|
|
|
|---|---|
|
Så var det då äntligen dags. Nu äger man en 850iA -92 med 23000 mil på mätaren. En del fix väntar och förmodligen många frågor till er som redan kör och äger dessa skönheter. Jag börjar med en omgående, fick med 8 fälgar extra. En uppsättning var till 850CSI vinterhjul, en var till bilen jag köpte original. På bilen sitter det 18" OZ Racing. Det finns ett reservhjul på originalfälg i bilen så då ser jag väl vilken av fälgarna som är vilken. Jag vill nog ha originalhjul på den och undrar då vilken däckdimension man kör på. Och om det finns några rekommendationer på framförallt tysta däck. Börjar bli så gammal så komfort går först.;) På tr. styr. hemsida står det 235/50R 16 på bägge axlarna. Som den står nu är det olika dimensioner på fram och baxaxel. | |
|
Grattis till en skön glidare, vad som gäller däck så beror det på vilken bredd du har på fälgarna. /P |
|
|
Aa Per men har man originalfälgar så är det väl alltid 235/50/16? US får jag gissa att du har 225 fram och 245 bak? Rätt vanlig kombo nämligen. Trevligt att du vill ha originalhjul. En E31 är alltid snyggast med originalhjul - flåt Per eller Alpina då! Själv kör jag med 16" tubin-styling och tycker den är rätt trevlig. Har inga vidare däck dock, skall byta till Conti sport-contact. 225 fram och 245 bak eftersom det är en vanligare kombination än 235 50 16. Håll tråden levande och berätta om dina äventyr och missöden. Vi är flera här som gärna ställer upp med råd! |
|
|
Alexander denna årsmodell levererades med stile 5 8 fram 9 bak 17 eller stile 8 7,5 16 eller stile 9 7,5 16 eller stile 21 8 fram 9 bak 17. var upp till köparen men ge mig VIN nr så skall jag tala om vad den levererades med för att vi inte skall behöva gissa. för att kunna säga vad man skall ha för däck så behöver man ha reda på vilken fälg, (storlek, bredd) som frågan avser, sedan kan man ju självklart ändra på dessa anvisningar från leverantören men mest troligt kommer man även att ändra på rullomkretsen och därmed kommer instrumenten i bilen ej stämma överens även om det är lite. På nätet går det att hitta däck calc som kan jämföra rullomkrets mellan olika dimensioner på däck, tex 235/50 16 mot 245/50 16 ger ca 4 km högre fart vid samma varvtal Sedan kan det påpekas att utbudet på storleken 235/50 16 är mycket begränsat. /P |
|
|
Grattis till den nya körglädjens nedkomst :) Får man fråga vad det blev för färg och inredning? /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
|
Välkommen o grattis! Vill bara påpeka att det som Per säger stämmer men med underdrift. Letade ganska länge efter original 235/50 16 och för ca:2 år sedan kunde Dunlop tänka sig att att leverera men då till priset av 5000:kr/stycket. Gjorde även ett nytt försök i början på sommaren men då fanns inte dimensionen alls i gummigubbens dator. Å andra sidan:Ett par 18 tummare Alpina sitter ganska snyggt på E31. Mvh Dic |
|
|
Jag la upp två bilder i mitt galleri. Den fälgen till höger är 20,5 cm vilket borde bli 8 tum och den till vänster 21,8 cm 8,5 tum. På bilen nu sitter det OZ Racing med 285 bak 245 fram. |
|
| F1: Färgen är röd och inredningen svart. | |
|
Hej De fälgarna du lagt upp så är den vänstra en style 8 i storlek 7,5/16 och skall ha gummi 235/50 16, den andra är en style 29 ingen E31 fälg men är i storlekarna 7/15 eller 7/16. /P |
|
|
Hej! Såg att dackonline.se hade däck i 235/50/16. Mvh |
|
|
Ja jag såg det med. Jag tänkte höra med min däckfirma om han har någon annan dimension som inte ökar rullomkretsen mer än tillåtet. Tror det får skilja 5%? Vad har ni kört på för fabrikat? Jag premierar lågt ljud före bränsleförbrukning. Annars skulle man väl inte köpt 12 cylindrar ;) |
|
|
225/55/16 rekommenderade min lokala handlare. Då finns det ett bra utbud, får nog köra på det. Finns däck från 1100:- Fick förslag lokalt på Pirelli P7 för 9700:- på bilen. Finns på nätet för 13000:- omonterat ner till 5600:- omonterat, samma däck? Michelin Primacy 3 var ett annat förslag, 5900:- omonterat. |
|
|
Michelin Primacy 3 är ett bra val. Jag har såna i 205/55/16 på min 318... rullar fint. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Pirelli P7 är stötiga och okomfortabla , bullriga att åka på, demonterades bort omgående på min 540. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Personligen så skulle jag byta fälgar till ett par style 5 eller 21 om man nu absolut vill hålla sig till vad denna modell levererades med samt så får man ett klart större utbud av däck. /P |
|
|
Håller med Hasso, Michelin före Pirelli alla dagar i veckan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.