|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
... drog jag idag mitt strå till cancerforskningsstacken genom att provköra en F11 520 xdA. Lite spännande var det faktiskt att för första gången köra en LCI-bil och se hur de små men viktiga förändringarna skulle uppfattas. Jag måste säga att jag blev riktigt imponerad. Precis som många här på forumet skrivit så tycker jag att styrningen tagit ett stort steg framåt. Mycket mera "närvarande" jämfört med pre-LCI-bilar och med mer hydraulisk känsla. Mer BMW helt enkelt. Chassits uppträdande är också ytterligare förfinat med mindre rolltendenser och mer vägkänsla utan att den utsökta komforten gått förlorad. Möjligen har den blivit ännu lite tystare också. Nu var det som sagt en x-drivebil jag körde idag (till skillnad från den bil jag har beställt), men om chassiupplevelsen är ungefär densamma så bådar det mycket gott. Nästan så jag undrar om det var onödigt att beställa M sportchassit. Det "gamla" standardchassit uppfattade jag som alltför mjukt med nu på LCI-bilarna verkar standardchassit faktiskt riktigt fint. Den nya elmanövreringen av standardstolarna känns också enklare och bättre. När man som jag ofta hoppar mellan olika bilar har BMWs stolsreglage alltid varit lite udda och jag vet inte hur många gånger jag famlat efter rätt spak när frugans stolsinställning gjort att man suttit fastklämd som en fluga mellan stolsryggen och ratten. I övrigt var det mesta förstås lika bra som vanligt. Den solida dörrklangen, den harmoniska designen, den utsökta växellådan och mycket annat. I min bil har jag kryddat med navigationspaketet, h/k-ljudet, ambient light, det utökade instrumentklustret och lite annat som kan ge ytterligare lite känsla. Prognosen säger leverans första veckan i oktober vilket betyder att det nu är knappt fyra veckor kvar. Visst går tiden lite extra segt just nu? | |
| Styrkänslan kan kanske förklaras med att F11 med xDrive har hydraulisk servo och inte den elektriska varianten som övriga bilar har :) | |
|
Det förklarar ju den upplevelsen :) Tack Gorban, den skillnaden kände jag inte till. |
|
| Finns det andra mindre uppenbara skillnader mellan rwd och x-drive? | |
| I en annan tråd kom vi fram till att xDrive har AdBlue också. Sedan kan man inte få sänkning med M-fjädringen. Det är de skillnader jag känner till. | |
|
Bra, det hade jag koll på åtminstone. En nackdel och två fördelar med rwd ur mitt perspektiv då. Tack Gorban! |
|
|
Vissa menar att xDrive chassit ligger mellan standard och M-chassit i hårdhet inget jag fått bekräftat dock, sen är ju xDrive 10 mm högre än vanliga RWD. |
|
|
Jag går också och väntar på min nya F10 LCI, det var inte meningen att jag skulle köpa ny bil nu, men vid ett besök hos min BMW-handlare så fick jag ett bra erbjudande så jag slog till. Det som förvånar mig är den korta lev.tiden. beställde bilen den 6/9 leverans vecka 43. Mina andra bilar har jag alltid fått vänta 12 veckar. Min bil är spec. enligt följande. Alpinvit Komfortpaket Komfortstolar Läder dakota Automatisk växellåda Larm Dragkrok Automatisk avbländbara backspeglar Ambient ligth Instrumentkluster med utökat innehåll Jag missade tyvärr att beställa dimljus fram eftersom dessa inte är standard längre vilket jag trodde. Jag försökte ändra detta i Måndags men då var bilen redan lås. Även säljaren trodde att det var standard men man kunde uppdatera till LED-dimljus om man ville. Jag får klara mig utan dessa, men jag vill varna andra så dom tänker på detta. |
|
| Du ska inte vara altör ledsen att du missade dimljusen, ser bra ut utan, lite M-performance stuk ;-) Dessutom, hur ofta använde du dimljusen på din gamla? Är också en sak mindre som an gå sönder (stenskott som spräcker glaset etc) Om du vill se hur det ser ut utan dimljus så kan du titta i min profil... | |
| Den såg bra ut på bilden , har aldrig sett en alpinvit LCI utan dimljus. Du har rätt vad gäller anv. av dimljus. På min F10 jag har nu är dimljusen aldrig använda på 5000mil. | |
| Idag fick jag ett mejl från min säljare som berättade att bilen nu är tillverkad och klar och står i tysk hamn för leverans till Halmstad där de sista detaljerna iordningställs innan biltransportleverans till Bavaria Danderyd där jag ska hämta it bilen. Det närmar sig! :) | |
|
Elsebo46, Tack. Var lite nervös innan om det skulle se tomt ut men när jag fick den så kände jagvdirekt tvärtom. Naab, Grattis, nu kommer du väl ringa och "terra" säljaren :-) |
|
| Självklart! Man vill ju ha ett sms varje gång transporten passerar en länsgräns, typ :) | |
|
