|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ser att Säpo har med två X5:or i Obamas kortege. Någon som vet något om dem? Är de bepansrade? | |
|
Kolla här: Länk |
|
|
Skulle den ena kunna vara KXZ197? BMW X5 xDrive50i, 408Hhk -10 Kan dock inte se om den är bepansrad. |
|
| Visst unnar jag statsmännen att åka kungligt, men: På hemmaplan åker Obama i en Cadillac, Putin i en Zil. Franska presidenter åker franska bilar, britterna i brittiska och Merkel åker tyskt. Bara i Sverige ser vi inte symbolvärdet i att låta statsmän åka vårt eget bilmärke. Vi har ju för sjutton en fordonsindustri. Lite märkligt. Den där supersäkra bilen, det var väl en GM-bil. Heja Sverige. | |
| KXZ197 har S106A-Säkerhetsfordon i utrustninglistan så lite speciell är den nog ;) | |
| Robert Lundberg: Skulle de åka Koenigsegg eller vad menar du egentligen? | |
| Volvo tillverkar inga bilar i den säkerhetsklass som krävs. Obamas bil är helt unik och byggd för honom. Enligt en expert på SVT så är det bara emblemet som har med Cadillac att göra. | |
| Spana vikten på ex-femman, den skvallrar om att det inte är vilken bil som helst :) | |
|
Min åsikt är att besökande stats- och regeringschefer gärna får ställa specifika krav på transportmedel om de som i fallet med USA:s president själva står för arrangemanget. Men det är tråkigt att polisen väljer att köra VW Passat och VW Multivan i Obamas kortege när de lika gärna hade kunnat köra V70 eller XC70. Jag hade gärna sett att Säpo köpt in ett antal säkerhetsklassade Volvo-bilar för persontransporter. Att Volvo inte säljer någon säkerhetsklassad bil är inget problem, det finns företag som kan bygga om bilar i enlighet med valfri säkerhetsstandard. Att Volvo inte är svenskägt är inte heller relevant i sammanhanget, så länge det finns tillverkning och produktutveckling i Sverige. Det är självklart att drottning Elizabeth, David Cameron etc. åker/kör Bentley, Land Rover och Jaguar trots att ägarna finns i Tyskland samt Indien. Angående X5 "Security plus" så är det lite oklart om den kommer med säkerhetsutrustning direkt från fabriken i South Carolina eller om det är så att alla BMW Security fordon byggs i Mexiko. |
|
| Volvo har inte varit vakna alls i denna sammanhang. Givitvis skal kortegen på livesänd TV föras av Volvo när man är i Sverige. | |
|
Ja, alla kommuner borde köra Koenigsegg :) Jag fattar grejen i stort, att en säker transport är givet, men det är illa att vi inte visar vår stolthet över den inhemska bilindustrin, som faktiskt genererar massor av arbetstillfällen i Sverige. I andra länder hade inte det här hänt, möjligen högst marginellt. Och varför köper kommuner annat än svenska bilar? Varför kör politiker andra tjänstebilar än svenska? Min svåger är polis, där har de köpt in Passat (som genererar en jävla massa arbetstillfällen i Sverige. not) Hans omdöme om bilen är att den är helt värdelös för det ändamål de använder den till. Vi är inte statsmän eller politiker så vi får givetvis köra vad vi vill, men jag ogillar den syn/stöd politiker visat svensk bilindustri. |
|
| Polisen har även målade F11:or och MB E-klass på test. Liksom civila Passater. | |
| Så kan det vara Gorban, det finns väl någon idiotisk upphandlingslag som styr detta vansinne. Vår näringslivsminister lär köra BMW som tjänstebil. Obegripligt ur ett politiskt perspektiv, men man kan väl inte klandra henne för sin smak. Problemet är bara att BMW inte genererar jobb i Sverige. | |
|
