|
|
|
|---|---|
|
Blev M3 frälst för ett par veckor sedan och har nu beslutat mig för att inhandla mig en M3 E36. Tidigare har jag endast ägt diverse Porschemodeller så jag kan inget om BMW (därmed kanske lite löjliga frågor), men jag undrar: 1. Vad skiljer en cab från en coupé (förutom taket)? 2. Finns det cabbar med sportstolarna original? 3. Hur ser M3 fälgar ut; eller finns det flera olika varianter? 4. Kan man hitta en hyfsad cab runt 190 KKr eller en coupé runt 160KKr, eller bör man betalamer/mindre? 5. Är alla M3 (E36) sexväxlade? Tack på förhand Harry | |
318 iS M3 |
Vad jag vet så har itne alla sex växlar. Och standard är det inte med M3 sportstolar i en Cab men du har fortfarande grejen under låret som åker fram och tillbaka. Cab har sina fälgar och coupe har sina fälgar. Cabben tror jag att de har mindre ekrar, annars ser de lika ut. Om du ska endast köra på sommaren som de flesta gör med sina M3 så köp en cab annars en coupe. cabben är garanterad snyggare. Du kan hitta en Ca för samma pris som en coupe men då är den inte i bra skick troligen. En sak till bara. Köp i tyskland om du kan. Va tråkigt att hoppa från Porche till BMW. Lycka till. "Kör BMW Så åldras du inte" |
|
1. Tror inte så mycket skiljer mellan cab och coupé. Cabben väger väl aningen mer och är lite (men bara lite) långsammare 0-100. 2. Vet inte svaret. 3. Jag tror det finns två varianter av M3-fälgar till E36, kolla på BMWBörsen så ser du snabbt vilka det är. 4. De finaste E36-cabbarna jag kollat på ligger alla lite över 200 KKr, men visst finns det fina bilar runt 190 KKr också. De lite nyare coupé-bilarna i fint skick brukar kosta någonstans mellan 170 KKr och uppåt. 3.2-liters är naturligtvis dyrare än 3.0-liters. Det finns mängder med 3.0-litersbilar runt 140-160 KKr. 5. De sexväxlade lådorna kom med 3.2-litersbilen från -96 har jag för mig. |
|
|
Caben väger 105kg mer en kupen. skillnaden 0-100 är en tiondel mellan cupen/limon jämfört med caben. Om du tämker på cupens stolar så är svret nej. det finns totalt 5st olika modeller på fälgarna. För 190 000:- så ska du kunna hitta en fin 95:a. Jag tycker du ska lägga till ett par tusen så du får : 3,2 liters motorn och 6 vxl. MVH/ martin |
|
|
Tja vad skall man säga. Som en fd ägare till en E36 M3 Cab -97 (6 vxl och 3.2L) kan man väl göra följande reflektioner, dvs svarar på lite andra frågor ;) Cab vs. Coupe 1) Hög exibitionstfaktor på cab:en 2) Cab:en är mindre vridstyv än Coupen trots X-braces (från GT:n) och en hel del extra skrot -97.an väger 1635kg och Coupen 100 kg mindre. 3) Lite mer knirk i cab:en p.g.a. 2) 4) Vill du ha bra ljud från stereon är det svårt. 5) Ljudnivån är klart mycket högrre vilket kan vara jobbigt om man åker40+ mil. 6) Plastbakrutehel*%#et vibrerar en del så det är sidospeglar som gäller för bra sikt. Trots allt detta är 2)-6) fulltständigt ointressant då det är +20 sol en kurvig väg och taket nere. kan med lätthet säga att 1 mil utan tak är lika upplyftande som 30 mil med tak vd "spirited driving". Skaffar du en cab är ett vindskydd är ett måste, värt varenda krona. Perfekt i farter över 70 km/h då det annar blir lite för blåsigt om man skall åka > 15 minuter. Så, tycker du om sol i ansiktet, vind i håret och en nära upplevelse med lukt och ljud kör på cab:en, förvänta dig inte samma komfort och tighta uppförande som en bil med tak. Hade funderingar på fjäderbensstag både bak och fram men blev tipsad om att vridstyvheten är minst i höjd med bakre delen av dörrarna. Vad nu dessa subjektiva åsikter kan vara värda. |
