AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.882

Glapp framvagn? E46 320 -02

Jl
90
Jlmmy
Äkta Bmw e30 325i M-Tech ll
Hej!

Har ett problem med min e46 320 -02..
Det känns som det glappar i framvagnen på något konstigt sätt.

Har precis bytt:

Nya bilstein coilovers
Nya skivor fram/bak och belägg
Nya stabilisator stag fram

När jag har bilen upphissade fram så glappar det inget upp och ner.
Men om man glappar åt sidan så glappar det rätt mycket och det låter skumt.

Förra ägaren hade ett par billiga skit coilovers som han monterade långt under infästningen så stabilisator stagen låg imot bärarmarna fram (klant)

Undrar mest om något mer kan ha tagit skada isåfall pågrund av detta?
När jag kör så känner jag inte av något direkt förutom att ratten vibrerar och nör jag bromsar in så känna det lite som framvagnen rör sig typ.

Svårt att förklara

Tacksam för svar

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen spindellederna och/eller styrlederna som är slut.

Enklast är att byta hela bärarmarna med fastsatta bussningar.
Kika hos claus-autoparts.se han har prisvärda framvagnssatser.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jl
90
Jlmmy
Okej tack!

La även märke till idag när jag körde på en grusväg så gick ratten lite av sig själv liksom fram och tillbaka..

Det kan inte vara så att styrväxeln är dålig? Hur märker man detta annars? :)

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om allt är lite glappt i framvagnen blir ratten "lealös", så mest troligt är det att du har slitna bussningar/leder.

Det är vanligt att bussningarna och lederna blir dåliga efter 10-12000 mil ungefär.

När byttes framvagnsdelarna senast?

Mvh
Johan B

Jl
90
Jlmmy
Jo men det skumma är ju att det glappar på båda sidorna.. Vilket är skumt om det pajar på båda sidorna samtidigt?

Glappar somsagt bara kvart i tre och inget annat.
Vet inte om allt annatr bytt..

Får ta en närmare titt och se efter :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är inte så konstigt att det är lika glappt på båda sidor eftersom allt slits ungefär lika mycket över tiden.

När alla bussningar/leder börjar bli slitna, kan det vara svårt att hitta ett glapp i en enskild del men sammantagna glappet blir ändå för stort.

Kvart-i-tre-glapp tyder på slitna styrleder, men kan även vara bussningarna längst bak på bärarmarna.
Troligast är dock att allt är lite glapp, så var det på min bil innan jag bytte bärarmar/leder mm. (köpte komplett framvagnskit hos claus-autoparts) där såg man inget glapp i en enskild led/bussning men totalt flexade det för mycket och efter bytet blev allt bra.

Mvh
Johan B

Ni
966
Nip
320i-04
Det konstiga som jag tycker är ju att det inte fanns innan det byttes skivor - vad jag förstår.

Att det plötsligt blir så grovt slitet.

Alltså - reaktion att stort glapp framvagn skulle märkts innan man funderade över om bromskivor behöver bytas.

Är det verkligen rätt meckat kan man undra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan inte se hur byte av bromsskivor skulle kunna påverka glapp i styrningen.

Mvh
Johan B

Jl
90
Jlmmy
Rätt meckat är det^^ haha
Snarare den förra ägaren som var en riktigt klåpare..

Med tanke på att han kört med på stabilisator stagen fram ner mot båda länkarmarna... Smart kille!

Kan ju vara att något annat tagit skada pågrund av detta menar jag..
Atår jag stilla med bilen och vrir på ratten så glappar set och ett lite klonk hörs då också.

Mvh
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Testa att bända på alla lederna med en kofot när bilen är upphissad.
Testa även när det är belastat.
Om något rör sig mer än normalt så borde det vara där det är fel.
Jl
90
Jlmmy
Får göra detta!
Tack för alla snabba svar, återkommer :)
Jl
90
Jlmmy
Får göra detta!
Tack för alla snabba svar, återkommer :)
Ni
966
Nip
320i-04
@Johan B: Våldfört sig med avdragare och annat som en fundering.

Varför upptäcktes inte detta glappet på tidigare stadium om det fanns då?

Första tråden från Jimmy var ju byten bromsar bak, om jag minns rätt.

