|
|
|
|---|---|
fredde 7 |
Hej.... Med så många duktiga fotografer på detta forum kanske vi kunde ha en fototråd? Jag skulle i vilket fall som helst vilja ha lite tips så jag börjar. Vad rekomenderas för objektiv för att fota lite effektfulla bilder på bilar/motorcyklar båtar? Min tanke går åt vidvinkelzoom.... Är jag fel ute där? Tar gärna emot tips på specifika objektiv, Har en Canon 600D. Originalobjektivet 18-55 känns "mesigt" lite vidvinkelkänsla får man dock vid max zoom. /Fredrik |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett 24-70 på en FF (fullformatskamera) täcker de flesta behoven. Det motsvarar ett 15-44 på en APS-C kamera med 1.6 crop factor (som din Canon 600D är). Så 18-55 kitobjektivet passar fint som utgångspunkt. Därefter är det positionering, komposition, bakgrund men framförallt och viktigast av allt - ljuset som gör bilden. Max zoom innebär att du sätter objektivet till den största brännvidden, i detta fall 55 mm. Det är alltså åt direkt motsatta hållet om man vill ha vidvinkel. Den största bildvinkeln (dvs mest vidvinkel) får du vid 18 mm. En vidvinkel (typiskt 10-12 mm på en APS-C) kräver lite mer av fotografen då den har lite speciella egenskaper. Dels så gör den att objekt nära kameran ser tokstora ut, medans objekt lite längre ifrån ser toksmå ut. Att köra upp en vidvinkel i ansiktet gör att att hela ansiktet ser utdraget i djupled (stor näsa osv) - jämför med titthål i dörrar - ungefär samma effekt. Kör man upp en vidvinkel på en bil kan proportionerna bli ganska skeva, man kan få strålkastarinsatsen och främre delen av bilen att se groteskt stor ut jämfört med övriga bilen. Men är man medveten om hur ett vidvinkel fungerar kan man börja utnyttja detta till sin fördel. Men det är inte det lättaste att börja med. Ovanstående gällde främst statiska motiv. När det gäller rörliga motiv så är det andra faktorer som spelar in. Hur när kan (får) du vara motivet? Vad vill du berätta med bilden dvs vilken känsla vill du uppnå? Beroende på situation så är bra autofokussystem i kamera och snabb autofokus i objektivet en klar fördel. Men ingen nödvändighet, men det ger en högre procentsats av keepers. Körde själv länge med en Canon 450D och kitobjektiven EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS och EF-S 55-250 f/4.5-5.6 IS och det gick definitivt alldeles utmärkt att ta på rörliga motiv (racingbilar med mera). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.