|
|
|
|---|---|
|
Hej, skulle behöva lite hjälp ang rostlagning på min e39a. Då jag inte lagat rost förut, sitter jag här nu med tid att åka och köpa allt jag behöver, men åker inte då jag inte vet vad jag ska köpa för grejer! Av vad man kan söka fram så finns det så sjukt många olika begrepp och produkter så jag blir förvirrad av allt! Undrar då om någon kan hjälpa mig med en inköpslista,från mekonomen/biltema osv. Det som ska lagas är. Framkant på huven. Bakluckan under regplåten. Trösklarna i framkant, samt en "rand" längs ena bakskärmen. Behöver hjälp med vad jag ska köpa, biltemas punktbläster? Funkar den? Vad för slipsaker, och vad man ska ha till lackeringen? Undrar även om man kan laga stenskott på huven med blästern? Eller hur man går tillväga, har ca 8 st skott som antagligen kommer rosta o bli värre, men är små som riskorn nu, knappt. Tänkte om man kan blästra exakt på skotten om de börjat komma rost, sen lacka. | |
|
Denna guide är bra . Istället för deras acid gel kan man använda valfritt rostbortagningsmedel , biltema har en som faktiskt fungerar rätt bra . Länk |
|
|
Ifall du är helt novis på detta så kan det vara svårt att få till samma resultat som i länken ovan vilket förövrigt är en bra guide. Aldrig provat dessa mirakelmedel själv men dom sägs ju fungera så why not. Sen beror det ju också på vad du har tillgång till för maskiner osv tex. punktbläster, slipmaskin, polermaskin, sprutpistol. Vilka krav du har på slutresultatet mm. Finns en bra lackeringsforum du kan kolla lite också: Länk Just för stenskotten så har jag själv nyligen inhandlat ett multiverktygsset från rusta Länk vilket borde fungera bra att slipa ur stenskotten med och sen bara lägga i med lackstift/pensel. Utan att ha sett objektet du ska laga rost på så är ju en grundlista på en del "bra att ha saker": 1. Slippapper beroende på önskat resultat -grovslipning tex 120/250 efterslipning tex 360/400/600 eventuellt ännu finare ifall du är kräsen ;-) 2. Epoxygrund (alternativt epoxylim om det enbart handlar om mindre ytor) 3. Slipgrund 4. Baslack Ljus/mörk beroende på bilens kulör 5. Toplack (bilens kulör) 6. Eventuell klarlack ifall bilen är metallic tex? 7. Maskeringstejp + en dagstidning alternativt maskeringspapper/plast 8. Något att rengöra med tex tvätthinner och trasor 9. Polyesterspackel+spackelspadar? 10. Samt ett par fina slipdukar är alltid bra att ha för att matta ner ytan med. En betydligt mer förenklad lista om du inte är fullt så noga med slutresultatet utan mest vill bli kvitt rosten och skiter i hur det ser ut efteråt: 1. Slippapper 2. maskeringstejp + en dagstidning 3. Epoxygrund 4. Toplack (bilens kulör) 5. tvätthinner eller likvärdigt + en gammal sliten t-shirt Lycka till! :-D |
|
|
En redigeringsfunktion vore bra när man är trött.. Som grund kan du ju ta endera av baslack eller slipgrund.. onödigt att grunda två gånger givetvis ;-) Fördelen med slipgrunden är ju att den fyller igen mindre sliprepor osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.