|
| Bra med sådana här åsikter! Tycker sånt är värt mycket mer än rena fakta... | |
|
Även jag valde mellan cab och coupé. Efter att ha provkört en cab så var jag såld. När det är bra väder (18-20 grader räcker) så finns det inte mycket som går upp mot att köra bil utan tak. Det fina med cabmodellen är att den är väldigt rolig att köra även i lägre hastigheter (a.k.a. cruising). Om du inte kommer att använda bilen på vintern så rekommenderar jag verkligen en cab. Hittills har jag inte stört mig på ljud från väg/vind. Dessutom är jag ganska nöjd med ljudsystemet. Se till att bilen är utrustad med stora hifipaketet (10 högtalare + slutsteg). Någon som kan förklara skillnaden mellan de olika orginalfälgarna till E36 M3? Kanske finns det t.o.m. en bra sida med bilder? /Fredrik |
|
|
Det är skillnad, betydligt högre ljudnivå, skall vara bättre på E46:an men ville ha en coupe och inte cab denna gång. Skall bara lägga tiil vad det gäller just billjudet att jag hade snikvarianten monterad som standard. Det vär nästan så att man fick vrida kassettbandet för hand (tyskar och bandare, jag bara inte fattar hur de tänker). Stoppade in hyfsad huvudenhet och bytte ut högtalare i fram + skrikor samt i de små uttagen i njurhöjd i baksätet. Det blev väl OK om man spelade högt men något bra ljud kunde man inte tala om och ändå var det Infinity högtalare och Pioneer huvudenhet á totalt 8k typ och då förväntade jag mig mer. Dock ingen fet subba som jag har nu ;) OBS OBS OBS jag pratar om subwoofer och inget annat boys |
|
|
Hej Ja det lutar onekligen åt cabhållet. Men då kommer en följdfråga från en BMW-amatör: Är det stor skillnad på en 3,2 och en 3,0? Som jag fattat är det 321 hk mot 286 i 3,0. Och sen har 3,2 sex växlar, och det är ju alltid roligt...Någon mer skillnad? MVH Harry |
|
|
Man bör vara medveten om att man inte får köra med Cabrio på flertalet klubbträffar. Isf får man väl hålla till godo med Nürburgring istället. :) |
|
| Varför får man inte köra cab på många klubbträffar? Det låter jättekostigt. | |
|
-97:an fick en facelift med lite annan fron som jag tycker gör den ganska mycket snyggare. Cab:en finns ju bara som -95:a om du vill ha 3L varianten och var väl också då första och enda året för den kombon (rätta mig om jag har fel, har aldrig sett en 94:ans cabbe). Följaktligen är -96:an första året med 3.2L och 6 växlar. Vad sexan gör på cab:en är väl mest teoretiskt, det är rätt mycket ljud ändå och 350 varv lägre märker ju du inte direkt att motorn går lugnare. När jag valde (2000) körde jag just -97:an för den var lagomt gammal, -98 och -99 hade inte något speciellt förutom att de var nyare. Köp för den delan inte en SMG fast det är definitivt min privata åsikt. |
|
| Och mina stavfel beror på att jag skriver fort och inte kollar stavning ;) | |
|
Micke Andersson: Pga av säkerheten. Att volta med Cab är inget roligt. Har du hardtop eller godkänd båge är det ok med Cab! Detta är reglarna som gäller för bankörning med BMW Sport Club. /Per |
|
| zodiaken: OK, du förstår jag. Tänkte inte ens på det faktiskt. | |
|
*Harry A* Det är större skillnad en efekten och växlarna. 3,2 har högre vrid och vid lägre varvtal en 3,0. Drar mindre soppa också. *CoolBlueM3Coupe* M3 caben komm faktist 94. 6:ans vxl sänker ju varvtaltet mycket jämfört med en 3,0 på 5:an isamma fart. |
|
| MNS_M3: Kom den som 95 års modell efter 1 september 94 eller finns det faktiskt 94:or som producerats och sålts som det modellåret .... nyfiken! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.