AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.847

Dieselvärmaren på nya 520d (-14) - enbart värme?

Hej,

Har en helt ny 520d facelift -14 med förinstallerad dieselvärmare (med fjärr) från fabrik. Är dock lite förvirrad kring hur den fungerar och tyckte inte att manualen fvar mycket till hjälp. Kanske någon vänlig själ som kan förklara:

1. Kan jag alls kontrollera temperaturen den skall uppnå (dvs ställa en termostat) eller jobbar den helt enkelt på full effekt så länge jag låter den vara påslagen)? Det visas någon slags indikator i bilen, men jag vet inte om jag själv kan påverka den.

2. Klarar den av att både värma bilen (=kalla dagar) och använda energin till att kyla bilen (=varma dagar) eller är det enbart värme som gäller? På inställningarna i iDrive kan jag ställa en starttid och välja antingen värme eller kyla, men det kanske inte hänger ihop?

Tacksam för svar!
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
1. Den jobbar med full effekt tills den uppnår en viss temperatur på kylarvätskan. Det går inte (vad jag vet) att välja vilken temperatur som man vill ha i kupén utan den kör efter ett förprogrammerat värde.

2. Dieselvärmaren kan enbart ge värme. När du väljer kyla så är det endast kupéfläkten som går igång och tar då in luft utifrån för att kyla ner kupén under varma dagar. Du kan också starta kupéfläkten varma dagar med hjälp av bränslevärmarens fjärrkontroll, bilen känner av om det är värme eller kyla som behövs och startar då endast kupéfläkten om det är varmt i bilen.

Mvh. Mathias

Tack för svar, verkar rimligt!
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
I min brux-bok för F11år 2011sidan 134 står det att tempgränsen mellan att värmaren körs eller att bara fläkten går ligger omkring +15 grader C. /Näckrosen

I rather go ponding
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Den temp du ställer klimatanläggningen på är det värmaren går efter ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.