|
|
|
|---|---|
|
Söker lite info kring denna unika bil, har eller vet du något som kan vara av värde innan man handlar så får ni gärna komma med svar! Mvh Ken | |
|
Jag hade kontaktat ägaren till den första faceliftade B5 Touringen som endast haft en enda ägare (svensk entusiast som även äger en B6s Coupé E63) och som uppgraderat den till B5s specifikation av Alpina i Buchloe. Ägaren köpte den ny från dem. Länk (det är en av 9st Alpina B5 E61 LCI i Alpinablått med ratten på vänstersida) Han har tänkt sig sälja den som jag uppfattade det i lördags då jag träffade honom på Arlandafestivalen. Skicka ett powerpost så kan jag förmedla kontakt. I övrigt kika på alpina-archive och sök på diverse forum för info om B5 och B5s. Vill du veta specifik utrustning eller hur många i en viss färg som byggts har jag den infon. Obs gäller vänsterstyrda. Mvh Stephan |
|
| B5s nr 478 | |
|
Hej, Bilen som Stephan nämner får nog anses som ett tryggt köp. Lungt körd och ingen bil som det snålats med. En detalj som är viktig att känna till om man är spekulant på en B5a är att motorn bygger på 545ans V8. Oavsett årsmodell ska den därför ha 545ans oljefilter. Det händer dock att bilar fått 550ns filter istället. Oljetrycket blir då för lågt, men inte så lågt att varningslampan tänds. Alpina vet om detta och information finns i bilarna. På sikt kan det leda till motorhaveri. Haveri har skett på flera bilar men man kan inte lita på att auktoriserade firmor har koll. Ett par bekanta som har en B5S Touring köpte sin av en auktoriserad Alpinahandlare /verkstad i Tyskland, den hade FEL oljefilter! Den hade dock bara gått drygt 2000 mil och Alpina själva svarade att det inte borde vara något att oroa sig för vid det låga miltalet. Hade den gått 10000 mil hade det däremot varit värre. Den blå B5an som Stephan nämner har dock fått rätt filter hela tiden. Den är väl värd att titta på! Det är för övrigt kul att du är intresserad av B5or istället för M5or. Man slipper oroa sig för dyra kopplings, eller lådbyten och så drar dom en halvliter mindre per mil vilket är en bra bonus. :-) mvh Fredrik |
|
|
Ska kolla upp det. Kan tänka mig att den är riktigt fin, men troligtvis väldigt dyr. Så jag importerar en 2008 med endast 1 alpina entusiast som ägare, har alpina sen tidigt 80 tal och ska vara enormt pedantisk. Får skriva här imorgon då jag hämtat den, och ska kolla upp det med oljefiltret, om inget annat så får man ju ta hem ett från en 545. Jo det är ju en unik bil, finns ju ingen till salu i Sverige, ingen "ÄKTA" B5s, tror den är full utrustad med det som gick. Men jag återkommer när jag har bilen i garaget. |
|
|
Kan man kolla om jag ahr den så kallade diffspärren på denna. Chassie nr WAPB544008XH10478 |
|
|
Lite dumt att Alpina själva anger att B5 / B5s är baserad på 550i Länk |
|
|
B5S är baserad på 550, men B5 måste väl ändå vara 545, då 550 kom 2006, men tydligen så funkar 545 motorn bäst med kompressor så 550 motorn ligger kanske på en pall hos alpina? |
|
| B5S är egentligen ett mkt vettigare val än M5 Touring. Drar itne så sanslöst mkt olja. Komporessorn är G-Power / ASA också :) Kankse finns i större :D | |
| mr_m3: jag tror det, för cylindervolymen är samma alla årsmodeller | |
|
545 "dog" ju iom 550. Alltså är B5s en 550, fast motorn är ju samma som i B5 (sånär som på 5,7% effektökning). Allt i en B5s (eller B5 LCI) är ju precis som en 550i LCI (fönsterreglagen på dörrarna, etc). Men motorn är Alpinas 4,4 L radialkompressormatade V8a. Jag måste ha en! |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.