AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.196

M3 cab hamann

deamon
Länk

Nån som vet nåt ?
Ki
14
Kitc
Bmw 120d
Bmw M5 Touring-07
ja tyvärr .
så här såg den ut innan enligt chassienummret.

Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
"Pedantskött" betyder kan tydligen betyda lite olika saker mot vad jag tycker...

"BMW six appeal"
deamon
Men hur funkar det
Om jag köper den och bilfirman "glömmer" tala om det kan jag lämna tillbaka bilen då ?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Oj, blev lite snurrigt där...men ni menar vad jag förstår ;)

"BMW six appeal"
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Enligt nuvarande bilfirma så är höger framskärm utbytt i övrigt helt original.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Tragiskt!

Undra hur pass illa den var innan all omfattande reparation? Jävligt illa OM bilhandlaren inte underrättar spekulanten/köparen om detta då man omöjligen väl kan garantera att bilen är felfri eller problemfri? Vem är skyldig att informera/studera detta?

Vissa man sett har ju varit under vatten, brunnit och voltat i skogen m.m. Lagade för uppskattade kostnader på 300k+ i Baltikum eller motsvarande yeah right med beg delar och ihopkrafs eller hur funkar det?

Den här hade ju kanske kunnat ha samma historik eller? Ombyggd är den vill jag minnas rätt så var den även högerstyrd från början.

Länk

"BMW, probably the best car maker in the world.."
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag var och kollade på den innan nyår. Skrev lite om intrycken här.
Länk
Såg inga alarmerande skarvar eller liknande, men att bara höger framskärm är bytt är ju ren BS. Bilderna visar ju allt och dessutom har den nu en framstötfångare som är Euro utan sidopositionsljus. Att den var lackad överallt (taket var nere så det vet jag inte hur det var med) syntes tydligt men det var inte kasst gjort vad jag kunde se på en titt i hallbelysning. Säljaren sa också självmant att den var från USA så det var inget han döljde så sett. Jag frågade inte om den var krockfri däremot då jag inte hade uppgifterna innan jag åkte dit.

M3 E36 i Sverige Länk
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Länk
Nu är de bra pris 329

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Aj aj, men hade det på känn när den har varit så länge på Blocket..
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Jo det är synd att den har salvagetitle för den är snygg och rätt utr enligt mig.
Men läget är ju så :(
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Ja, synd. De där Breyton 20" fälgarna gör sitt. Kolla bara på bild nr 8 vad fett det blir!

/Scnitzermann
Hej på er alla glada BMW fans.

Tänkte att jag skulle saxa över denna text då kanske inte alla läser om det på M3portal..

Det är jag som importerade denna spacegrå "M3 cab -08 Hamann" och har länge undrat när det skulle bli en diskussion om bilen.

Jag berättar gärna historien om bilen för er under tiden den var i min ägo 2½år från. ca1800mil till ca5900mil..

Kan börja med att jag importerade bilen för eget bruk inte för att tjäna pengar på den mer än att jag ville ha bilen billigare än vad marknadspriset var vid tillfället.
Jag hade en vision om hur jag ville att bilen skulle se ut och lyckades rätt bra tycker jag..
Så jo "jag putsade och fin åkte med den".. 8)

Bilen är inte i min ägo längre och jag skriver inte detta för att rentvå, varken att det är en USA import eller att den varit krockad och jag pallar inte med några påhopp utan skriver detta i ren informations syfte, och för att rätta ut eventuella frågetecken.
När jag sålde bilen via en väns bilfirma så låg foton på hur bilen såg ut skadad och även carfax rapporten bland pappren, så köparen var informerad om bakgrunden.

Bilen var inte inblandad i någon krock mot en annan bil utan en avåkning som slutade i ett dike.
Skadorna som ni ser på bilderna ser lite värre ut en det egentligen var, eftersom det är plastskärmar som sitter fast i stötfångaren, knäcktes dom och slets av i samband med avåkningen.
Bilen klassades som Salvage (skrot) i USA eftersom reparationskostnaderna var för höga i den den delstaten, (M delar är svindyra) i Sverige hade den reparerats utan snack! (Vilket den gjordes utav mig).. :) Jag kan garantera att det finns mycket värre smällda svensksålda M3or.

