|
|
|
|---|---|
|
Hej Stolar och baksäte har sett bättre dagar och jag funderar på att klä om dem. Kanske byta till läderklädsel. Är det någon med erfarenheter (bra/dåliga) från någon sadelmakare i Stockholm/Södermanland? | |
| Alfa Sadelmakeri på Kungsholmen? | |
| Tips! Ta en långhelg i Polen, de har mycket duktiga och billiga sadelmakare där! Helt omklädd inredning inkl en långhelg är gissningsvis billigare än en omklädnad i Sverige...Exempel: Omklädnad armstöd i Sthlm 2300 kr, hos "min sadelmakare" i Tyskland 1100 kr inkl returfrakt. And guess what, den "tyska sadelmakaren" använder sig av ett sadelmakeri i Polen högst troligt har jag kommit fram till, så han betalar nog inte mer än säg 500-600kr gissar jag...De priser jag sett för en komplett omkläddning (skinn!) av framsäten,baksäte + dörrsidor ligger runt 8-10" SEK, en bra bit under hälften av vad det skulle kosta i Sverige... | |
|
Kreativ ide'! Jag har ett halvår på mej och skall lite djupare kolla läget. |
|
|
Nu är det lite svårare med ett helt baksäte men så här gick det för mig när jag ville klä om ratten i caben. Ringde bl a till Alfa Sadelmakeri då det inte finns många firmor öht i Sverige som sysslar med sånt. Finns SYBO (??) nåt uppåt Dalarna oxå. Nåväl. Alfa ville ha 6000 spänn för att att klä om ratten, göra den aningen tjockare samt ha M-färgerna på stygnen. Då ska man veta att det är ungefär vad en helt ny ratt kostar på BMW utan airbag... Jag valde inte att använda mig av deras tjänster utan började surfa på ebay där jag till slut hittade en firma i östra tyskland som kunde hjälpa mig med mina önskemål. Notan slutade på 2000 kr inkl frakten dit OCH hem samt att jag då ville ha ratten lite tjockare än standard. Mycket mycket nöjd och ratten blev vissst så pass bra att när jag besiktigade bilen i våras så sa besktningsmannen: det är du som har den där trevliga ratten va? Det var nämligen samma kille som året innan :-) Det hjälper nu inte dig med din fråga i stprt men det kan vara värt att veta att det förmodligen kommer att bli schvindyyrt att få det gjort i Sverige, tyvärr. Niklas Fransosen |
|
| Fransosen: Min erfarenhet med...Bilskräddarna (tror jag de hette, ligger i Sthlm) ville ha 2300 för att klä om armstödet...Ett NYTT från BMW kostar ganska exakt 2300 kr före CS rabatt... | |
|
Tack för tips. Det låter som att det är värt att kolla upp läget lite längre bort. Kruxet är att det är lite skrymmande att transportera, och att resan måste göras två gånger (om inte transporten kan lösas på annat sätt). Men det kanske det är värt! Och så får man ju förstås en semesterresa också! |
|
|
EN resa. De grejjar o fixa en inredning på 2-3 dar lätt. Man får bara stämma av med de o be de planera/prioritera dig... Jag körde ner min inredning till "tysken" (Hamburg), hämtade den en månad senare. Resan finansierades till större delen med...öl*haha*. Är ca 110 mil till Hamburg från Sthlm, bron typ 200 enkel (har Brobiz!), Rödby-Puttgarden typ 600 enkel. Drivmedel typ 1300 kr. Allt som allt typ 4000 T/R. |
|
| Det polska scenariot lät ju riktigt intressant. Inkluderar de 8-10000 även materialkostnader? Hur blev resultatet, märker man att det är omklätt eller ser det originalaktigt ut? | |
|
8-10000 är inkl "allt" (arbete+läder). Klart man märker att det är omklätt då inredningen är "som ny". Länk Länk Länk Jag lämnade som sagt min inredning till en tysk, som i sin tur anlitar polska sadelmakare högst troligt... |
|
|
I norra Sthlmstrakten (Sundbyberg) finns E&N, Järnvägsgatan. De är tapetserare (klär om stolar, soffor, möbler), men gör även bilar, båtar etc. Duktiga och är inte lika scheissedyra som Alfa på S:t Göransgatan. Vet inte varför allt hantverk är så scheissedyrt i Sverige? Är det för att vi har högre lokalhyror än andra länder? |
|
| Ser väldigt snyggt och prydligt ut! Tycks inte finnas någon anledning att byta till annan inredning när man kan klä om befintlig så billigt. | |
|
Tror inte det är lokalerna Lasse utan snarare faktumet av att varje 100-lapp in i firman får ägaren ut runt 30kr som är problemet. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Hantverk är dyrt pga höga löner och höga skatter. Hyran är nog inte boven... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.