AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.163

Tappade plötsligt ljud och navigator. JBE- och DME-felkoder. Vad kan vara fel?

Jo
5
Jompis
325i -06
Jag har en 325i -06 som jag köpte för inte mer än ett halvår sedan.
För några veckor sedan när jag var ute och åkte så dog plötsligt ljudet
och navigatorn frös och började tona ut. Efter det har navigatorn kommit igång
igen lite sporadiskt. Framförallt om jag åkt lite längre sträckor och sedan lämnat bilen
en kortare stund och sedan kommit tillbaka. Jag har bytt batteri och fått det omprogrammerat.

Har även kodat om bilen. Allt detta har gjorts på märkesverkstad.
Som tack för de tusenlappar det kostade, trots att det inte hjälpte, fick jag iaf ett papper med några felkoder.

A731 JBE: Försörjning klämma 30g-f (78768km)
2F0D DME: Kylarjalusi, aktivering, (GLF) (78768km)
67 Ingen kommunikation möjlig med: audiosystem-controller (78775km)
374 Ingen kommunikation möjlig med: antenntuner (78775km)
376 Ingen kommunikation möjlig med: Most Gateway (78775km)
375 Ingen kommunikation möjlig med: Huvudenhet (78775km)

Bilen är utrustad med stora navigatorn CCC och stora HiFi-paketet. Alltså det näst största förutom Logic 7.

Någon som har lust att försöka hjälpa till att klura ut vad detta kan vara? Suger *ung att köra utan ljud. Navigatorn klarar jag mig undan, även om jag teknisk sett kan glömma ljudet så länge inte CCCn inte fungerar korrekt.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Kolla i batterilådan bak till höger om där varit vatten. annar e de nog jbe fel
Jo
5
Jompis
325i -06
Tack för svaret. Jag tror inte att det kommit in vatten. Bytte batteriet för en vecka sedan. Borde ha märkt då om det fanns vatten. Kanske är JBE. Antar att hela säkringboxen måste bytas ut om det är fel på Terminal 30f-g?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Ja kolla matarledningen till jbe den halvgrova pluspolen som går från den "lilla" pluspolskockan på batteriet och över höger bakskärm å fram till jbe men kan nästa lova att de e jbe fel
Jo
5
Jompis
325i -06
Jag ska kolla upp det! Tack så mycket!
Jo
5
Jompis
325i -06
Har inte hunnit kolla upp matningen än, men mekanikern som kikade på bilen förra veckan hörde av sig idag och sa att det är plusmatningen till JBE som krånglar. Tror du att jag helt enkelt behöver byta ut JBEn? Verkar ju vara något knas med reläet eftersom resten av bilen får ström, men inte just Kl.30g_f.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.