|
|
|
|---|---|
|
Hej. Som ni alla vet så brukar m54 motorerna dra en del olja. Därför så vill jag prova med wd-40 metoden vid nästa oljebyte som närmar sig snart. För att underlätta processen så vill jag nollställa motor så att alla cylindrar står i samma lägge för att kunna mäta förbrukning av wd-40 vätska för varje cylinder. | |
|
Det går bara att få ett cylinderpar i samma horisontella position på en sexa. Vevaxeln har sex vevtappar varav 3 par som delar vinkel. Vevaxeltapparna har vinklarna 0-120-240-360(0) d.v.s. tre vinklar. På en fyra går det att få samma position då vinkeln mellan de två paren är 180 grader. mvh/ Anders |
|
|
Uh, det blev lite tokigt förklarat. Du har tre cylinderpar där varje par är synkade (så klart). Varje par är separerade med 120 graders vinkel. M.a.o. det går inte att få alla cylindrar i samma position samtidigt. mvh/ Anders |
|
|
Just det, det har jag inte ens tänk på. Jag bara fick för mig att det var som på en fyra. Men finns det något läge där cylindrarna hamnar i mitten och i botten (så att dom kan fyllas med wd-40) eller blir det alltid ett par som hamnar i toppen? |
|
|
Se denna animation: Länk Fyra cylindrar i samma position är möjligt. mvh/ Anders |
|
| Jättebra. Då får jag göra så att jag ställer in först fyra cylindrar i samma läge, fyller dom med wd-40 och låter det stå över natten sedan gör likadant med dom andra två. | |
| Uppdatera gärna lite framöver hur du upplever förbrukningen av olja efter denna behandling. | |
|
Är igång med wd-40 metoden jag med. Fast jag körde först med cylinder : 2,3,4,5 då kolvarna i cyl 1 och 6 hamnar högst upp. Först fyllde jag cylinder 2-4 med exakt 200ml (2dl). Dagen efter när jag skulle kolla hur det blev så cyl 4 var helt tom och cyl 3 var halvt tom, medans cyl 2 och 5 var fulla. Igår ställde jag cyl 1,3,4,6 i samma läge och fyllde med 200 ml igen. Ett dygn efter vart cyl 4 tom igen medans i dom andra stod vätskan kvar. Fyllde på fyrans igen (tredje gången) och hoppas på resultat imorgon. Blir den tom igen då tror inte jag wd-40 hjälper. Innan jag satte igång med wd-40 så gjorde jag kompressions test, alla cylindrar förutom fyrans hamnade på 12,5-13 bar medans fyran kom bara upp i 11 bar vilket förklarar att den blir tom hela tiden. |
|
|
Tror inte du ska vara orolig än. Hjälpte en att göra Wd metoden förra året och det hjälpte. Gjorde som du nämnt. Av med pluggen. Startade c:a 5 sekunder utan olja i, så den fick skjuta ut lite över flödigt. På med pluggen och i med ny olja också körde en runda på c:a 10-15 mil. Rök så in i helvete. Riktig dimma efter sig. Nytt oljebyte och den bilen har mått bra sen dess. Tror inte du kan förvänta dig att kokset släpper bara av att den står så att säga. Måste nog ta en sväng och det kan släppa för dig med lite rotation på sakerna. |
|
|
Vid tredje och sista försöket så blev lite wd-vätska kvar i den 4:e cyl. Skulle kunna fortsätta fylla cyl 4 om och om igen, men var tvungen att avsluta då jag skulle använda bilen. Sedan tömde jag all olja med wd-40rester och fyllde på med ny olja, in med tändstiften och varmkörde motorn. Sedan ut med tändstiften igen och äntligen sanningens ögonblick, KOMPRESSIONSTEST: Innan wd-40: Cyl 1: 12,9 bar Cyl 2: 12,7 bar Cyl 3: 12,8 bar Cyl 4: 10,8 bar INTE BRA Cyl 5: 12,4 bar Cyl 6: 12,5 bar Efter wd-40: Cyl 1: 12,2 bar Cyl 2: 12,3 bar Cyl 3: 12,2 bar Cyl 4: 12,1 bar Cyl 5: 12,1 bar Cyl 6: 12,5 bar Oljeförbrukningen (ca 1L per 300mil) på min nuvarande bil är inte så hög jämfört med andra som har m54 motorer. Däremot om man jämför med min gamla 320 E46 med M52 motor så är oljeförbrukningen hög. Det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad. Återkommer med resultat senare. |
|
|
För tidigt att konstatera om oljeförbrukningen har minskat men en förbättring blev det iaf. Innan så var bilen ryckig när man skulle starta i ettans växel, kändes som att jag skulle få motorstop, vilket jag har faktist fått några gånger när jag precis köpt bilen. Efter wd-40 behandlingen försvann ryckandet. Det kan ju ha sin förklaring med dålig kompression i ena cylinder. Jag trodde att det var något med hardyskivan eller koppling att göra. Men skönt att ett problem löste sig iaf. |
|
| Nu har bilen gått 100 mil sedan oljebyte/wd-40 behandling. Oljenivå är fortfarande på MAX. Så det är positivt. | |
| 300 mil efter oljebyte/wd-40 behandling. Oljenivå har sjunkit kanske 2-3 mm på stickan. Hade det vart innan wd40 så hade gul oljelampa redan tänds varje gång man stänger av bilen och oljenivå skulle vart på MIN. Med det är långt kvar till MIN. Har 1,5L olja kvar sedan oljebyte, jag hoppas jag kan klara mig på det till nästa oljebytesintervall. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Kul att detta verkar ha funkat. Jag har studerat trådar om WD40-metoden i smyg och börjar väl inse att det kanske är dags på min med. Fast nu blir jag lite förvirrad, jag har inte statistiskt kollat hur mycket jag kör mellan påfyllningarna mer än att jag tycker det är ganska ofta jag pytsar i lite. Frågan är om en känsla av "ganska ofta" är skäl nog att utföra det - dessutom tycker jag inte att jag fyller mer olja i min 330 med 26 tusen på mätaren, jmf med min 316 som gått 12 tusen.... /Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.