AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.583

Gratis uppdatering av navigation i F3x?

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Laddade ner navigationsuppdateringen "Europe Next 2013-2" till min F31 och la på en USB-sticka. Startade bilen och var beredd att mata in koden, men det kom aldrig någon fråga om koden. Den hittade uppdateringen, laddade i typ 40-45 minuter och sa sen att allt gick bra. Version säger nu "2013-2" i stället för "2013".

Har vi någon slags "graceperiod" där uppdateringar är gratis till nya trean?

/Micke
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Vart hämtade du den? PTB? ;)
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
I min bil har jag ingen original utan en bränd skiva till navigationen. Jag har hört att brända skivor kan skada spelaren! Stämmer detta?

The sound from a big M :)
Mi
1.167
Micleg
Vad jag förstått är själva kartmaterialet fritt för att man ändå behöver en FSC-kod för att installera det. Går att köpa till självkostnadspris och ladda ner på diverse ställen, bl a TPB. Det var där jag hittade den paketering som gjorde att man kunde lägga allt på en enda USB-sticka.

Nästa gång ska jag testa utan att ha en kod redo. Vet inte hur länge det kan tänkas fungera men jag har läst att det går att koda nyckeln man får från fabrik så den gäller flera versioner av kartorna.

Vill dock poängtera att jag har senaste navigationen, Next, som kom till F31 (inte F30 till en början) förra hösten.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Intressant Micleg! Visste inte att det gick att ladda i kartor utan att ange koden. Har inte läst om att det finns en period där koden inte behövs, men det är helt klart värt att kolla vidare på hur, när och varför.

Tycker att navidelen av f30post.com är rätt rörig och mest åsikter utan fakta bakom, men i UK-sektionen för de en del intressanta diskussioner med fakta vad gäller navin och kartuppdateringar.
Mi
1.167
Micleg
Vi får se hur länge det håller dock. Det *kan* vara så att den kommer be om koden nu när jag ska hem från jobbet. Laddade den på vägen hit och jag har ju inte haft den ordentligt nedsläckt än. Återkommer.

Hur som helst är det ju läge att ladda ner och prova i bilen innan man skaffar en kod. Stämmer detta kan det ju bli en dyr affär i onödan beroende på var man skaffar sin FSC-kod.
Mi
1.167
Micleg
Från fabrik är ju kartorna laddade men koden inte angiven, så det finns ju tekniska möjligheter att läsa in materialet och sedan kräva nyckel. Kanske kommer jag märka det snart...
Mi
1.167
Micleg
Haha ja jag kom inte många hundra meter innan den ville att jag skulle knappa in FSC-koden, så det går inte att ladda nya kartor utan kod. Myth busted.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ok, tack för info i alla fall. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.