|
|
|
|---|---|
|
Hej! Misstänker att motorn i min 325ti är mer eller mindre slut. Har hela tiden trott att det var vevhusventilationen som var trasig, men det verkar inte så bra... Jag ska beskriva lite hur jag gått tillväga och tänkte ni kunde hjälpa mig på ett par punkter. Den har hela tiden hostat ur sig ett blått moln vid start. Inte varje gång men ofta iallafall. Efter att jag försökt "sota ur" den lite, pressade den ut motorolja vid ventilkåpan. Hela motorrummet kladdigt nästan... Körde så ett tag, körde man snällt så läckte inga större mängder ut. Efter detta bytte jag hela vevhusventilationen+ventilkåpspackning och passade även på att byta tätningarna i vanos-enheten. De gamla rören och själva ventilen såg "tyvärr" friska ut men gick ju såklart sönder vid demonteringen. Jaja glad i hågen och efter lite strul med oringen till oljesticksröret fick jag allting tätt och motorn gick väl helt ok. Meeen efter lite inspirerad körning; varvade ut på 1-2-3 och skulle precis lägga i fyran blir det ett enormt rökmoln i backspegeln! Det visar sig att motorn pressat ut olja där oljestickan sitter i tråget och dränkt avgassystemet i olja. Så nu har jag en bil med rostskyddat golv+bakparti... Så jag börjar bli rätt säker att motorn blåser förbi kolvringarna på en eller flera cylindrar. Kör man snällt så läcker bara nån droppe ut, men gasar man på däremot... Så nu sitter jag och funderar på alternativen. Jag gillar bilen i övrigt och den är i stort sett rostfri. En motor från en 330i hade varit kul. Om man ändå ska byta så ska det vara nästan helt plug and play... Ska försöka mig på ett kompprov på motorn som sitter i för att verifiera. En "WD40-behandling" lär väl knappast rädda min motor va? På en frisk m54 är väl ett svagt vacuum i oljepåfyllningslocket vid tomgång? Min har en liten pelare av rök/oljedimma/avgaser ur hålet. Borde väl inte komma ut nåt där? Blev lång text, men nu undrar jag hur ni hade gått tillväga? Mvh Johan | |
| Har du gjort ett komp-test? | |
|
Jag tror att du "missat" några rör i vevhusventialtionen, att du har ett övertryck vid oljelocket tyder på det. tog du bort och rengjorde "insugsbryggan" som ligger ovanpå insugröret, min var helt igenkoksad. FAF |
|
|
Ett kompressionsprov kan visa helt OK värden, även om det läcker ner förbränningsgaser förbi kolvarna. Gör hellre ett s.k. leakdown-test: Länk Fast det troliga är, som skrivs ovan, att du fortfarande har stopp i vevhusventilationen. |
|
|
Ett blått moln vid start kan mycket väl vara ventiltätningar / styrningar i toppen. Annars låter det som om vevhusvent. inte är ok fortfarande för den ska inte ha övertryck i ventilkåpan. Min bmw drog ca 1liter olja på 100mil och den rök inte alls. |
|
|
Jag tog loss allt som hör ihop med vevhusventilationen. Även den lilla plastbryggan. Gjorde rent och blåste. Var ingen direkt koks i varken bryggan på insuget eller oljesticksröret. Tror tidigare ägare gjort denna operation ganska nyligen. Plastens lilla gjutstämpel på ventilen var årtal 2011... Ska göra kompprov snart. Leakdown har jag inga grejer för men det går att fixa. Det enda jag kan tänka mig förutom sliten/skadad motor är om själva vevhusventilen är trasig även fast den är helt ny. Men då borde den gamla vara trasig på samma sätt som den nya och det kan väl bara inte infalla på en gång. |
|
| Har gjort komp.prov nu. Glömde lappen jag skrev värdena på i garaget, men det var jämna värden förutom en cylinder som visade markant högre än de andra. Hur fasen går det till? Helskumt. | |
|
Om det läcker in olja i den cylindern kanske oljan tätar mellan cylinderväggar och kolvringar och därigenom får du en tätare cylinder med högre komp. Obs! Detta är bara en teori vet ej i praktiken... |
|
| Ja det är mycket möjligt. Då borde inte värdet öka nämnvärt med en liten skvätt olja på just den cylindern. Ska kolla mr nogrannt på mina anteckningar imorrn...Men det förklarar ändå inte övertryck i motorn. Men såklart kan motorn ha skapligt bra komp och ändå blåsa förbi kolvringar under gång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.