AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.342

Vilka 535d lider av momentomvandlarproblemet?

sv
29
svante gustafsson
535d Lci M-Sport -07
Vet någon exakt när dom gjorde förändringen på 535d lådorna? Har läst att "många tidiga 05:or har problemet"?

Säkrar man sig mot Momentomvandlarproblemet om man skaffar sig en 06:a med andra ord? eller kom ändringen på faceliften 07?

Har någon här på forumet med 06 eller 07 haft momentomvandlarproblemet?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Vanligast fram till 03/2006
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Vi hade både en -05 och en -07 LCI (standard automat). Nu vet jag ingenting om vilka problem som drabbats av de tidigare men den nya automatlådan som kom i samband med facelift -07 gjorde underverk. Dessa nya låder slirar ingenting jämfört med de äldre lådorna. Ruggig skillnad i respons samt lite andra uppdateringar med mer effekt, lägre förbrukning och trevligare inredning. Hade jag valt idag hade jag inte tvekat en sekund och gått på en LCI. Sedan vet jag inte hur prisbilden skiljer sig åt idag men tror det klart är värt pengarna oavsett.

Körde ca 14000 mil vardera med dessa två bilar så har bra underlag för infon ovan ;)
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Hejsan from 03/2006 monterades en bättre momentonvandlare. Låda i vanliga bilar å lci bilar e samma de sitter zf6hp26 i alla dock med olika styrsystem! Dock kommer de bli vanligare med dåliga momentomvandlare då i dessa sitter ju en koppling till lock upen å när den blir sliten så börjar dom rycka. Förr användes lock up bara på sista växeln men nu används den ju på alla växlar vilket gör att den slits mer.. Pga de höga vridmomentet i 535d är de ju dessa som drabbas hårdast
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.