Jag har best. min nya bil med 6WA instrument med utök. omfattn. Om man läser katalogen för 2012 står det att den har Black panel teknik, och att skalorna visas när man öppnar dörren, annars är den svart. I katalogen för LCI står det inget om detta, men det är samma best,nr 6WA. Ni som redan fått Era LCI med ovanstående, är det som det står i katalogen för 2012 även på LCI |
|
| Även jag passade på att provköra lite i går. Provade en 520xdT. En positiv upplevelse. Den elektriska tilten av sportstolen är ju ett framsteg. Något som gjorde mig lite besviken var automatlådan. Jag har ju sportautomaten på min nuvarande F11. Den kan inte beställas till 520d längre så bilen jag provkörde hade den vanliga lådan. Jag tyckte att den var lite seg i växlingarna och upplevs inte alls så rapp som min nuvarande i driveläget. Det blev bättre om man körde i sportläget. Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad mellan lådorna. Eller så var lådan inte ordentligt inkörd ännu. Bilen hade gått 88 mil och lådan är ju adaptiv. | |
|
Även jag har provkört 2014, det blev en 535Dxdrive. Motorn gör verkligen skillnad för bilen, främst genom ljudet och en mer sofistikerad gång. Bilen var utrustad med M-Sport paket. Jag blev inte klok på vilka stolar som var monterade, men jag gillade dem inte. Allt var eljusterbart på dessa stolar och de hade följande nackdelar: Knappt inget sidostöd alls som i PreLCI bilar Upplutning i framkant fanns i princip inte, har man långa ben är det skönt att ha sitsen i typ 20-30 graders lutning Nackstöden gick inte att dra fram, enbart vika ut kanterna för hand men det blir inte alls lika fint som de gamla sportstolarna, det gick inte alls att ha huvudet lutat mot nackstödet. Stolen gick av någon anledning att luta i halva ryggstödet också, det kändes inte bra. Jag antar att detta var komfortstolarna, och de går då helt bort för min del. Bilen hade även full LCD display för mätartavlorna som ändrades i takt med om DSTC var av eller på samt vilket läge, Eco Pro, Sport etc bilen stod i. Då jag fortfarande har bra syn på nära håll så stör jag mig på pixligheten i dessa displayer så det går fetbort för min del. Styrningen hade den där underbara hydrauliska känslan som saknas i min nuvarande bil. Chassiet tyckte jag kändes mjukare än mitt, fartbulor etc kunde passeras med hög hastighet. |
|
|
Intressant med din upplevelse av komfortstolarna. Jag har heller inte riktigt förstått storheten med dem, i synnerhet inte i relation till det rejält tilltagna priset. Men sittkomfort är ju verkligen individuellt och beror ju på allt från kroppskonstitution till vad man är van vid från tidigare bilar. 6WA-frågan är också intressant. Det har jag valt till men jag har inte hört något om en förändring till 2014. Vittnesmål från er som fått leverans vore kul. |
|
|
Jag har också valt 6WA så det ska bli spännande. Jag har hört att sportläget med de variabla dämparna ska vara lite hårdare nu än innan LCI så det ska bli kul att prova. Håller med om den hydrauliska styrningen på xDrive-bilar. Den kändes väldigt bra. |
|
|
Hade 6WA på min förra F11, kan inte tänka mig att funktionen är annorlunda på LCI. Det är ett mycket elegant tillval. Mätarna är helt svarta då bilen är avstängd och endast ringarna syns. När dörren öppnas så lyser siffrorna upp och instrumentet tänds s.a.s. Samtidigt som mätarringarna sluts i nederkant. Färddatordisplayen är också större och kan visa mer information samtidigt jämfört med standarddisplayen. Det känns helt enkelt lite modernare och mer 2012, varför 2012? Jo eftersom jag nu har 6WB och det känns 2014 :-) till skillnad från jhellström är jag extremt nöjd med det tillvalet, i synnerhet i kombination med nav. Glad varje dag i bilen... Har utmärkt syn och lider inte av att det är pixligt, visst det är inte Apple Retina, men det intrycket beror nog också på att både 6WA och 6WB har matta displayer och inte högblanka. Upplevde 6WA som pixligare än 6WB... |
|
|
Jag måste säga att jag blir förvånad om läsningen angående komfortstolarna som jag tycker är fantastiskt sköna i F11. Har dock ej provat faceliftbilarna men har ändå svårt att tänka mig att de skulle ha försämrats. Pristillägget är väl endast cirka 6000 kr om man har M-sport eller minns jag fel? Men tänk så olika vi kan värdera och känna för olika tillbehör :-) Kan man verkligen inte beställa 520d längre med sportautomaten, det var ju otroligt märkligt! Varför då då? /Anders |
|
| Nej tyvärr kan man inte beställa 520d med sportautomaten längre. Man kan däremot lägga till paddlar till den vanliga automaten för 1500 kr så jag gjorde det mest för skojs skull. Ibland sker det märkliga förändringar vid LCI. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.