AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.801

Var och när testar man toppfarten?

Hej
Det är naturligtvis barnsligt och något man absolut inte ska göra annat än på autobahn :) Men OM ni, rent hypotetiskt, skulle testa toppfarten på er relativt nyinköpta BMW, var och när skulle ni göra det? På en plan motorvägsträcka utan medtrafikanter vid tretiden på natten en tisdag? När är det minst djur ute och springer egentligen? När är polisen som mest inaktiv? Är trafikpoliserna överhuvudtaget i tjänst på natten?

Seså, flytta dig
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Motorväg är väl bra då det i allmänhet finns viltstängsel där.
Sedan finns det väl lämpligare och olämpligare motorvägar att köra fort på. Utanför Norrköping/Linköping och en bit söderut är klart olämpligt.

Och jadå, polisen är ute även på natten. Jag valde att dra hem min trasiga bil på en bilsläpkärra (tydligt olagligt) 20 mil mitt i natten och hade turen (!?) att polisen hade stoppat en annan bil just när jag kom. Så jag klarade mig.

Fast jag fick svälja hjärtat flera gånger när jag väl kom hem.

Per L
ar
457
argungu
118i -20
E4 norr om Uppsala en sommarnatt.

/Erik
Pi
96
PinnenX
325i-05
Ölandsbron en sommarnatt före eller efter den värsta semestertiden. Inga djur o inga poliser o sen kan man ju "ta fart" nerför högbrodelen. Om man nu vill syssla med såna pubertala lekar vill säga :)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Åk på någon bilträff på bana som har tillräckligt lång raka - t ex på något flygfält - där brukar det dessutom vara ont om hinder bredvid aslfalten om du hamnar bredivd "vägen".

Djur rör sig mest i gryning och skymning men nu är älgarna brunstiga och rör sig därför extra - såg en trafikdödad älg i söndagskväll - såg ut som bilisten klarat sig bra för det vara bara polis (ingen ambulans) på platsen då vi passerade. Älgar är otrevligt stora när de är på vägen!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
jo
131
johnstefan
B3s-2004
Mini 1000-75
I tyskland känns som det naturliga svaret :-)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
så fort man inte ser en enda annan bil, torr vägbana, bra ljus, och man är ensam i bilen
På Autobahn, det gjorde jag i måndags:).
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
På E18 när Obama är på E4:an.
Garanterat polisfritt.

Kan iofs dröja till nästa tillfälle...

/Ola

Min bil:

Länk

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Har testat toppfarten på två av mina bilar på Autobahn.
Jag skulle inte göra det på en svensk motorväg.
Förutom att det inte är lagligt: svenska motorvägar suger.

Autobahn erbjuder (oftast) långa flerfiliga släta rakor med ny asfalt.
Dessutom vet folk på Autobahn hur man ska bete sig i trafiken.
Svenska motorvägar erbjuder tvåfiliga lapptäcken till ojämna vägar, och glada amatörer utan koll bakåt som blockerar vänsterfilen.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
E6 mot Malmö är mkt bra...
Långa rakor utanför Lidköping...
Inlandsvägen, vissa delar...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
E4:an norr om Uppsala är bra.

E18 norr om Stockholm (sista tredjedelen mot Norrtälje efter 2+1-vägen) är också bra.

Annars är polska betalmotorvägar bra. Ingen trafik. Tyska motorvägar är väl sådär skulle jag vilja säga. Visst, man kan trycka på i någon km och sen måste man tvärbromsa för vägbygge.

I Polen däremot åkte jag i somras på flera långa betalsträckor där det var mil efter mil med näst intill tom betalmotorväg. Snittade 220 km under en sträcka på nio mil.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Testa bilens ork på E6 söderut uppför Hallandsåsen, den backen kräver sin bil, men se till att du bilfritt framför dig.
@kaparn Håller med om det, var nere med en BMW 335i nyligen, annars är sträckan strax efter Jönköping ner mot Helsinborg riktigt bra för att blåsa ur bilen.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
E4 genom småland har några bra sträckor med fin sikt framåt - så ser man eventuella poliser och hinder i tid!
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
E4 mellan Uppsala-Gävle får min röst... Har f.ö. aldrig maxat någon bil, är för feg/smart/wathever :)
US
547
US
850 iA -92
Profossen: smart!

Djuren måste ju vara det största problemet. De flesta tänker ju medtrafikanter och poliser och därför rekommenderar vi att du kör på natten? Den enda tiden på dygnet som räv och grävling bla rör på sig?

Jag säger som någon annan. Banan! Dagtid, bra ljus, inga poliser, minimalt antal rävar, bra väg, inga medtrafikanter, avåkningszoner etc etc.

PS Glöm inte att kolla så dina däck klarar hastigheten du tänkt köra?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Man ska ha en snabb bil för att hinna nå toppfart på svenska racingbanor. Skulle vara flygfält eller dylikt för att det ska fungera, men tror det även då kan vara för tight för många.

US
850 iA -92
Länk

En av anledningarna till att man ville ha en sådan för många år sedan? NOT !

Det blev en vit senare, en 84:a ... men detta ser väl hyfsat osäkert ut enligt mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.