|
|
|
|---|---|
|
Hej! Risk för att detta kan bli ett långt inlägg, men jag har bra erfarenhet av Autopower och hoppas ni kan hjälpa mig i denna tråden. Jag är 19 år, bor hemma och har en BMW 528 E39 -96 som jag köpte när jag var 17. Min pappa har en V70N 2.4t -01. Det tråkiga är att min pappa har cancer, och kommer förmodligen inte kunna använda sin bil någon mer gång. Så jag har fått tänka över bilsituationen lite här i familjen. Jag köpte min bil för att jag skulle kunna använda den till jobbet när jag väl börjat jobba. Så nu har vi alltså en bil i överflöd. Jag älskar min bil och är ganska fäst vid den, men rent tekniskt så behöver jag den inte längre, och det blir en onödig kostnad att äga två bilar när det ändå bara är jag som kommer köra. Så jag har föreslagit att vi ska sälja båda bilarna för att köpa en gemensam bil. Har lite ångest över det här, för att jag vill verkligen att allt ska fungera och gå ihop ekonomiskt. Jag vet att det är svårt att göra en bra bilaffär, och att man aldrig tjänar på en bilaffär. Sitter på Blocket i många minuter om dagen för att försöka hitta den perfekta bilaffären. Vi har ju ändå inte sålt våra bilar än, så det är kanske lite tidigt att spana in sig på en viss bil än. Låt oss säga att vi 25.000 per bil, så hamnar vi på ca 50.000 att röra oss med. Det är nu jag tycker det blir så jävla svårt att välja om man ska lägga till pengar och köpa en modernare och dyrare bil, eller att köpa en billigare bil och få pengar över. Tänkte att jag kunde gå igenom alla tekniska krav så att jag får det överstökat: -Kombi -Inget franskt, helst tyskt. -Bensin, då vi inte kommer köra så långt per år, plus dyr skatt på diesel. -Manuell -Dragkrok Det första jag tänker på är en E39 Touring, då jag gillar min 528 väldigt mycket. Det perfekta vore väl en 530i, manuell, helläder med dragkrok och få ägare. Vilket jag nästan inte hittar någon i hela Sverige. Förstod att jag förmodligen inte kommer hitta en sådan, så nu har jag kollat runt på 520 och 525 också. Om jag förstått rätt så har de alla princip samma bränsleförbrukning, men lite effekt är väl trevligt också. Har även kollat lite på E46 touring, vet dock inte hur E46 är storleksmässigt, så jag tänkte ta och provköra en. Så det är väl i stort sätt E39 och E46 touring's som är mest ekonomiskt aktuella. Men då råkar man glida in och spana på E90 och E61 touring's. E61 är väl i dyraste laget, men vissa E90 320 börjar röra sig runt 70-80.000kr. Då funderar man på om det är värt att satsa på en nyare generation, E90 eller E61, jämfört med E46 och E39. Då skulle man behöva lägga till ytterligare ca 30.000kr. Fan, blev mycket text, hoppas det inte är allt för förvirrande. Hoppas ni kan hjälpa mig som är en ganska oerfaren bilägare med, råd och tips! Vad skulle ni ha gjort i min situation? | |
|
Hej! Beklagar allra djupast den situation du hamnat i, särskilt din far. Min korta rekommendation är att glöm BMW för ett litet tag. Prio ett är din far, utan tvekan. Till det hör också ekonomin, vilket gör att första valet inte går till BMW. Skulle rekommendera en Honda, Toyota eller liknande under ett par år. Dessa är också är bra bilar, framförallt mer ekonomiska på flera sätt. En BMW i gott skick är en trevligare bil men då det i första hand handlar om att ta sig mellan punkt A och B på ett helt ekonomiskt och komfortabelt sätt, så faller valet på något annat än BMW. En BMW kan du köpa igen om några år, då får du ännu nyare och bättre modeller för samma pengar som idag. En bil är trots allt bara en pryl som ska ta dig mellan två platser, helst utan att du ska behöva frysa. Satsa på det som är viktigt! Vet att jag låter sunkig, men du kommer nog tänka på dessa rader om några år, hur du än gör. Vänligen Mikael |
|
|
Jag beklagar verkligen det som hänt er och hoppas att ni har det bra trots omständigheterna. Men angående bil hade jag föreslagit en lite annorlunda lösning än Mikael gör, sälj en bil men behåll den andre. Som du säger är det inte enkelt att göra en bra bilaffär och har ni två bilar att lita på idag känns det som fel läge att ta en chans och byta. Om jag minns rätt har du haft en tråd om köpråd uppe här på Autopower tidigare och att den slutade med att du köpte en blå 528i sedan? Frågan är om inte kombin är det bättre valet om en bil skall bort tyvärr, även om det kanske inte är det roligaste valet. //Bjersér |
