|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja, så drog man Svarte Petter till slut. Har följt diskussionerna på forumet, men idiotiskt nog resonerat att det gäller säkert bara några få bilar och absolut inte min. I går på väg till jobbet började bilen att gå på fem cylindrar. Väl framme hörde jag ett puffande ljud, lät som en lös spridare. Körde försiktigt hem efter jobbet, men hittade inget läckage vid spridarna. Däremot kom det avgaser i puffar någonstans från motorn. Konstaterade också att det var tvåans cylinder som inte gick. Nu är motorn delad och det är ingen vacker syn. Tre spjäll är borta! Ettan, tvåan och trean. Ventilerna till dessa cylindrar är knäckta och framför allt tvåans kolv är skadad. Det puffande ljudet berodde på, att eftersom ventilerna till tvåan inte var täta, så pressades heta avgaser in i insuget och brände ett rejält hål. Inga rester av spjäll eller spjällaxlar fanns kvar i motorn. Kan de ha blåst ut och även skadat turbon kanske? Det som är lite kusligt är att troligen har de två första spjällen sugits in i motorn tidigare utan att jag märkt något. Först nu när det tredje spjället lossnade och insugsröret brändes upp märktes det. Jag har inte hört några som helst knackningar eller missljud. Jag har alltså troligen kört länge med ett par cylindrar med skador som, läckande och krökta ventiler, misshandlade kolvar och kanske även skador i loppen. Bilen har snart gått 25 000 väl servade mil. Vad göra? Ja enklast är väl att köpa en motor på skroten för 25 - 30 000 kr. Frågan är om man törs. Om ett eller två spjäll kan lossna utan att det märks direkt, kan troligen en motor från skroten, trots provkörning, också ha skador. Det enda raka är kanske att begära att få demontera insuget för kontroll innan köp. BMW:s ansvar för den idiotiska konstruktionen verkar vara noll enligt andra här på forumet. Märkligt, när man ser hur lite material som finns kvar runt det gängade hålet på spjällaxlarna. Jag har skräckbilder om någon vill se. Allt gott! A A | |
|
Skulle vara intressant att se bilderna på förödelsen. I övrigt kan jag bara djupt beklaga det inträffade med flapsen :( Delar de vars åsikter är ett högre ansvar i frågan från Bmw's sida !! |
|
|
Beklagar det inträffade. Men att åberopa konstruktionsfel och begära att BMW skall stå för reparation av en bil som är 10-11 år gammal och har gått 25000 mil är inte rimligt... MVH Christofer |
|
| Varför inte renovera toppen du har? å i med en ny kolv? betydligt billigare än maskin... | |
|
Det är nog lite väl pessimistiskt att tro att turbon skulle vara skadad. Den kan visserligen vara skadad av andra anledningar men jag kan inte tänka mig att den skulle vara skadad av att det kommit in konstruktionsdelar från motorn i turbinen, för då lär det låta och rassla så mycket så det hade nog inte kunnat passera obemärkt. I så fall hade nog turbon blivit sallad med tanke på hur fina turbinbladen är. Är det inte troligare att delarna du saknar ligger ner i oljetråget? Om ena kolven är skadad? Jag vet en som kan laga (läs laga inte byta motor) det här, och det är Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge. Det är ju dock en bit från Svenljunga. |
|
| Turbon blir alltid skrot efter spjällhaveri! kolv å ventiler hackar ner spjället som åker ut den "naturliga vägen" å slår sönder turbinen... | |
| Shit - dyyyrt! :( Berätta gärna hur du gör i fortsättningen. | |
| Det känns väl ändå som att turbon är det lilla problemet i detta fall... | |
|
|
|
|
Nu är en bra beg. motor inköpt,för en massa pengar. Har precis kollat spjällen på den och alla satt kvar. Täckbrickor är inhandlade, så nu ska spjällen bort innan motorn lyfts i. Hålet i kolven i gamla motorn är så litet att några delar knappast kunnat ramla ner den vägen. Har inte kontrollerat turbon från avgassidan ännu, gamla motorn sitter kvar i bilen fortfarande. Kan dock konstatera att den går lite tungt. Förstår att inte BMW går in och tar kostnader för en så gammal bil, men vad jag inte förstår, är varför inte BMW sänder ut ett servicemeddelande och demonterar insugen på de berörda bilarna och plockar bort spjällen. Det är ett jobb som en amatör gör på två timmar och täckbrickorna kostar 25 kr/st. Vad kostar två arbetstimmar på en BMW-verkstad? Det skrivs på forum från hela världen om detta och det har också vuxit fram en massa företag som tagit fram satser med täckbrickor för att kunna demontera "haverispjällen". Här är två av många. Länk Länk Dels skulle det bättra på BMW:s rykte, men inte minst skulle de bespara en massa bilägare en ekonomisk smäll. BMW verkar ha lagt locket på, för på de BMW-verkstäder jag frågat har man aldrig hört talas om problemet! Ska lägga upp bilder så snart jag hinner. A A |
|
|
