AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.428

Insugstjut, luftläckage? E39 528.

Ki
83
Kimme_94
320i E36
Hej.
Har under lååång tid haft problem med seg motorgång, tänd motorlampa, orolig tomgång, och en bil som sagt att det är kamaxelgivare när man sökt i minnet. Som är nyköppt och bytt. utan framgång.

Lämnade då in den på bavaria där givaren köptes, och dom skulle då felmäta på givaren om jag skulle få en ny, när jag hämtade bilen så var det inget fel på givaren, och mecken hade tipsat om att den läcker luft!!

Ahaaaa tänkte jag, och antog att de va luftbälgen mellan spjäll och lmm.
Efter massa isärplock, startgas osvosv, så hittar jag inte ett skit! allt verkar helt.

Ljudet som uppstår är ett pysljud, DIREKT när spjället öppnas, vid dutt på gasen, och det låter som att de kommer från insuget eller under insuget.
Provade då att montera bort luftburken igår, och märkte att ljudet kommer ifrån insuget, lyssnade man vid lmm så kom ljudet jättehögt där innefrån.

Provade nyss att ta av oljelocket när bilen var igång, och det märktes ingenting, lät likadant.. känndes som att det knappt sög ur ventilkåpan, vilket jag förstått att det ska göra?
Drog då loss vevhusventilationen, en slang, den som sitter vid kamaxelgivaren/vanosenheten, längst fram på motorn, och tyckte att det knappt sög där heller.

Kan tillägga att jag haft av hela luftbälgen och letat sprickor, och plockat bort DISA ventilen, som enligt mig var hel och tät.

Är väldigt tacksam för svar! hållit på med dethär hur länge som helst..
Tips på vart jag kan leta eller så, vad det kan vara.

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Titta på bakkant av motorn (förar sidan) under insuget på höger sida finns det rör som är pluggade och dessa vill gå sönder i bland
kolla nr 14 & 19
Länk
Dessa var murkna på min m54motor
De ser ut så här.
Denna är tagen från förarsidan.
Länk

Och denna är tagen från torpedväggen rakt mot pluggarna
Det intressanta är att det finns 1 st #19 samt 2 st #14
Jag har bytt 19 14 är hela då de är rätt tjocka.

Länk
Jag har bytt 19 då det var upphovet till motorlampan jag hade ej heller dålig gång när jag tog av locket, men fick det när plugget byttes vilket det ska vara.

#19 är lätt att komma åt den bara föll av i handen har inte haft en felkod sen dess och fått lägre förbrukning.
ro
111
romff
640i GT -18
Släcktes motorlampan själv direkt efter bytet av pluggarna eller var du tvungen att nollställa den ?

Motorlampan släcks vart efter motorn klarar av att reglera och tänds igen när det hamnar utanför sitt reglerområde för att bli mer permanent.

Är lampan tänd så ska den släckas om problemet är löst så jag har inte släckt den manuellt bättre att låta bilen sköta det hela.

Efter 2 tankar och 120 mil så har inte lampan tänds eller bilen lagrat en felkod.
Man såg direkt på instrumentet att fueltrimen sjönk från hög till normal direkt när jag startade bilen när jag bytt stora pluggen.
rättelse den släcks efter ett antal starter upp felet inte uppkommit efter ett antal cycler.
Så den kommer troligtvis vara tänd första gången du startar bilen.
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Ska kolla dedär med pluggarna imorgon! Finns fom även på m52motorn?

