästa vecka. då borde de komma brev från transportstyrelsen.
Hoppas det går bra. Ring som sagt och ta tillbaka erkännandet iaf för vårdlöshet.
Blev tagen för 190 på 110 väg samt 150 på 90 väg (polisbil bakom mig). Hade polisen bakom mig från höga kusten bron ner till ärlandsbro, är väl några mil. Jag erkände på plats. Fick inte vårdslöshet i trafik. 2000:- i böter samt 6mån spärrtid som överklagades ner till 5mån plus att jag fick ta om lappen då jag hade prövotid på den tiden. Detta hände -99 så är inte dagsfärskt så att säga.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
75km/h på 80 väg ger 4000 kr böter+ 6 månader utan kort
Men sedan hade du Vårdslöshet i trafik, det är indraget kort mellan 2-10 månader, oftast 4 månader.

Så klara du bara 6mån får du nog vara glad. Räkna med 10 mån.
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
men jag kan väl inte få 2 straff för ett brott? som jag har fattat d så har åklagaren bara hand om själva bötesbeloppet. alltså vad dagsböterna blir. han har inget att göra med hur lång tid lappen skall vara borta. det är transportstyrelsens uppgift.

ok om jag skulle varit rattfull vid tillfället att det är 2 brott som begås, men inte BARA fortkörning?????
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här finns kanske något matnyttigt:
Länk

Grundtipset är att ALDRIG erkänna en fortkörning på plats, du kan aldrig få mer kännsamt straff om du inte erkänner - straffet blir detsamma oavsett om du erkänner eller ej, du riskerar bara att erkänna något i "en pressad situation" som du i efterhand ångrar. Du har således rätt att be att få fundera på vad du har gjort och vad du vill/inte vill erkänna genom brev med t ex. åklagaren eller transportstyrelsen.

Om det går att dra tillbaka ett erkännande vågar jag inte svara på, men kanske står det något på ovanstående hemsida.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Låter verkligen jättekonstigt att de skulle delgivit dig vårdslöshet i trafik på plats. Är du verkligen säker på att de inte bara sa att åklagaren eventuellt kunde bedöma fortkörningen som detta? Jag tror du missuppfattat det och att du bara erkänt hastighetsöverträdelsen. Oftast ser det bättre ut inför åklagaren att man erkänner dessutom, tvärtom vad det flesta verkar tro.

Körkortindragningen från transportstyrelsen är inget straff i lagens betydelse utan bara egenligen tänkt som ett "skydd" för övriga trafikanter eftersom du bedöms utsätta andra för fara genom ditt beteende i trafiken.
Som jag förstått det är ett erkännande på plats (skrivit på) bindande och kan inte dras tillbaka.
Tyvärr lär det nog bli till att åka taxi, ambulans eller kollektivt till BB när det är dags att föda.
MP5: Det behövs ingen åklagare vid erkännande på plats eftersom att föraren då erkänner och accepterar böterna. Åklagaren kopplas in om föraren inte erkänner, dvs. inte skriver på pappret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.