Bilen exporterades från USA till Lettland sedan vidare till Tyskland ENDAST för att få en billigare importavgift den berömda momsen, skatten och tullen är betydligt billigare där.
Jag köpte bilen i Tyskland krockad och "orörd" (dvs. utan att någon hade påbörjat en reparation).
Mitt krav var när jag köpte bilen, att dom två balkarna som går fram för att hålla stötfångaren och hela fronten inte skulle vara deformerade eller sneda, jag ville inte kapa svetsa och byta dessa delar.
De flesta delarna till den köpte jag begagnade på en bildemontering resten på Förenadebil (BMW).
Delarna som jag bytte var Hö och Vä framskärm, huv, stötfångare fram (till Euro modellen, tycker USA modellen är skit ful), Hö dörr, Hö kjol, kylare till vatten, olja och ac, Hö framlampa, spolarbehållare, i framvagnen bytte jag spindel, länkarmar, stötdämpare och styrstag + en massa annat smått.
Bytte även stötfångare bak, bagagelucka för att det var mindre skador och bucklor på dom som uppkom vid transporten från USA, Lettland eller Tyskland (lastades förmodligen med truck) det var lättare att byta och jag ville inte ha riktade och spacklade delar (låter kanske ironiskt).
Airbag till ratt och stol byttes självklart till nya, knäairbagen bytte jag aldrig, finns bara på USA modeller. Oljesumpen hade en liten spricka som har svetsats igen, oljan DROPPADE och inte rann av, dom som vet hur moderna bilar fungerar vid en kollision vet också att strömmen bryts och motorn stannar omedelbart dvs. motorn gick aldrig utan olja, hade jag fått en motor renovering/motorbyte också hade det inte fått plats i budgeten för att det skulle vara värt och jag hade inte köpt bilen.
Vid reparationen och montering av allt hade jag hjälp av en numera pensionerad BMW plåtslagare, som har jobbat med BMW i över 30år, bilen lackades på BMW's egen lackfirma, allt lackades förutom taket i original kulör, hade funderingar på att lacka den i orange eller frost grey, men då hade det förmodligen snackats ännu mer "skit" om den..
Jag bytte endast instrumenttavlorna ej hela kombi instrumentet så mil antalet stämmer!
Toningen på rutorna är inte samma som satt från början, dom var för mörka enl. min smak.

Jag körde ca 4000 ganska problemfria mil med bilen förutom ett elfel som var svår att hitta, jordflätan mellan motor och chassit var ärgat och ström genomrusningen var inte 100%, vid max belastning och tappade spänning som gav oförklarliga felkoder, därav svårt att hitta, men när jag väl hittade felet gick bilen kanon.
Bilen såg ut som den gör nu när jag sålde den förutom att jag hade ett riktigt fett titanavgas som någon tydligen tyckte om och har bytt den till något annat rostfritt trams.

Som en annan här i tråden skriver så var/är den fräsch och den är inte två bilar som är kapad, lappad och svetsad ihop.
Man kan säga att den är lagad enl. "svensk norm".
Den som nån gång köper den behöver definitivt inte skämmas i den men räkna tyvärr med med att den blir svår såld, Trots carfax bakgrund och USA import så kan jag faktiskt säga med rent samvete att det är en bra bil.
Det enda som jag kan komma på är att bilen var för låg och farthindret för högt så det finns el liten spricka i hö framskärm precis vid infästningen av stötfångaren och att 20" tar i lite i innerskärmen när jag körde med spacers men inte utan.. vet inte om spacersen sitter kvar.

Detta blev visst en hel roman.. hoppas någon får nytta av den.
Gasa säkert!!

///M-artin
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
En eloge för det inlägget, får man väl säga! Nästan så man litet ångrar att man inte högg den vid den första annonseringen, med titansystem :)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Trevlig historia. Bra när det görs på rätt sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.