|
|
Tack för svaret. Det lät väldigt vettigt, och jag har själv tänkt över det alternativet. Har väl varit alldeles för insnöad på BMW sen jag själv köpte en. Jag skulle definitivt kunna tänka mig en typ Toyota Avensis eller Corolla. Just nu är det som du säger, att ekonomin som går före hästkrafter. Men direkt börjar jag ju jämföra med BMW. Vad är för- och nackdelarna när man jämför t.ex en Toyota Avensis 1.6 mot en BMW 318/320 E46 Touring? Känns som att BMW bjuder på mer komfort och körglädje. Toyotan har kanske lite billigare skatt, lite billigare försäkring och drar lite mindre bränsle. Samtidigt så kan jag själv göra små reparationer som oljebyten, bromsar och liknande underhåll. Känns som att det är så små marginaler eftersom den ändå kommer stå på min pappa. Fan, hoppas inte jag låter alldeles för insnöad på BMW. Vill bara att vi ska välja rätt bil. Döljer inte att jag hellre väljer en BMW igen än en Toyota, även fast att jag litar helt på att Toyota gör bra bilar. Får sova på saken, alldeles för trött detta... |
|
|
Bjerser: du har bra minne i så fall, det var ca 2 år sedan. Men det stämmer :) Men ja, jag har börjat inse att det kanske är min bil som måste bort. Tråkigt då jag liksom fäst mig vid den då det är min första bil (och en jävligt fin förstabil). Visst, skulle man kunna behålla Volvon och köpa en annan billigare bil. Men just nu känns det väldigt överflödigt med två bilar. Själv vill jag hellre bli av med Volvon också samtidigt, då den är lite för törstig och lite för stor. Den skramlar och känns inte 100% pålitlig. Skulle kännas bättre att köpa en pålitlig kombi som t.ex Toyota och sen inte behöva oroa sig särskilt mycket. Vi lastar sällan Volvon fullt upp och jag skulle tro att en Toyota-kombi skulle kunna ersätta den bra. |
|
|
Vill dina föräldrar absolut inte åka i din 528? Om de kan tänka sig det och du har/kan installera dragkrok på din 528, så sälj enbart Volvon. Nu förutsätter jag att det inte finns många/dyra saker att åtgärda på 528:an som sänker ekonomin. En 528 kan vara mycket svår att sälja men Volvon antagligen betydligt lättare... Mvh |
|
| Jag röstar för att behålla 528:an, ev. kompletterad med en dragkrok, inte minst för att du gillar den och dessutom vet du vad som är gjort med den och kanske slipper trista överraskningar. Men frågan är väl vad ni ska ha bilen till? Kommer ni att köra mycket och långt? Behöver ni utrymmet som en kombi ger? Hur ofta kommer ni att använda kroken, går det inte att "bytlåna" vid de tillfällena? | |
|
Tack för alla svaren! Just nu blir det mest korta resor fram och tillbaka till sjukhuset. Mycket stadskörning med andra ord. Varken 528:an eller V70:n är särskilt ekonomisk för det. Tror inte det blir så många långresor i framtiden... Vi är dem enda i släkten med en kombi och dragkrok, och har väl liksom tagit på oss det ansvaret lite. Använder dragkroken främst till att köra skräp till tippen några gånger om året. Samt att vi behöver en kombi då vi har ett sommarställe, och då är det ganska nödvändigt med kombi. Så därför tror jag att det hade varit optimalt med en lite mindre och bränslesnålare kombi med dragkrok, som även fungerar bättre till kortare resor och stadskörning. Just nu har vi så mycket annat att tänka på, så det är därför jag känner att det hade varit skönare att bara ha en bil att sköta om. Förutom att V70:n dricker massor av soppa så är jag tveksam till hållbarheten. Den börjar bli lite sliten och slutkörd, och minst av allt vill jag drabbas av ett turboras som vissa råkat ut för. Gillar MikaelE60's idé om att jag kan se fram emot att köpa en finare och roligare egen bil någon gång i framtiden, när jag fått jobb och allt börjar bli stabilt igen. Vad säger ni om E46 318/320? Jämför med en motsvarande typ Toyota Corolla/Avensis kombi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.