AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.396

Massiv vattenläcka M52 (528iA -97) - men varifrån?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kylarvätskan försvinner i rask takt när jag kör, om jag stannar och hoppar ur bilen så droppar/rinner det ordentligt från oljetrågets undersida. Men det droppar bara en liten stund så det blir inte särskilt mycket på marken under bilen när jag parkerat. Jag får fylla på ca 1 liter om dagen så jag gissar att något havererar fullständigt inom väldigt kort...

* Den ryker inget så kylarvätskan hamnar inte på något jättevarmt.
* Inga tecken på vatten i oljan
* Inga tecken på avgaser i vattnet
* Det är inte särskilt blött ovanpå hasplåten så det läcker troligen längre bak.
* När jag tittar runt överallt i motorrummet (inkl under insuget, anslutningar mot torpedvägg etc) med ficklampa ser jag inga tydliga tecken på läckage någonstans.
* Ingen fukt eller lukt i kupén.
* Jag har sista tiden hört att det gurglar och bubblar någonstans när jag stängt av motorn. Kan dock ej lokalisera varifrån.
* Jag har inte latentvärme, bara restvärme.

Bilen har gått 32000 mil. Hyfsat nybytt: v-pump, kylare, övre kylarslang, termostathus, slang #14 här: Länk

Några idéer???

___

Min bil: Länk
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Har du kollat alla anslutningar på skissen du länkade till ?
Kolla om det finns någon avtappningskran som läcker från blocket.

Kolla även frostbrickor om sådana finns och anslutning till motorvärmare om du har det.
Du får ha motorn igång medans du felsöker men var uppmärksam så den inte går torrt för dig.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Webasto från fabrik? Sitter bakom vä fram i hjulhuset, kan vara slangar/anslutningar till den som läcker.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Har fixat barnvakt så jag kan åka iväg och kolla underifrån ikväll.
Ingen Webasto. Har blockvärmare.
Alla anslutningar man kommer åt att titta på uppifrån ser OK ut.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag hittade (med hjälp av ficklampa och spegel med teleskopskaft) läckage från ett mikroskopiskt hål på undersidan av slang nummer 9 här: Länk

Slangen ser egentligen ut så här: Länk

___

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Då är det bara att gratulera till ett bra jobb , hoppas att slangen inte är alltför dyr och att det inte finns fler läckor på gång.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
162:- tror jag att han sa. Får den på måndag.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag bytte slangen igår. När jag skulle lossa den från motorns baksida sa det "plopp" när jag greppade slangen, den gick rakt av utan att jag ens hann börja ta i för att kränga loss den...

___

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det är bara att åka o köpa en trisslott efter slangbytet.
Tänk om den gått av under färd..
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Påminner mig om min egen upplevelse i början av 90-talet.

Hade då begåvat mig med en Renault 5GTE som jag körde rätt hårt med :-) På väg hem från landet en kväll så gasade jag på lite extra och helt vips så var det ett stort ångmoln som spred sig över/runt/under bilen. Blev till att stanna omgående och felsöka. Just felsökningen gick rätt fort för det visade sig att ungefär motsvarande slang som din hade exploderat! Den gillade visst inte att jag varvade motorn uppåt rödmarkeringen.

Nåväl, det blev lite knöligt att komma hem från haveriplatsen men sen gick det ju snabbt att laga och få fart på bilen igen.

Skönt för dig att du hittade felet hemma i garaget och kunde laga den innan det gick åt pipan ute på vägen :-)

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.