AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.592

Testa handbromsen inför besiktning?

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjo.

Har fått några nedslag på handbromsen på senaste besiktningarna. Har fått spänna och återbesiktiga varje gång, och då har det just KNAPPT varit godkänt.

Tänkte om det finns någon metod att testa hemma om handbromsen klarar besiktningen så man slipper återbesiktning?

MVH
Jag brukar testa "styrkan" på handbromsen i en brant backe. För att se fördelningen höger/vänster brukar jag åka lite sakta på en grusparkering och koppla ur och rycka i kryckan. Är spåren lika är det bra, blir det bara ett spår eller att det ena börjar efter det andra vet du vilken sida du behöver spänna.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tack för svaret! Tydligen är det inget krav att bromsstyrkan ska vara jämn, utan bara att den ska vara tillräckligt stark. Men ett smart tips!

Ja, brant backe kan man ju självklart prova den, men det något mer specifikt sätt att prova om handbromsen går igenom besiktningen? En brant backe kan ju egentligen se ut hur som helst...
Om du har en så dålig handbroms så att den ligger på gränsen är det nog svårt att kolla "hemma", det är värdet som blir i bromsprovaren som avgör om det är godkänt eller ej. Är ju svårt att testa på hemmaplan. Gör iordning handbromsen riktigt så slipper du oroa dig för ombesiktning.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tack för svaret, aa antar att du har rätt. Bromsbackarna är ju bytta sedan inför förra besiktningen, men då var det ändå knappt. Får väl ta och lista ut hur man spänner dem.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det räcker om ena sidan låser och den andra sidan har iaf lite bromseffekt - godkänt. Om ingen sida låser så beräknas båda sidornas sammanlagda bromskraft för att se om det är tillräckligt

Mvh.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Så försök att få ena sidan att låsa - men se till att båda hjulen löper relativt lätt vid uppsläppt handbroms! Anliggande broms är en solklar 2:a.

Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
1: Ta bort ok och skivor så att du kan kontrollera hävarmslänkaget som pressar isär backarna. Putsa av ev. rost med en smärgelduk och lägg på tunt med kopparpasta. Montera ihop delarna.

2. Släpp helt på wirarnas spänning vid spaken. Ställ sedan åt justerhjulet som nås genom ett hjulbultshål ända tills bromsarna nyper. Backa därefter tillbaka 12 kuggar. Sist spänner du wirarna så att bromsen tar på 2-3 snäpp.

Finns genvägar, men gör du enl. ovan så ger det bäst förutsättningar för bra bromsverkan och att länkaget jobbar i ett optimalt läge.
Dessutom, kontrollera bromsytan i trummorna. Grovt rostiga bromstrummor kan slipa ner belägg på nolltid.

mvh/ Anders
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag brukar justera handbromsen i två steg:
1. I garaget med upphissade bakhjul. Drag åt handbromsen ett hack åt gången och snurra hjulen mellan. Då märker man om dom börjar bromsa samtidigt och om dom "låser" samtidigt (dvs man orkar ej snurra på dem mer)
2. Åker ut på en grusväg, grusparkeringsplats etc och drar åt handbromsen sakta från säg 50 km/tim. Då skall bakhjulen låsas och man ser lätt i gruset om dom låser ungefär samtidigt.

Per L
Spänn inte handbromsen då går vajerna av till slut man justerar vid backarna.
Varför måste man lossa vid spaken?

Jag rör aldrig den jag drar spaken ett hack sen justerar vid varje hjul så det precis tar och sen kollar att det rullar fritt när man släpper den.

Gör alltid detta när jag skiftar däck och har aldrig problem med handbromsen.
Du måste justera på båda det räcker inte att den tar på ett hjul det måste vara jämnt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skall man göra det hela enl. boken så lossar man wirarna helt och justerar med kugghjulen bak. Sedan släpper man 12 kuggar på kugghjulen och spänner resten med wirarna. Då kommer wirelänkaget att jobba i rätt läge.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Om man drar i handbromsen och åker lite med bilen så kommer backarna att slita/slipa lite på trummorna och fäster därefter bättre.
Man ska inte åka långt och länge men dock tillräckligt för att få bort ev. ytrost smuts från insidan av trumman.
Det är många som monterar nytt men får nerslag på besiktningen ang. för dålig verkan på handbromsen.
Men är det verkligen nödvändigt att släppa wiren, det är ju injusterat från fabrik.
Sen det där med 12 kuggar får man nog ta med lite känsla.
Anders72 hur gör du för att justera exakt 12 kuggar genom det lilla hålet?
Det står: "Skall man göra det hela enl. boken" :-)

Jag gör som Per L beskriver.

OT/
Som liten intresserad grabb fick jag följa med far när handbromsen skulle justeras. När lämplig grusväg hittats fick jag ur bilen och spana. Pappa körde förbi och drog i handbromsen. Sen var det bara att rapportera. Kul för mig och bekvämt för far som slapp kliva ur bilen :-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Släpper man inte på wirarna har man inte full koll på om hävarmarna jobbar i rätt läge. särskilt om man inte plockat av skivorna i samband med att man skruvar. För det mesta räcker det att justera på kugghjulen bak för tillräcklig bromsverkan, men den vedertagna metoden som "nollar" hävarmsläget är den jag beskrev. En av dragfjädrarna som håller ihop backarna ligger i kuggluckorna och ger hjulet distinkta snäpp när man vrider det, så att räkna kugg är inget bekymmer.

Mer läsning om handbromsen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.