Motorlampan är släckt på verkstad flera gånger, men tänds inom en vecka max.
På senare tid har den börjat släcka sig själv. Men tänds ofta inom någon dag.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
länken jag skickade är m52 motorn
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det pysande ljudet är väl gasspjället som låter?
Det pyser/väser rätt ordentligt just när man öppnar gasspjället bara lite. Ta bort allt fram till spjället och testa. :)

En luftläcka skulle snarare låta maximalt när man stänger spjället, eftersom det är då det sugs in mest luft genom läckan. Ju mer du gasar desto mindre undertryck är det ju in insuget och desto mindre betydelse får en ev. läcka, både pga det minskade undertrycket och pga att felet pga läckan blir mindre ju mer luft motorn suger i sig (eftersom läckans hål är konstant, men gasspjället ökar ordentligt i area).
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Så! Hittade pluggarna, dom två små var hela, men den andra större var väldigt sprucken och torr, satte för fingret istället, och suget när man tog av plelocket vart bättre, men ändå inte bra, samt att det pös under insuget liksom. Förbi pluggarna och in under!
Sträckte in handen så långt de gick men hitta inget.. Det finns inga fler pluggar?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kolla vevhusventen, där är en vanlig bov.

Mvh Jonas B
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
har du kollat båda insugsbälgarna?
båda mina var spruckna/trasiga på min e39
både den direkt efter LMM och den som förser tomgångsmotorn med luft var trasiga

bälgen för tomgångsmotorn den sitter under DISA:an,,trångt och bökigt,,ja
jag hade ingen tänf motorlampa men dålig tomgång och ryckig gång vid kallstart
ro
111
romff
640i GT -18
Nu har jag fått hjälp att hitta felet med att min motorlampa lyste. Först har jag bytt en del slangar och dom två gumminipplarna på baksidan av motorn men lampan tändes snabbt igen.
Det var en fällbar lucka i justerenheten som hade får en knäckt mittaxel. Ser ut som kallrasskyddet på köksfläkten fast mycket mindre förståss.
Justerenheten kostade 2080 sek på BMW

Länk

nr 12 på bilden

sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Kimme_94
Har du fått ordning på ditt problem? Jag har exakt samma symptom och spjället som "romff" pratar om öppnar o stänger så fort man ( duttar till på gasen)
Blir ingen skillnad när man lyfter på oljelocket så det känns som nån slang/ plugg eller vevhusventilationen!
Koder E4 B1 02 28 16 15 6F C4 56 F5
Har någon koll på detta?

Med vänlig hälsning,

Ki
83
Kimme_94
320i E36
Tja. Bilen har vart avställd under vintern. Men felet finns kvar. Är nästan 100 på vad det är nu iallafall.

I bakkant på insuget sitter ju två vakumpluggar. Varav en av mina var väldigt torr och sprucken. Tejpade denna lite provisoriskt och nu är lampan släckt lika ofta som tänd. Dvs den beter sig bättre efter att jag "lagade" den.

Var till bavaria idag för att köpa ny plugg. Men dom hade stängt på reservdelar. Kan återkomma när jag köpt helt ny om jag kommer ihåg!

Så jag rekommenderar att kolla gummipluggarna innan man gör som jag och byter givare och letar läckage i hundra år.
sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Hej Kimme_94!
Goda nyheter för mig:-)
Jag hade samma fel som dig och kollade det mesta med bälgar, LLM men fick inte det att funka. Så fort jag satte i LLM så gick bilen skit på tomgång gränsvärden överskridna ( fet ) och misständningar på alla cylindrar. Allt blev bättre när LLM drogs ur och motorlampan tändes aldrig med den urdragen. Det enda då var att den väste till när man " druttade" på gasen från tomgångsmotorn. Hördes även ett väsande inifrån motorn men svårlokaliserat! Ingen reaktion eller inget vakuum när man satte handen för oljepåfyllningslocket, så jag funderade då på membranet i cyklonen till vevhusventilationen! Jag tog en chans och bytte denna för att ändå veta att den är fin några år framöver! Spräckte sedan den gamla och det var en spricka i membranet!! Motorn går fint nu och vakuum i oljepåfyllningslocket samt inget väsande vid "duttande" på gasen!!

ro
111
romff
640i GT -18
Motorlampan tändes igen så det jag rapporterat ovan var inte felet. Har också bytt luftmassemätare men också bytt tilbaka för det blev ingen skillnad.
Det vara LAMBDASONDERNA som var fel på min bil, bytte båda och har nu kört långt, hårt, m.m. i en månad utan någon tänd motorlampa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.