|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har precis köpt mig min första bil, Bmw e39 528i touring -00 och har ett problem med stereo enheten, den med lilla 4:3 skärmen utrustad med: CD växlare,GPS,telefon och AUX Heater? Oftast när jag startar bilen så går inte stereon igång ibland tänds skärmen och menyn kommer fram för att sedan slockna, när den har slocknat går det knappt att få i gång skärmen igen. notera att de gånger skärmen faktiskt startat och man kan bläddra i menyn så har det inte funnits något ljud. Ljudet fungerade en gång det var när vi stannade för att tanka skärmen hade varit helt svart tills vi tankat klart och skulle starta bilen. Då gick skärmen igång OCH RADION! Mycket bra mottagning, ljud i alla högtalare inga problem tills man stängde av bilen igen. Efter den rundan har ljudet aldrig fungerat mer. Ibland när man startar bilen och skärmen på skärmen faktiskt tänds finns altenativen: On-board computer Television Telephone Code Aux. heat/vent Någon enstaka gånga har även altenativet ''GPS-navigation'' kommit fram CD växlaren har aldrig kommit upp som ett altenativ. Tidigare ägaren nämde att ibland när han smällt ihop bagagelukan hårt har stereon funkat som den ska. Har testat detta utan resultat även rotat i kabelhärvan där CD växlaren och GPS skivspelaren bor utan resultat. Kopplat bort batteriet i 5 minuter för att typ ''reseta systemet'' Vart ska man starta felsökningen för att få igång stereon och alla tillbehör till den. Extremt nöjd med bilen i övrigt =) Mycket tacksam för vilken hjälp som helst | |
|
Kolla säkringarna till stereon så dom inte glappar (tror dom sitter i handskfacket) testa att byta ut dom om du hittar dom. |
|
| Tack för svar, hade redan kollat igenom säkringarna (glömmde skriva det) och allt såg bra ut. Verkar som det är glapp någon stans. | |
| Du får riva bort stereon lite försiktigt och kolla om det finns glapp där eller följa kabeln genom hela bilen från cd växlaren o framåt för att se om det finns något kontaktstycke på vägen. | |
|
Tackar för svaret, ska ta loss stereon snart och kolla lite bak den. Igår var jag ute och körde lite stereo funkade inte alls tills jag stannade för att öppna garaget. När jag starta bilen och skulle köra in gick stereon igång med ljud och allt stängde av bilen och låste såg då att skärmen på stereon lös svart och klockan var framme fick låsa upp vrida 1 steg i tändningslåset och tillbaka. Stereon blev då helt svart ( korrekt avstängd) Kan det vara så att det är glapp mellan tändningslås och stereo? |
|
|
Du får skaffa dig ett elschema över tändningslås och övriga grejor. Tycker att fler grejor skulle drabbas av ett dåligt glappande tändningslås men jag är inte säker på detta. Kolla om det finns något kontakt stycke vid tändningslåset neråt rattstången men var försiktig så inte mer grejor sluta fungera. |
|
|
Hej, en liten update på problemet. Som jag skrev i första inlägget att ljudet fungerade efter att bilen fått åka en bit för att sedan stängas av och startas (tankiningen) fungerar ljudet. Bestämde mig för att köra lite igår. startar bilen utanför huset och skärmen är svart som vanligt endast klockan syns. Efter att ha åkt en bit stannar jag och stänger av bilen för att posta ett brev när jag startar bilen igen tänds skärmen och man kan bläddra i menyerna utan problem. Åker ännu en bit kommer då ihåg när jag tankade funkade ljudet så jag startar CD-växlaren via menyn i åkande stund och ljudet fungerar som det ska. Testar även radion och det funkar finfint hela vägen hem. Väl hemma startade och stängde av bilen hemma för att kolla att allt funkar det gjorde självklart inte, skärmen lyser svart och klockan är framme MEN ljudet fungerade och jag kunde via mode-kappen ändra till radio kasset och CD-växlare höja volymen och byta låt gick fint utan att skärmen fungerade. Nu när bilen fått stå under natten startar inte stereon varken ljud eller skärm funkar. Har även läst trådar om att stereon med navi krånglar när batteriet börjar ge upp. Men eftersom bilen startar utan problem kan detta inte vara boven, eller? Ljudet har alltid funkat om bilen gått en stund. Ska mäta på batteriet senare när jag hittat multimetern. Alla svar och råd hjälper mig så tveka inte att skriva om ni har någon ide vad som ska kollas/bytas. |
|
|
PROBLEM LÖST! ATT skärmen inte starta var GPS-enheten som strulade kopplade bort denna och skärmen tänds som den ska. ATT ljudet inte fungerade berodde på glapp kontakt till radiomodulen, var bara att rycka fast. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.