Om jag haft så påtagligt glapp i styrningen hade jag tagit det långt tidigare än jag ens funderade på att skivorna var lite rostiga eller liknande - så länge det var bromsverkan vaklart.

Så sannolikt uppkommit under pågående arbeten - snare än av ålder förslitning.

Stabilisering-stag framvagn?

Tidigare ägare försökt dölja glappet med detta tilltag han gjort?
Det är ju tänkbart.

Bara spånar....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har fortfarande svårt att se hur ett byte av bromsskivor skulle kunna påverka glappet i bussningar/leder...

Oavsett har TS redan konstaterat glappet och då är det troligen bara att byta ut hela rubbet i framvagnen - finns som sagt prisvärda kit hos t ex Claus-autoparts.se

När man ändå byter bärarmar och dess bussningar kan man lika gärna byta styrlederna också, eftersom man ändå måste göra en hjulinställning efter arbetet och merjobbet att byta styrlederna är litet när man ändå har lossat allt i framvagnen.

Som jag skrev innan kan det vara svårt att se/känna något påtagligt glapp i en enskild led/bussning, men sammantaget kan de alla vara lite dåliga och ge för stort flex totalt.
Jag eller meken kunde inte se eller känna något glapp på min E46:a när jag hade vibrationer i bromsarna, men efter byte av hela klabbet (kit från claus-autoparts) blev den helt vibrationsfri och stabil igen.

Mvh
Johan B

Jl
90
Jlmmy
Avdragare? Vad skall jag ha använt det till?
Nedu svårt att säga, men med tanke på att bilen var redigt låg innan, och ägaren hade kört ner dom gammla ta technix coiloversena ca 4cm under själva fästningen för att få bilen ännu lägre.. Men andra ord blir ju "stabiliserings staget" allså det staget samgår ifrån krängaren upp till stötdämparen alldeles för långt så dom log ju imot bärarmarna fram...

Jag bytte skivorna bak då beläggen var helt slut, och klossarna fram var inte vackra heller så jag bytte både fram och bak så vet jag att allt sånt är fräscht!

Men detta glappet kännde jag inte när jag köpte bilen, kanske för att dom stagen låg imot bärarmarna och låste det hela..

Precis han kanske har gjort så, men kan man verkligen vara så korkad?^^ :p

Mvh

Jl
90
Jlmmy
Kom och tänka på en sak..
Kan man inte göra så att jag lossar båda styrtagen ifrån spindeln och känner på hjulet? Glappar det inte då, då bör det ju vara något med styrväxeln/styrlederna?

Bara en tanke :)

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är dels om du får loss styrstagen så lätt och dels om du kan känna något glapp när du inte har styrstagen som mothåll på hjulet?

Däremot kan man ibland känna ev. glapp i styrväxeln om man lossar styrleden och ruckar den mot styrväxeln.

Men så som du beskriver det hela, skulle jag nog våga sätta en slant på att det är leder och bussningar som är dåliga.

Mvh
Johan B

Jl
90
Jlmmy
Hej!

Nu hittade jag felet, dom bakre bärarmsbussningarna är helt slut^^
Antar att det berodde på så förra ägaren gjorde och körde..

Så nu blir det nog powerflex bussningar, men nu till frågan hur vet man om det är 60mm / 66mm?

Är original bussning jobbig att få bort när hela bärarmen är på plats?

Tackar för all hjälp.
Jl
90
Jlmmy
Läste lite och fick se att om dom var slut så är spindeln det kanske också? Stämmer detta?

Såg ju att schmidemann har dom komplett med fästen (heavy duty) förstärkt, är det krångligt att få av orginal från axeln? :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, om bussningarna är slut är oftast spindellederna och ev. styrlederna också det.

Räkna med att du normalt behöver byta alla bussningar och leder i framvagnen efter mellan 10-15000 mil, beroende på hur bilen körs.

Jag köpte M sport II-bärarmarna som har förstärkta spindelleder utan gummilagring och färdigmonterade bussningar. De var tillverkade av Febi-bilstein.

M-II-bärarmarna ger en lite annorlunda castervinkel (har för mig att det var en eller två graders skillnad) som skall ge lite rappare styrning samt bättre "styrkänsla" (de flexar mindre i lederna) - de passade "bolt on" på min E46 som inte hade M-sport II-chassi.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.