AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
998

Motorolja till 520d -07

Hallå! Det blev en 520d till slut :)
Ser idag att motoroljenivån är på absolut min. på stickan!
Då jag idag befinner mig en bra bit från civilisationen undrar jag om jag ska fylla på med en castrol 10w/40 av äldre modell då detta är det jag har på hyllan här, eller om det är lugnt att ta sig 40 mil hem och byta oljan helt?
Det som framgår av oljan jag har är:
SAE 10w/40
API SG/CD
CCMC G4/PD2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan och kan...det är bättre med fel typ av olja än för lite olja...

MEN din motor skall ha en BMW LL-04-klassad olja som har låga halter av svavel och fosfor eftersom du har dieselkatalysator och partikelfilter. Motorn är även designad för lägre viskositet och LL-04-oljor har viskositet 0W30, 5W30, 0W40 och några har 5W40.

Finns det ingen butik/bensinstation som säljer rätt typ av olja (klassad BMW LL-04) i närheten?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för ett snabbt och bra svar!
Finns en mack i närheten men vad dom har för oljor vet jag inte men får undersöka det på måndag!! Vilken viskositet ska jag ha om det är så att det finns att välja olika? Står det "BMW LL-04" på etiketten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det brukar alltid stå BMW LL04 eller BMW Longlife 04 på etiketten om oljan har den klassningen - oljan har i princip alltid fler klassningar inom både API-, ACEA-systemet och oftast också andra biltillverkarspecifika klassningar, men en av dem som omnämns bör vara BMW Longlife 04.

De flesta oljebolagen har minst en olja i sortimentet som är BMW-LL04-klassad, så det finns säkert på hyllan.

Om du vet vad det är för viskositet i motorn sedan innan, är det enklast att använda samma, men det påverkar inte så mycket i praktiken.

Skall du bara köra en kortare sträcka innan du byter oljan, lär det iofs inte inverka så mycket, men det är alltid bäst att använda olja med rätt klassning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.