Robert: Lite jobb genereras eftersom emblemen till BMW tillverkas på Gotland=). Passat med fyrhjulsdrift har fyrhjulsdriften från Haldex=). Dock är V70 en klart tåligare bil än Passat B6/B7 så visst är det synd att det kommit in så många Passat i polissammanhang. Putin åker Mercedes, ZIL har i princip slutat med personbilstillverkning. I UK har BMW, Volvo, Skoda och Audi kommit starkt i polissammanhang så där har det redan hänt. Sedan kan man komma i håg att Valiant var en vanlig polisbil på 60-70tal. Polisbussar har alltid varit utländska. Men visst håller jag med dig att det är tråkigt att Svenska fordon trycks bort. Men ett sammanhang där det är ett faktum är bussar. Nu byggs inga bussar i Sverige sedan Volvos Säfflefabrik stängt. Varför kan det inte läggas i en kvalitetsaspekt i offentliga upphandlingar?! Då hade vi sluppit trånga Solaris och bullriga och obekväma MANbussar. Tack vet jag de orter som använder Volvobussar som Varberg. Franska staten ska ha köpt in ett antal av de sist byggda Citroën C6 för att kunna använda franska bilar. Men efter det blir det nog tyskt för det är nog bättre än korenskbyggda Renault/Samsung som är enda alternativet. Mvh Stephan |
|
|
och alla som vill betala mer skatt och därmed ha mindre pengar att lägga på sina Bmw räcker upp handen nu? Upphandlingslagen säger att man ska köpa billigast möjliga som uppfyller kraven och är det en passat som polisbil så är jag som skattebetalare nöjd. Men om de är kass och inte fyller uppgiften så är kravställningen fel och någon tjänsteman ska få smäll på fingrarna. Dock får man inte idiotkravställa som att polisbilen måste tillverkas av ett anrikt märke från Tyskland vars logotyp föreställer en stiliserad flygplanspropeller. Det är inte relevant för en svensk polisbil. Med annan regering i Sverige kanske lagen ändras men det vet vi inget om idag. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Billigt är inte altid billigast. En parameter i upphandling borde vara sunt förnuft. Läs den här underbara bloggen, den är faktiskt sann och handlar delvis om hur det gick till när Göteborg köpte spårvagnar. Länk Skönt att BMW-emblemen tillverkas på Gotland, det gör att jag kan sova lugnt i natt. :) Min svågers omdöme om Passaten?! Det är så här, poliser kör ibland på annat än vägar, och då är den för låg. Då de ofta arbetar med handskar blir reglage och knappar för små. De har också stora problem med att få med sig grejerna. Och att biljäveln känns allmänt smäckig, allt enligt svåger som testat ordentligt. Att de väljer bort Zil och att engelsmännen väljer andra märken ursäktar jag dem för, men i Sverige finns ingen som helst anledning för våra offentliga bilar att vara andra än Volvo. |
|
|
Men då är ju kravställningen på polisbilarna fel: markfrigång ska vara minst x cm, reglage ska gå att hantera med handskar på. Hoppas det finns en återkopplingsloop från poliser som använder bilarna till inköpsansvariga. Allt i blogginlägget kokar ner till felaktig kravställning tycker jag - föriutom idiotin att köparen skulle lära sig säljaren affärskultur. Om man inte kravställer att att spårvagnar för bruk i Sverige ska klara svenskt klimat, då ska man skymfligen berövas sitt jobb och istället sättas att göra något man klarar av. Om man missar ett så basalt krav har man tydligt visat att man inte är rätt hen för jobbet. Vet inte om man kan ställa krav på finansiell stabilitet hos leverantören. Men man kan ställa krav på att produkten måste finnas i förväg - det förlorade Hägglunds stridsfordonsorder på nyligen som finska Patria fick. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Det blir nog inte lägre skatt för att man väljer billigaste bil till Polisen/tjänstemän. I längden måste det vara mer fördelaktigt ut ett samhällsekonomiskt perspektiv att ha svenskar i arbete än att betala ut socialbidrag till dem. Vad jag menar är att man borde ta med även alternativkostnader när man tittar på upphandlingar. Men här i Sverige skall vi ju alltid vara bror duktig så visst, varför köpa svenskt. Nu menar jag inte på privatpersonnivå som ni nog förstår. |
|
| Jippi, sunt förnuft videopac. 325cabrio. Det var bara ett exempel, billigast är inte alltid billigast. | |
|
@Stephan735i Emblemen TILLVERKADES här ;). "BMW, ett svenskt bilmärke" Har några liggandes här på jobbet ;) |
|
|
SJÄLVKLART skall Regeringen med Gäster åka Svensk Volvo. FH16 ! Säkrare bil finns inte! (och mycket plats för "uppgraderingar") |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.