|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta glödstift snart och tänker köpa en momentnyckel för låga moment. Jag tror de ska dras med 15-18 Nm men vill gärna att den klarar riktigt låga moment neråt 2-4 Nm då jag cyklar mountainbike. Någon som sitter inne med tips på pålitlig momentnyckel för kanske 2-25 Nm eller liknande (och som går att lita på)? Läste test på cykelsite där man fick >10 Nm vid inställda 2 Nm... | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag är mycket nöjd med min Kamasa Tools 1/4" 3-25 Nm Länk Ska ha en noggrannhet på +-3% och som med ALLA momentnycklar så måste man kalibrera den med jämna mellanrum om man vill vara helt säker på att ovanstående noggrannhet bibehålls. När du är nere på så låga moment som 2-3 Nm så börjar det nog bli viktigare med att ha koll på gängfriktionen, gissar jag. Däremot så vet jag att runt 90% av momentet går åt på att övervinna friktionen (dessa 90% är i grova drag jämnt fördelade mellan friktionen i gängan och friktionen under skruvhuvudet). Då förstår du att drar man EXAKT 30 Nm med en rostig osmorjd gänga och drar EXAKT 30 Nm med en helt ny inoljad gänga med glatt ytbeläggning och olja under skruvhuvudet så blir förspänningen i de två skruven HELT olika - oavsett om din momentnyckel är exakt till 10:e decimalen :-) Det blir ändåså inte som man tänkt... |
| Det var något mer än vad jag hade tänkt lägga men kanske är vad som gäller om man ska få något vettigt ut. Andra förslag? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Biltema har en 3/8" 4-20 NM för 700 SEK Länk Samt en 1/4" 3-15 Nm för 600 SEK Länk Har ingen erfarenhet men jag skulle gissa att dessa fungerar lika bra. Oavsett vilken momentnyckel man köper så måste de kalibreras om man vill vara 100% säker på att den visar rätt. Vidare så antar jag att billigare momentnycklar kanske inte håller sig inom gränserna lika länge som en dyrare efter en utförd kalibrering - men har inga belägg för detta påstående. |
|
Ska man dra så låga moment som 2-4 Nm så kvittar det nog ärligt talat om man har en momentnyckel eller inte eftersom det är så mycket annat som påverkar. T.ex tekniken hos den som håller i nyckeln... Jag har ingen erfarenhet av biltemas lilla momentnyckel men deras 20-210 Nm för 499 kr har jag i garaget. Testade den i utrustningen vi har på jobbet och den är ungefär lika exakt som vilken svindyr märkesnyckel som helst. Med den vetskapen så skulle iallafall inte jag tveka på att köpa deras lilla om jag skulle behöva en sån. |
|
| OK, få se hur jag gör. Rätt vad det är kan jag låna en men en 3-25 hade varit jäkligt allround till cykel också. Inser att superlåga moment knappast blir så exakta. Är mest glödstiften jag tänker på just nu. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag köpte en momentnyckel på Biltema för mer än 35 år sedan av märket Norbar made in UK. 1-13 nm en 3/8 för att justera automatlådebanden på min Mustang. Användes några ggr har sedan legat på hyllan, men kom till användning i våras då min brorson skulle dra kamaxelöverfallen på sin crossmotocykel. Han lämnade in den på kalibrering hos FFV i Arboga och den var helt OK. Man kan ju hoppas att dagens Biltema har lika bra kvalitet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Shit BMW-slangen kunde en del om moment och momentnycklar! Helt logiskt och förståeligt resonemang dock - även för en helt o-momentad läsare! | |
|
Jag köpte de här Länk 6-30 20-100 40-200 60-320 Nm Det finns en 3-15 Nm Länk och en momentmejsel 1-5 Nm Länk Att de inte anger 3-25 utan 6-30 resp 3-15 är nog sunt om man vill ha någon precision över skalan i rimlig prisklass. Jag har kontrollerat alla mot kalibratorn på jobbet och INGEN behövde justeras! (de påstår att de justeras i fabrik) Är mycket nöjd. :) Bra pris, och bra känsla i klicket. Låda ingår. Köpte från Tyskland. Som redan sagts tror jag att Biltema är lika bra, men kändes kul med annat märke. |
|
| Förresten verkar det vara viktigt att man alltid avlastar fjädern genom att skruva ner till lägsta momentvärdet när man inte använder en momentnyckel, om man inte köper en modell där man uttryckligen inte behöver avlasta den (kostar mer). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.