AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.660

Kan inte stänga av larmet på min Bmw E34 efter mek under baksätet!

Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Bilen är en Bmw 518 årsmodell -95. Har problem med mitt centrallås, demonterade baksätet för att kolla säkringar.. Ingen säkring såg trasig ut, men lyfte på alla ändå och provade med en ny jag hade.. När jag tog ur en säkring, och satte i min nya så gick larmet! Satte tillbaks den gamla, men larmet går ändå. Lossade pluspolen på batteriet i all hast. Nu står jag här.. Så fort jag ansluter batteriet så går larmet. Hur fasen stänger jag av det? Jag kan inte larma av med fjärren i nyckeln heller, för det har slutat fungera trots fräscht batteri i nyckeln. Det problemet hör till centrallås historian..

Nån därute som vet vad jag ska ta mig till nu?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Har inte så bra koll på E34 men lite mer på E32. Där sitter larmstyrenheten i framkant på säkringsdosan under baksätet. Så jag gissar ju på att du även kommit åt något mer än just bara den säkringen du bytte.
kolla:
Länk
och
Länk

Nu är nog inte den dolda säkringen ditt problem, men själva styrboxen kanske inte har riktig kontakt med alla givare.

Går det inte att larma av genom att slå på tändningen? (jag har aldrig använt larmet på mina 750 så jag har inte riktigt koll)

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Sökte lite, det finns en metod:

This instruction is only for the factory alarm. And if you wanna disable it.

Open the door with the key. (the alarm will sound but ignore that)
Close the doors, put the key in the ignition
Turn everything off that takes power when you got the ignition on.
Turn the key into first position (IIRC) the alarm will go off again, but still ignore that.
Then sit back and relax for exactly 15minutes, without touching anything nor opening any doors.
Then turn off the ignition.
That's it. Your alarm is now disabled.
Start the car and enjoy.

Hittade den här:
Länk

Men på ett annat ställe står det om en som testat och det funkade inte
Han tänkte testa att dra säkringen till larmet (den dolda enligt min förra post) men det står inte om det löste problemet, det är sista posten här:
Länk

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Här fanns lite info om hur man kan initiera nycklarna:
Länk

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Hittade en länk till, räcker tydligen att dra säkringen:
Länk

/Mats J
Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Tack för alla tips, ditt sista tips Mats var ju kanon. Det kan vara jättebra att veta i framtiden. Hade ingen aning om att det fanns en säkring där!

Problemet är löst förövrigt, gick ut och satte tillbaks en ny säkring även om den som satt innan såg helt hel ut. Sen anslöt jag batteriets minuspol då den vart av i runt 20 min, och nu gick det till min förvåning att larma av med nyckeln. Och mitt centrallås funkar igen!? Jag fattar verkligen ingenting, men är glad över att det funkar.

Återigen, tack för all hjälp. Bra läsning!

Mvh
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Dom bästa felen lagar sig själva!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.