|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 118d-08. Upptäckte för ett tag sedan att det kom ett rasslande ljud ifrån motorn. Jag tog kontakt med BMW i Göteborg. De sa att kamkedjan var slack och risk för motorhaveri finns. De räknade även med att vevaxel bör bytas och jag fick det fina priset på 52000kr. Jag ringde upp Mekonomen istället som inte förstod varför vevaxel bör bytas. De gav mig ett pris på 13900kr ifall vevaxeln inte behövde bytas. Är det någon som vet varför BMW så gärna vill byta vevaxel???? | |
|
Du ska ju inte ta allt för hårt på uppgifter du får på telefonen - varken positiva eller negativa. Åk in och be dem göra en felsökning på bilen. Tänk på att alla motorskador är ersättningsbara genom maskinskademomentet på din (minst) halvförsäkring. Anledningen att de vill byta även vevaxel är väl förmodligen på grund av någon teknisk utvärdering som någon på fabriken gjort som kom till slutsatsen att även vevaxeln behöver bytas. Den kanske också lider av slitage på kamkedjan på något sätt. Vem vet? |
|
| Tyvärr så har bilen gått 13800 mil så ingen försäkring gäller (har Folksam). | |
|
Ligger säkert någon teknisk utvärdering bakom vevaxelbytet. Men med tanke på hur mycket priset ökar så skulle det va intressant att veta orsaken.Vill inte byta vevaxeln det inte är absolut nödvändigt. Även om det är nära på lönsammare att byta hela motorn så är jag rädd att jag får tag i en som med har en dålig kedja. Ringde 4 olika BMW verkstäder och samtliga hade haft inne ett antal bilar med N47 motorn som rasat. Hade jag vetat detta tidigare så hade jag gått upp till sexan istället :O. Nu har inte min motor rasat än men kostnaden kan bli nära på lika dyr om jag har otur. |
|
| Attbyta vevaxeln e lika viktigt som att byta dreven på en motorcykel när man byter kedja...alltså ska göras utan omsvep! enbart därför att nedre drevet sitter fast på vevaxeln!!! å e 110% säker på att smäckonomen inte har derfoderliga verktyg för att tima in balansaxlar å mellandrev så dit skulle ja inte lämna de! de e ett riktigt pyssel å byta de där | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.