AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.254

Topplocksöversyn e12 520i -79

Funderar nu i vinter att ta bort toppen på min 520i och se över den då jag noterat vid kraftig motorbroms med ca 5000prm på mätaren så kommer det rejält med oljerök. Bara då har inte sett att den "puffar" till vid växlingar och så. Och den verkar inte "dra" speciellt mycket olja heller men men..

Någon kunnig här som kan säga vad det är för kam i original ? Alltså vilka grader..
Jag är nämligen mycket sugen på att byta kammen när jag gör detta jobb och sätta i en vassare kam typ 284 graders..

Original så hade väl 520i -79 125 hk om jag inte är ute och cyklar. Och jag undrar om man då renoverar toppen med nya styrningar/tätningar samt vassare kam och portning!? samt nya vipparmar mm, vad kan man få ut av det i effektökning ? ?
Någon som vet / gjort det ?

Billy aka Fantômas
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kan nästan garantera att det inte finns några tätningar kvar! minns speciellt en jag hade som saknade tätningar, drog ett par l olja per 100 mil, efter nya tätningar så kom jag 1000 mil istället. vassare kam o portning, 5-10 hästar kanske?
dd: Jomen har ju nu kört ca 50 mil och inte behövt fylla på än, oljenivån ligger forftarande bra på stickan, strax under max..

Men men i viket fall så ska jag nog "mysmeka" lite i vinter ändå...

Billy aka Fantômas
Wa
19
Wastro
525i -02
520i -76

Tjena Billy.
Jag har en 292 Graders Schrick kamaxel. Ny i kartong.
Skicka ett medelande om du är intresserad.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.