AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.458

Flaps orsakade totalras på min E65 730d -03, är det rimligt?

Sida 2 av 3
ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Hej,

Realoems hemsida funkar inte för mig, kan någon hjälpa mig att svara på om min motor har dessa spjäll?

Bilen en 330xda uttagen 2007-11 med motorkod m57n2.

Tack på förhand!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Du kan prova bmwfans.info istället.
OBS!
M57TÜ2D30-motorn med 197hk i 525d LCi är enligt uppgift den ENDA motorn som inte är drabbad av detta eller läckande insug. Varför? Jo, den motorn har helt enkelt inga insugninsspjäll.
Den har inga spjäll och ett omarbetat insug.
Det var en anledning till varför jag valde denna pärla till motor.

RealOEM: Länk

ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Då verkar det som jag har "samma" motor som dig,motorkoderna jag får fram till min bil är M57 306 D3, M57 D30 TU2 .

Kan det stämma?
Enkelt att kolla. Gå in på RealOEM, fyll i ditt chassinummer, gå på grupp "motor", undergrupp" insugning och se vad som står där.
" Insugn.anläggning - utan lockreglering", då är du förskonad.

ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Lyckades komma in på realoems hemsida.

"Insugsledning med lock reglering" verkas som jag får beställa ett kit med täckpluggar.

Länk

Rätta mig gärna om jag har fel!
-"bacooon"
Yes, du har tyvärr dessa spjäll. Mitt råd är att skyndsamt kontrollera eller byta ut.
Din motor är även träffad av en viktig "PUMA"-åtgärd utfärdad av BMW, för att förhindra oljeläckage från bl.a. insuget!
PUMA = Problemen und Massnahmen (Problem och åtgärd)

För att förhindra oljeläckage och för högt tryck i vevhuset, och i förlängngen avlagringar i kanaler och en defekt turbo ska vevhusventilationen omgående bytas ut från en s.k. Zyklonabscheider till en normal med absorberingsmaterial.
Kontrollera så att en sådan är monterad.
Reservdelsnummer till korrekt utbytesdel: 11 12 7 793 163

Har själv bytt till en sådan direkt jag köpte min 525d, trots att den inte är träffad av denna PUMA-åtgärd, då det fort kan gå snett annars om man har otur. Men har jag bytt så är jag på den säkra sidan.

ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Okej,tackar ödmjukast för ditt svar.
Är det en åtgärd som en "återkallning" som Bmw löser eller gör man det enklast själv? Vet du en ungefärlig kostnad på vevhusventilationen?
Snål-BMW Sverige "löser" troligtvis detta först när det börjat uppstå symptom i form av läckage eller abnormt mycket olja i insuget, d.v.s. när det egentligen är för sent och en skada redan kan ha uppstått.
Har din bil gått "extremt långt" enligt BMW Sverige, d.v.s. över 10 000 mil så kan du nog glömma att de bjuder på något alls.
Annars, byt själv. Rek.pris på BMW är 580kr inkl. moms för en komplett enhet med packningar och insats. Byts på en kaffepaus om man gör rätt.

Efter ett byte till enheten med insats så ska insatsen i ventilationen bytas var 3000e mil. Kostnad ca 70 kr.
Byte av enhet ska även noteras i serviceboken och läggas till som servicepunkt.

ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Haha,ja inte är dom generösa! Skall ringa dom i morgon å höra hur det ligger till,om inte annat beställa en enhet.
Lika bra att få det åtgärdat,köpte bilen för 2 månader sedan så vill inta att det skall börja bli problem nu,bilen har rullat ca12000 mil.

Stort tack för dina svar!
Ta vad de säger en aning skeptiskt. Du kanske har otur att få tala med en "betong-röv" som aldrig lyft näsan över servicedisken de senaste 10 åren.
Det svar du nog kommer att få är att vevhusventen är en underhållsfri enhet ( av någon outgrundlig anledninge heter den på BMW-Sverige språk: "fläktenhet")
Det ska du inte acceptera som svar, den har visat sig INTE vara underhållsfri. Det sitter ett membran i den som ska öppna vid ett visst tryck. Att det lägger av är mer än vanligt. BMW Tyskland har gått ut med information till alla ÅF att direkt göra en "downgrade" till filterenheter så fort de har möjlighet. Jag fick själv lotsa den lokale BMW-handlaren till var han kunde hitta PUMA-åtgärden och åtgärdsnumret innan han fick upp ögonen och begrep vad jag talade om.

Om du kan Tyska, gå till google.de och sök på BMW Zyklonabscheider.
Då börjar man förstå vad detta har orsakat på många motorer.
BMW Tyskland = Omgående åtgärd och info till ÅF,
BMW Sverige = Vad är en åtgärd?

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Blå525,
Hej, vad är det som är akut att byta på en 525dLCi
utan swirlflaps??

Mvh Jonas B
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Menar du att man ska montera in "korgen"
innanför luftfiltret som det sitter på tidigare
modeller dvs pre LCI ?

Mvh Jonas B.

P.s jag byter olja var 1000-1200 mil.
- "brynet"
Ja. BMW Tyskland har uttryckligen sagt till om en så kallad "downgrade".
D.v.s. vevhusventilationen med "korgen", eller toa-rullen som en del kallar det. Känd ända sedan E39-tiden.
Att BMW gick ifrån detta är en del i miljötänket och "longlife-idiotin", att det ska bli långt mellan servicetillfällena och att bilen ska lämna efter sig så lite restprodukter som möjligt, som t.ex. filter, oljor mm.
Men både longlife-tänket och den hysterin har visat sig vara ett stort misstag som kunderna i slutändan får betala surt för.

Sätt inte bara in den i din befintliga enhet, utan byt först hela enheten som jag skrev ovan, då membranet i huset kan mycket väl ha sagt sitt. Sedan efter det kan du byta filtret istället var 3000e mil, och en ny hel enhet igen efter ca 10-12 tusen mil.

ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
hej någon som vet storleken på swirlflapsen m57n2 tillverkad 2007-12 mvh janne
ja
176
janne dubbel
M57 T2 ska de vara storleken på täckpluggarna menade jag janne
ja
176
janne dubbel
om BMW vet om problemet med swirlflash så borde dom ha uppgraderat versionen på dom senare modellerna. jag ringde BMW gbg i dag och verkstadsmekanikern jag fick prata med visste inte vad swirlflash vad för något. efter förklarning sa han du menar gas spjället OKEY sa jag tack för hjäpen. han hade aldrig hört talas om någon havererad motor pga det. man undrar ju om mekanikerna kommer direkt ifrån skolbänken. men han kunde erbjuda byte insusgrör för ca 11000kr om jag var osäker på min motor. ta betalt går ju bra men problemlösning och kunnskapen finnes ej. mvh janne
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Hr även jag swirlflaps på min 535d tillverkad 2008 månad 11 ...?

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Rompa4302: Det har du.

Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Shit, då behöver jag göra ngt åt det där omgående!!! Vad behöver jag för grejor till min 535d?

Ska man greja med vevhusventilationen samtidigt, för d var väl ngt man behövde greja med där oxå va?

Kan man få en lista på saker som behöver handlas?

:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.