Vill gärna se hur det fortsätter för dig. Har du fått i nya motorn än? Har läst många trådar om de här problemen på flera forum. Det jag undrar är om det bara är dieselsexorna som är berörda eller om även den dieselåtta som jag har kan drabbas av samma problem. Min bil har precis rullat 25500 mil och jag har tänkt fortsätta köra den i många år till (tills 750xd går att få tag på för runt 250kkr ;) ). |
|
| Kollar man i ETK så verkar inte M67 ha några flaps. | |
|
Sexcylindrig x25d motor efter 2008 har inte swirl flaps ------- //Lövet |
|
|
Andreas: Du menar x25 efter 25/3 2007, dvs 3,0. Mvh Jonas B |
|
|
Ja, nu sitter det en ny, eller rättare sagt begagnad, motor i bilen. Köpte den med förbehållet att om något spjäll saknades skulle jag få returnera den. Alla spjäll satt kvar! De är nu demonterade och pluggar, beställda från England, är monterade. Vi uppstart gick den bedrövligt. Det visade sig att luftmassemätaren blivit sönderbränd av förbränningsgaserna som trängt upp i insuget när den gamla motorn havererade, så det var bara att köpa en ny LMM. Nu går motorn bra. En detalj är att den låter annorlunda på tomgång. Den har fått ett nasalt insugningsljud och det kanske beror på de borttagna spjällen? Så här efteråt blir jag lite sur på mig själv som inte tog varningarna om spjällen på allvar. Pluggarna kostar nästan ingenting och att montera bort spjällen är enkelt. Det hade besparat mig en massa pengar. Ni som har motorer med spjäll, lyd mitt råd! Beställ pluggar, kavla upp ärmarna och avsätt ett par timmar i garaget. Högre timpenning kan ni aldrig få! Här är listan över motorer med spjäll: Motor: M47N/M47TU/M47TUD20 110 kW (148 hk) E46 320d 2001-2005 E83 X3 2.0d (upp till slutet av 2006. Motor: M47TU2D20 uppdaterad 2004. 120 kW (161 hk) E60/E61 520d E87 120d E90/E91 320d E83 X3 2.0d (från slutet av 2006) Motor: M57/M57D25 166 PS (122 kW; 164 hk) E39 525d 2000-2003 *Endast bilar med automatlåda* Motor: M57N/M57TU/M57TUD25 177 PS (130 kW; 175 hk) E60/E61 525d Motor: M57/M57D30 också kallad M57D29 introducerad 1998 184 PS (135 kW; 181 hk) E39 530d *Endast bilar med automatlåda* E46 330d/330xd *Endast bilar med automatlåda* 184 PS (135 kW; 181 hk) E38 730d *Endast bilar med automatlåda* E53 X5 3.0d 193 PS (142 kW; 190 hk) E38 730d E39 530d Motor: M57N/M57TU/M57TUD30 introducerad 2002. 204 PS (150 kW; 201 hk) E46 330d/330Cd/330xd E83 X3 3.0d 218 PS (160 kW; 215 hk) E53 X5 3.0d E60/E61 530d/530xd E65 730d 272 PS (200 kW; 268 hk) E60/E61 535d 245 PS (180 kW; 242 hk) 286 PS (210 kW; 282 hk) Motor: M57TU2D30 M57TU2D30 introducerad 2007 i den faceliftade E60 and E61. M57TU2D30-UL: 197 PS (145 kW; 194 hk) M57TU2D30-OL: 235 PS (173 kW; 232 hk) M57TU2D30-TOP: 286 PS (210 kW; 282 hk) 197 PS (145 kW; 194 hk) E90/E91/E92 325d E60/E61 525d/525xd 231 PS (170 kW; 228 hk) E65 730d E90/E91 325d E90/E91 330d/330xd 235 PS (173 kW; 232 hk) E60/E61, BMW E70, BMW E71 286 PS (210 kW; 282 hk) E60/E61 535d E70 X5 3.0sd E71 X6 xDrive35d E83 X3 3.0sd E90/E91 335d Listan är inte garanterad. Vill du vara säker, gå in på REALOEM.com och mata in chassinumret på din bil. gå till sidan med insug och titta på sprängskissen om där finns några spjäll. Förvissa dig om att du valt rätt typ av växellåda! A A |
|
|
Hmm, intressant och samtidigt lite oroväckande... Ja, det var ju en del motorapplikationer som har spjällen! Verkar vara många "tickande bomber" som rullar där ute :/ Mvh Janne. |
|
fredde 7 |
AA:Tråkigt att du blivit drabbad, dåligt av BMW att inte gå ut med fakta, men det är deras standardsvar, det har vi aldrig varit ute för........ Vet någon om det finns något svenskt företag som säljer dessa kit? Jag funderar på att byta på min då jag absolut inte har råd med ett haveri i denna klassen.? |
|
Hej Fredde 7! Jag beställde pluggar från Länk Total kostnad med frakt 18,89 GBP = 195,34 SEK. Beställde delarna sent fredag kväll och på tisdagen låg kuvertet med delarna i min brevlåda. De skickade med flygpost. Suverän service, snabbare än många svenska leverantörer! A A |
|
|
Jag tänkte först göra som falsterbo, men när jag såg att ett kit med frakt kostade under 200 kr tyckte jag att det värt det. Betydligt mindre jobb. Lossa två skruvar per spjäll, dra ut spjällen, dit med locken och skruva tillbaka de skruvar som tidigare höll spjällen. Vacuumklockan får naturligtvis sitta kvar. Lycka till! A A |
|
|
Skamligt att bmw konstruerat så dåligt och att man inte fixat det under så många år! Så för att dubbelkolla; 320d med 184hk-motorn har inte detta problem? |
|
|
Hej qsacage! Nej vad jag förstår så har din bil inte spjäll. Du har väl motor M47N2 eller N47? Jag har tagit informationen från en engelsk sida så det kan hända att den inte stämmer helt med bilar sålda i Sverige. För att vara säker, gå in på REALOEM.com och mata in chassinumret på din bil. Gå till sidan med motor och välj insugningsrör. Titta på sprängskissen om där finns några spjäll. Förvissa dig om att du valt rätt typ av växellåda! A A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.