AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.578

E39 Ljudinställningar hifi professional dsp

Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Hej,

Jag har följande "problem" ;
En 540 E39 -99 samt en M5 E39 -99 båda är utrustade med hifi professional dsp.
Om jag ställer in equalizern under TONE knappen (Bass, treble m.m.) samt även DSP-menyns equalizer EXAKT likadant på bilarna, så har jag ett helt annat tryck i ljudet på 540in, den har betydligt mycket mer bas.

Det jag kommit på är att om jag stänger av LOUDNESS på 540in så blir ljudet samma som i M5an. Dock har jag ingen LOUDNESS knapp i M5an, den har 4:3 navigationen och 540in har vanlig stereo utan navi.

Så var hittar jag loudness funktionen i 4:3 navigationen, MK2?

Väldigt tacksam för hjälp,

Mvh Alexander
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Altså ingen annan som varit missnöjd med ljudet i sitt hifi professional dsp ljudsystem i kombination med navigation?

Har letat i instruktionsboken till navigationen men hittar inte någonstans hur man aktiverar/deaktiverar loudness likt den funktionen som finns i vanliga "radion" utan navigation.

Som tidigare sagt, är tacksam för all hjälp och tips :)

Mvh Alexander
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är ju inte så många som har tillgång till båda och kan jämföra på det sätt du kan... Vad loudnessknappen gör är ju förenklat att den förstärker höga och låga frekvenser och är ju en funktion som ska ge ett naturligare ljud när man lyssnar vid lägre volym då dessa frekvenser har en tendens att falla bort eller om det är så att våra öron har svårt att uppfatta dessa.

I bilen utan loudnessknapp så får du ändra equalizerkurvan så att låga och höga frekvenser blir lite starkare...

___
//Ulf
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Nej det är förstås inte så många som har möjlighet till, men skillnaden är verkligen slående.
Har jag loudness aktiverat och full bass i 540in så går det inte att lyssna på musiken, alldeles för hög bas framförallt vid lägre volymer.

Men gör jag samma inställning i M5an ( som saknar loudness) så låter det knappt okej ( lite för svag bas )

Men loudness funktionen saknas altså i 4.3 navigationen till e39/e38? :)

Tack,
Mvh Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.