|
|
|
|---|---|
|
hej ! ska nu i helgen åka och kolla på en e30 touring -90. eftersom jag har absolut noll koll på dessa modeller så undrar jag, vad kan en sådan bil i hyfsat skick vara värd ? och är dom lättsålda i ett bra skick ? någon som är mer insatt i denna modell och dess åtgång på marknaden ? // marcus | |
|
Svår fråga - mycket svår fråga. Det finns flera varianter av e30 touring -90. En 325 i fint skick med mellan 10-15 tusen mil på mätaren finns det säkert de som vill betala 25 tkr för. En 318 eller 320 i fint skick med samma mätarställning bör du enligt min uppfattning inte betala mer än 15 tkr för. Sen finns det kanske någon ombyggd och renoverade bil som man kan få betala 100 tkr. MEN min uppfattning är det då endast är absolut originalskick som gäller. Men kolla rost rost och rost innan du slår till. Allt annat kan du laga. E |
|
| Det är en 320, men med utbytt motor till en orginal m50b25, nyare sexa alltså. motor för mig hade inte spelat någon roll men verkar inte finnas något större utbud på dessa touring. | |
|
Fina E30 i originalskick kan betinga ett visst värde idag. Det finns inte många fina Touring kvar. Men det finns ju en uppsjö av varianter. Skicket avgör priset. Jag sålde en fin ganska välutrustad E30 Touring 320 -90 med ca 15t mil på mätaren år 2001 tror jag. Fick då 45 tkr, tror jag, vilket då nog var marknadsmässigt. Den är skrotad idag. Gör som E skriver, kolla rost och rost, och ju mer orignalig den är desto mer lättsåld är den i andra hand, de är snart entusiastbilar om de är i fint skick. Mats BMW CS #5847 |
|
|
okej, nej dom verkar gått till skrot eller liknande många utav dom. Bilen jag ska kolla på har 28 t på mätaren, motorn utbytt till en fräschare som sagt. skicket är väldigt fint för en sådan gammal bil, innuti är helt orginal men elhissar, stolsvärme, taklucka och så vidare. Killen begär för övrigt cirka 20 000 kr för bilen, skattad och besiktigad. gör jag en backaffär genom att köpa denna tro ? Mvh |
|
|
Det här med motorbyte kan vara lite vanskligt. Är bilen registreringsbesiktad med 50b25 motor? I annat fall kan bilen vara olaglig, hur besiktad den än är. Min erfarenhet av "entusiastbilar" är att det är originalskick som gäller. Oavsett hur fin bilen är i övrigt så är den ointressant för "entusiastbilsköparen". Man gör i princip alltid en backaffär på en bil som ska brukas. Men att förlora 20000 kr i värdeminskning på en bil kan väll knappast vara något att gråta över. Hela bilen är en trisslott men kan du skruva själv och tycker den är rolig så är E30 en fantastiskt rolig bil att ha. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.