AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
487

Olika priser

Peter2001
Ringde Länsförsäkringar angående en helförsäkring på en 325:a från -92 som hade varit importerad -96 förra veckan. Ringde idag angående en likadan bil som var importerad -00 och den var 200:- dyrare PER MÅNAD. Är det så att det finns någon slags preskiptionstid för att den ska kallas importerad? Är svensksålda bilar mycket billigare att försäkra?
Vore mycket tacksam för svar. /Peter

Ke
51
Kenny Starfighter
BMW 525i Touring -94
Har för mig att bilar som importerats och som varit svenskregistrerad i mer än 3 år, har ungefär samma premie som en svensksåld, iaf hos LF. Själv så är det dax för mig att byta från LF, till något annat billigare försäkringsbolag, då dessa höjt premien för min fjolårsimporterade kärra med nästan 3000:- per år, från 6800 till 9900.
Peter2001
Jösses! Att dom bara kan göra hur som helst :-( Att dom kan höja med ett par hundra låter ju rimligt, men att höja med 3000 spänn är ju löjligt. Det borde finnas lagar mot sånt.

Ke
51
Kenny Starfighter
BMW 525i Touring -94
Förstår faktiskt inte varför försäkringsbolag gör skillnad på direktimporterade och privatimporterade bilar, dessa kommer ju ursprungligen från samma fabriker. De kanske är väldigt goda kompisar med de aukt.bilförsäljarna här i Sverige.
Peter2001
Ja, det kan man ju undra... Läste här någonstans att det beror på att det är vanligt att Tysken kommer upp till Sverige och snor tillbaka bilen igen.

Froz-523
Att det skulle vara vanligt att Tysken kommer upp till Sverige och snor tillbaka bilen, glöm det. Det är bara en i raden av dåliga skrönor som sprids av bilbranchen för att motivera folk att köpa "svensk-sålt".
mr bmw
Tyvärr så är det mycket bedrägerier med importbilar.Jag sitter själv som skadereglerare på ett försäkringsbolag.Så jag har varit med om en del.Och det är nästan uteslutande imoprt det är konstigheter med.
Peter2001
mr bmw: Vilka typer av bedrägerier menar du?

Billiga men balla bilar drar till sig lyckosökare, som kanske lägger alla sina t.ex. 100' kronor på inköp av en bil som de sedan inte har råd (och vilja) att reparera. Sälja för 60' eller göra FB? Tyvärr så är vissa mindre nogräknade.
Trygghansa ger inte ens en offert på min privatimporterade bil, jo de erbjuder trafikförsäkring för min 528i 97:a hua!! Själv har jag nu styrt om allt mitt nysparande i pensionsförsäkringar bort från trygghansa, pga detta bemötande. Det är det enda språk de förstår, fler borde premiera de vettiga bolagen på flera sätt och säga upp sina försäkringar på de mindre kundvänliga.

Simon
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Mr bmw - en liten fråga till dig som skadereglerare... vet du hur mycket skadegörelse det ska vara (repat osv) för att bolaget ska kosta på en ny lack?? vad brukar en normal självrisk ligga på?

mvh danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.