|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med knäppljud i framvagnen, det låter som de vanliga symptomen på dåliga krängningshämmarstag. Dock är stagen bytta för ett år sen, tillsammans med bärarmar o bussningar samt topplager till fjäderbenen. Stagen köpte jag från Schmiedmann och är av fabrikat Meyle HD. Är det rimligt att de redan är slut? (Kört ca 1500 mil) Vad kan det annars vara som genererar dessa ljud? Anders | |
|
Hej1 Jag har nu testa byta krängningshämmarstagen, dock utan nån nämnvärd skillnad, vilket var vad jag räknat med. Dock är det ju billigt o enkelt så det var värt ett försök. Någon som har ideér om vad det kan vara, det enda jag inte bytt i är styrstagen. Kan dom generera dessa ljud. Anders |
|
|
Du verkar insatt i alla delarna - men kolla att inte fjäderbenen i sig är av och dunkar upp/ned lite. Jag var med om det - och när jag körde iväg var det lite metalliskt när bilen fjädrade. Förstod ingenting. Kollad att hjulbultarna var ok. Körde vidare och sedan såg jag i backspegeln att det rök som fan - och tänkte nu är topplocket gånget eller liknande. Stannade direkt och öppnade motorhuven men såg ingenting. När jag skule stänga huven "pistolskott" och vänster fram sjönk ihop. Ett fjäderben hade gått av och rispade i insidan däcket så det rök och sedan exploderade. Mycket ska man vara med om. |
|
|
Tack för tipset. Då jag bytte stagen i helgen kollade jag fjäderbenen, slet o drog i dom. Inte kunde jag se att dom verkade vara av, eller på väg att gå av. Var gick dom av för dig Nip? Anders |
|
|
Jag var såpass chockad att jag bara slet på reserven och ringde verkstad som sa det var fjäderbenet. Rserven var såpass smalare att det inte tog i. Du har bytt såpass mycket saker där att du har bättre koll säkert. Ville bara så ett frö till något att kolla. |
|
|
Glömde säga - det skar ganska mitt i däcksidan så det vara nog lite över mitten i hjulhuset. När man körde ner från trottoarkant var det lite metalliskt ljud som man slår till en fjäder med en skruvmejsel eller liknande. Lite sjungande ljud. Detta var direkt när jag startat och körde iväg så det var nästan som det skett något när bilen bara stod. Svårbegripligt. 40 år med körkort och bil och har inte varit med om något liknande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.