|
|
|
|---|---|
|
Hej! Helt ny här men blev rekommenderad av en kompis att göra ett försök här! Jag har försökt söka lite men inte hittat något lämpligt svar. Bilen i fråga är en BMW E46 330i -01 Jag är helt utelåst ur bilen och kommer inte in i den, låskolven går att vrida åt höger, dvs "låsa" bilen men INTE till vänster. Det är helt bomfast. Fjärrlåset har varit dött sen jag köpte bilen så jag låser den alltid manuellt. Givetvis finns det bara nyckelhål på förardörren så vad ska man göra? Knäcka en ruta eller har någon ett bra tips? Är tacksam för alla tips! Mvh | |
|
Tyvärr har jag aldrig gjort inbrott i bilar så något jättebra tips kan jag inte ge dig. Kanske du kan få ut ovandelen av dörren lite och där peta ner något som du kan använda till att öppna dörr handtaget från insidan ? Alt. Ringa någon låssmed eller om någon på bärgningskåren kan trixen att öppna åt dig. Om du får upp dörren skulle jag nog satsa på att fixa fjärrkontrollen och reparera låset. |
|
|
Har funderat lite själv på att "bryta" upp ovandelen av dörren, men den verkar ju vara riktigt tät hela vägen runt om.. Frågan är hur mkt man vågar böjja.. Tyvärr finns det inget nyckelhål på bagageluckan, har kollat vid nummerbelysningen med.. Några mer tips? Mvh |
|
|
Sitter inte låset på höger sida om nummerplåten ? |
|
|
Nope, finns bara ett nyckelhål på hela bilen och det är på förardörren tyvärr. Hoppas den ingenjören på BMW fick en bra bonus för den lösningen.. |
|
|
Det finns inget dolt under emblemet (tänkte ifall konstruktören tyckte lås var fula ) En spark i röven skulle han ha för sådana tilltag..man måste väl komma in i bilen med lås tycker man. |
|
|
Har varit på emblemet med å pillat men hittar då inget. Är det någon som har haft någon framgång med att byta batteriet i fjärrdosan och kan tala om vilket batteri det ska sitta i? |
|
|
Har du knapp i nyckeln eller en lös dosa ? Har du fler nycklar till bilen kan du testa dessa o öppna dörren , men jag antar att du redan har tänkt på det. Vet inget om batterier till fjärrkontroll. |
|
| Då är du den ende mig veterligen som inte har nyckelöppning till bagageluckan på en 330. Lägg dig på marken sitter bredvid nummerskyltbelysningen alt läs manualen till bilen. | |
|
Jag är till 99% helt säker på att det inte finns något i bagageluckan. Men jag ska slänga ett öga till på det imorgon för att vara 100. Det är med knapp i nyckel. Och jag äger dock bara en nyckel, har kodningen till att tillverka en ny men har inte fått tummen ur det berömda hålet... |
|
|
Länk På E46 touring finns det inget nyckelhål på bakluckan, jag misstänker det är en sådan det handlar om här... På en 01:a sitter det ett laddningsbart batteri i nyckeln, som laddas induktivt när man har den i tändningslåset. Det är normalt sett inget man byter. Att köpa en ny fjärrnyckel hjälper inte, eftersom den måste initieras i tändningslåset för att fjärrfunktionen ska fungera. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Herr Olsson fick knacka sidorutan när låskolven gick sönder efter att försökt lösa problemet i en månads tid. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det går inte att pilla med låset via skylbelysningen ? Dom enda ej kombi.. E46 utan lås på bakluckan verkar vara cab modeller som jag såg via bildelsbasen. |
|
| De flesta låsfirmor och eller bärgare har låsöppning med jour, googla på låsöppning så hittar du en massa företag som du kan anlita, inte gratis men det är inte en ruta heller. | |
|
Har du provat att lyfta dörrhandtaget samtidigt som du vrider? Ibland får man vrida lite extra. Jag hade även provat att smörja låset innan jag knackar några rutor. Men jag håller med det måste finnas lås på bakluckan även om det är dolt. |
|
|
Jag har testat det mesta, både trycka banka lyfta handtaget samtidigt men utan resultat. Nu vet jag dock varför! Hade en sån satans tur, hade testat med 5-56 i låset utan framgång. Och när jag kom hem från jobbet idag gjorde jag ett nytt försök utan någon större framgång, då vart jag så förbannad så jag tryckte på knapparna på fjärren en sisådär 50-100 gånger när rätt som det är ploppar till i låsen. Då öppnade shoppingluckan på bagaget sig. Lyckades övertala den söta granntjejjen som är så liten å smärt att krypa in genom den för att sedan ta sig fram till förardörren å vipps var den öppnad!! :) Så nu i kväll rev jag ner låset och kunde konstatera att hela vridmekanismen i nyckellåset har gått sönder i flera bitar som i sin tur blockerade vänstervridningen i låset. Nu är ett "repair kit" som jag hittade på eBay för 238kr med frakt påväg hem! Tack för hjälpen och råden, även om det ända som behövdes var lite jäkla röta helt enkelt, då fjärren har varit stendöd sen jag köpte bilen för över 3 år sedan. |
|
| Har du köpt en trisslott ? Om inte stick o gör det .....det kan bli en storvinst nu.. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Turen är nog förbrukad. |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Gammalt svar på ett inlägg men jag reagerar lite på det där med fjärren och bakluckan. För mig är det samma. Båda nycklarna dog för 2 år sedan. Fick ett ryck för en månad sedan och tänkte byta batteri. Innan jag öppnade nycklarna så gick jag runt bilen och tryckte på öppna/stänga för att se om något hände men icke. Däremot när jag tryckte på bakluckan så öppnade den sig. Jag har inte provat den innan. Bytte batteri och så vips fungerade nycklarna - ett tag (antar att det fannas lite kraft i dem från början men att de laddades ur). Det verkar som om de inte laddas eller så måste jag köra, som jag har läst lite här och var, ett par timmar. Nåväl. De är stendöa MEN bakluckan öppnas när jag trycker på den knappen. Skumt eller tillfälligheter eller är det som så att BMW ändå har tänkt till på något vis? Jag har också råkat ut för att jag inte kunde vrida runt nyckel i låset dvs blev utelåst men på en X5 behöver man inte be en liten flicka krypa in för att öppna. NU är låset renoverat. Kan det vara som så att det finns en "nödöppning" på bakluckan mha nyckel som ligger "utanför" EWS och dyl? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.