|
|
|
|---|---|
|
Rubriken kan kanske verka märklig men jag ska förklara. En e39 523 -99. Har under en längre tid uppmärksammat att bilen hackat, inte misstänt, Samtidigt så har då ekonomimätaren gått upp i topp som om den vill ge mer bensin eller gå in i felsäkert läge. släpper jag då på gasen så blir ibland allt normalt igen och jag kör som vanligt, eller så går den ner till 10-strecket och stannar där trots släppt gaspedal, om jag då varvar upp så "släpper" ekonomimätaren och följer med ner igen. Detta har hållt på mer eller mindre hela sommaren men eftersom bilen fungerat och jag manuellt kunnat återställa felet så har den bara rullat på i väntan på att jag ska ckecka upp felet. I går var jag ute på en långtur och körde motorväg i 20-mil utan några som helst problem. Men de sista 3 milen började den bluddra igen och bli orkeslös, när det händer så har jag brukat lägga den i en lägre växel och gasa på och den går som vanlig igen. Men inte i går då högg den hela tiden. När jag väl kom in i stadsmiljö så gick den riktigt dåligt. I morse skulle jag i väg ett ärende och startar bilen. Den självdör innan den går upp i varv och den gör så varje gång. Går upp på ca 1000 varv och dör tvärt. Inga problem med tändning, inget problem med batteriet. Bilen startar men vill alltså inte gå mer än 2 sekunder då den tvärdör. Plockade fram carsoft som gav mig följande koder: 56 Ignition-current-feedback resistor : Open Circuit | |
|
Vet inte varför hela inlägget kom med men här kommer resten... 56 Ignition-current-feedback resistor : Open Circuit |
|
|
Märkligt, det verkas som att det är hardspaces i carsoftlistingen så jag har raderat dem och hoppas nu på att resten av inlägget visar sig. 56 Ignition-current-feedback resistor : Open Circuit |
|
|
skumt... 56 Ignition-current-feedback resistor : Open Circuit |
|
|
227 Mixture Deviation : bank 1 Cylinder 1-3 228 Mixture Deviation : bank 2 |
|
| 202 Lambda regulation limit exceeded Oxygen sensor 1 Bank 1 | |
|
Äh vad händer med Autopower..... 227 och 228 har jag fått med jämna mellanrum tidigare och de återkommer. Men 56 och 202 är nya felkoder som jag inte stött på innan. Jag nollade Carsoft och körde ett nytt test och fick återigen upp felkod 56. Eftersom jag inte kan starta bilen så kommer troligtvis inte de andra felkoderna upp. När bilen började hacka första gången så fick jag tankarna på bränslefiltret och skulle väl egentligen bytt det men aldrig kommit till skott. Kan det vara så enkelt att det är bränslefiltret? Jag har en extra bränslepump liggandes. Tycker ni att det är värt att jag river bort den befintliga i bilen och testar med den jag har liggandes? Frågorna uppkommer eftersom jag har en erfarenhet att börja i fel ände. Men som det är nu så är inget fel med bilen förutom att den inte vill forstätta att gå efter 1-2 sekunder utan prompt tvärdör. Det spelar ingen roll om jag trycker ner gaspedalen, den blir ingen respons. Långt inlägg blev det men någon kan kanske ge mig tips var jag ska starta felsökningen utan att behöva dra den till verkstad? |
|
|
Kan ju vara lågt soppatryck som gör att systemet ökar på spridartiderna för att få rätt blandning ändå, då kommer ju förbrukningsmätaren visa mera. Har du möjlighet att mäta bränsletrycket med manometer framme på fuelrailen? Lågt tryck kan ju komma från både dålig pump och igensatt filter. Men mät först, byt sedan. /Mats J |
|
|
Förresten, har du låg nivå i tanken? /Mats J |
|
|
Tanken är i princip full och jag har nu lokaliserat felet till Luftmassemätaren. Drog ur kontakten från LMM och bilen gick igång direkt och har inte gått så bra som den gör nu sedan jag köpte den i vintras. Skumt men sant. Det ska bli spännande att se om den går lika bra efter det att jag monterat på en ny LMM eller om det är uppstår ett följdfel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.