AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
11.681

4-serie gran coupe

Sida 1 av 2
Länk gran coupe snart avtäckt.. fina proportioner som vanligt med bmw.. hoppas bara inte att den blir för dyr jämfört med en 3-serie
Länk patentbilder läckta.. väldigt vacker bil men är den värd merkostnaden jämfört med en vanlig 3-serie sedan?
Ser väldigt snygg ut men om den är värd merkostnad eller ej kan ju endast var och en bedöma utifrån våra bilbehov och prioriteringar.

/Anders
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Gillar den. Vad ska man räkna med att merkostnaden jämfört med coupen blir?
det är lite ironisk egentligen. först betalar man mer för en coupe än en sedan för att få färre dörrar.. sedan ska man lägga till pengar på coupen för att få tillbaka dörrarna hehe.. nu vet jag inte hur prissättningen blir men hoppas den ligger nära en 3-serie sedan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jerry, jag håller med dig. Då känns det rimligare hos Audi där A5 sportback är billigare än coupén.

1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
"En 3-serie med mindre bagage"
Samtidigt skall man nog inte undervärdera BMW-s tankar kring hur marknaden fungerar när man lanserar ytterligare nya modeller. Hörde i veckan från min åf att ex. vis 3-serie GT är den 3-serie modell som säljer bäst just nu.

/Anders
Jo
1.160
Joofa
Ja, 3 serie GT n tycker jag redan har blivit betydligt vanligare än man trodde. Även 4-serie gran coupe kommer gå bra tror jag. BMW är idag så vanligt att folk vill ha annorlunda modeller för att sticka ut.
ar
457
argungu
118i -20
"Hörde i veckan från min åf att ex. vis 3-serie GT är den 3-serie modell som säljer bäst just nu."

Stämmer det? Jag skulle gissat att touring sålde bäst, alltså flest antal bilar.

Kollade på Bavaria Solnas hemsida. Idag har de 8 st nya 3-serie i lager: 1 GT, 2 sedan, 5 touring. Den modellfördelningen stämmer ganska bra med vad man ser ute på stan tycker jag.

/Erik
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Och jag hörde att 4GC kommer till sommaren, verkar bli en fin kärra!
Länk läckta bilder på 4gc
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Sjukt snygg kände ja direkt :)
En Msport 428i eller 435i gc vore verkligen fint.

Börja sälj bmw! =)
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Länk
Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Intressant med det extremt stora utbudet av 3/4-serien med en viss risk för kannibalism inom modellprogrammet. Dessutom lär den nya 4GC få ett pris drygt 20 kkr över motsvarande motor, exempelvis volymmodellen(184 hk dieseln) i 5-serien. Men troligen har modellstrategerna räknat noga på detta och att det skall resultera i fler från andra bilmärken väljer en BMW.

Prisskillnaden mellan exempelvis en 320d sedan till en 420d GC lär hamna upp emot 25% vilket är högt jämfört mot motsvarande jämförelse mellan en A4 sedan och A5 SB som är ca 15%.

Den nya 4GC har en snygg utvändig design men jag saknar att det inte lär bli någon skillnad på den invändiga designen mellan 3-serien och nu 4-serien med en "inbördes" prisdifferens omkring 70-75 kkr för "volymmotorn" 2,0d.
Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Ytterligare ett inlägg efter granskat mer presentationsmaterialet av nya 4GC, är att jag tyvärr tycker att designen är för lika 3 GT, även om 4 GC har en lägre karossprofil. Jag är skeptisk till "halvkombi" avslutningen dvs från C-stolpen och bakåt. De tidiga skisserna på denna modell byggde på en mer "utsträckt" och för ögat mer linjeskön kaross med riktig bagagelucka, lika 6 GC. Men dagens design är troligen en eftergift för utrymmet främst i höjdled i baksätet, då man valt att inte öka karosslängden nämnvärt. Det kan även vara i det fallet beaktat att man skulle hamna väldigt nära 5-serien storleksmässigt. Då jag själv är mest intresserade an bilar med låga karossprofiler saknar jag en snygg avslutning på 4GC, där jag tycker både 4 coupe, 6 GC och 5-serien har ett snyggare avslut.
väldigt snygg men som tidigare personer nämnt så lär den bli för dyr jämfört med en 3-serie sedan.. denna modell får ju bmw nästan gratis då.plattform och väldogt många komponenter finns på hyllan från sina syskon både 3-serie sedan och 4-serie coupe.. det är ett billigt sätt att uttöka modellutbudet och vi lär få se mer och mer sånt från tyskarna. tyvärr har volvo inte fattat detta ännu men kolla på mercedes tex.. a -klass finns nu som både cla och gla utöver vanliga a-klass. audi a3 finns som 3-dörrars ,5-dörrars ,sedan och cab..
Jo
1.160
Joofa
Visst blev den snygg! Jag gillar också bagageluckans stora öppning, som gör den snäppet mer praktisk än sedanens.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Snygg som faan!

M4 GC, någon?
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Håller med Limbro; den här 3GT:n med slankare profil väcker inte alls det habegär som jag hoppats på. Hoppas den ser bättre ut irl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.