|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en E93 335 från 2010, med 6000 mil på nacken. Nu indikerar bilen att det är 300 mil kvar på bromsbeläggen bak. Bilen har räknat ned detta miltal så länge jag haft den, ca 500 mil. Är det normalt att byta bromsbelägg redan efter 6000 mil? På mina andra bilar har jag inte bytt så snabbt. Är det slitagevarnaren som ger prognosen om bytet, eller är det ett förutbestämt serviceintervall för bromsbelägg bak? Jag tycker att det ser ut som att det finns rätt mycket belägg kvar, och jag vill ju inte byta i onödan. Hälsningar | |
| Antingen litar du på dig själv som undersöker beläggen som man gjorde förr eller så byter du efter CBS systemet. Beläggen slits väldigt olika beroende på hur man kör. Bilen är dessutom motorstark och tung vilket spär på detta. Strax efter jag köpte bilen varnade min varpå jag bytte och det var nästan 1/3 kvar. Jag körde sedan lite bana o.s.v. Detta slet ner beläggen på under 2000 mil och då använde jag inte ens slitagevarnarna som är hängda bakom hjulhusen. | |
|
Vår E90 räknade också ner väldigt snabbt och indikerade byte vid 7000 mil. Vid servicen vid dryga 6000 mil var det gott om belägg kvar, så den är nog rätt konservativ i sin gissning. Det är inte slitagevarnaren som indikerar, då får du en annan varning. Ska du ha kvar bilen själv så hade jag rekommenderat att köra vidare för att som du säger slippa byta i onödan. Ta en titt på beläggen när du byter till vinterhjul i höst och se hur det ser ut. För min del så skulle jag sälja bilen precis när den ville ha service så jag bytte för att nya ägaren skulle slippa ha en aktiv servicepunkt. Annars hade jag kört vidare några hundra mil till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.