AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.442

Motorvärmare N57D30

no
217
nogren
X3 30d -19
Ni som inte monterat in dieselvärmare, har ni monterat in någon motorvärmare/kupévärmaruttag?
Vilket märke kör ni isåfall? Jag tycker DEFA verkar mesigare med sin utanpåliggande värmare, jämfört med Calix som verkar vara en som värmer kylarvätskan inklusive cirkulerar runt lite.

DEFA 300W:
Länk

Calix 500W:
Länk
Länk

Eftersom jag parkerar mest i garage bredvid ett eluttag, och vill spara in de >20kkr som en dieselvärmare verkar kosta till F31 330d, så undersöker jag motorvärmare ...

Niklas
Sök, finns flera trådar om motorvärmare, inte minst marin849:s intressanta observationer. En intressant tråd, och principerna gäller även om det handlar om en äldre bil: Länk

Kortfattat är slangvärmare som Calix:en betydligt effektivare, men helst skall de vara på högre effekt (ju högre effekt, desto mindre värme hinner försvinna till kråkorna, s a s), men då krävs cirkulationspump (finns med inbyggd). Det man får hålla koll på är total effekt för systemet, och säkringen på uttaget man har att tillgå, bättre att gå ned i effekt på kupévärmaren om det blir för mycket.

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min sitter det defa men jag har eftermonterat
den här Länk
Funkar kalas. Ringde faktiskt både defa o calix för info
för ca 18 månader sedan. Ingen av dem hade då en
vattenvärmare till min E60. De sa t.o.m att man INTE
rekommenderade detta då det genererade felkoder......
Fasen heller, funkar skitbra. Kör på vattenvärmare med
Cupeurtag som extra. Tycker personligen inte om att skrapa
rutor. Finns även batteriladdare som originaltillbehör. Kalas.

Mvh Jonas B
no
217
nogren
X3 30d -19
Tack för tipsen!
Jag försökte söka, men det blev för många träffar..

Jag lutar åt Calix på runt ~500W + grenuttag. Blir nog för mycket ström med 1100W motorvärmare + kupévärmare.. De flesta stolpar är ju säkrade med 6A eller till och med mindre.

/n
Det finns en lösning med lite meck: Att modifiera en slangvärmare i stil med den Brynet länkar till så termostaten styr ett relä som antigen ger spänning till slangvärmaren (el. elementet) eller en utgång (som man bygger till) till kupévärmare. Då går det att köra uppåt 1,5kW forst in i motorn, sedan till kupé när motorn är varm (och underhålls).

På så sätt får man en bra användning av tillgänglig effekt (kupén behöver inte mycket värmemängd för att öka i temperatur, men har stor förlust, allt relativt motorn). Inte sett den lösningen, men troligen har någon testat? Det var någon som moddade kopplingen till termostat på en "tysk" slangvärmare likn. Brynets.

Brynet: kul att höra om lösningar som funkar bra! Inga problem med överhettning? Var ju en som brann i tråden jag länkade till.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min funkar kanon. Har även bytt cupevärmaren
satt (defa) som bara dånar, till en från
Harald-Nyborg för 100kr. Den vrider ner värmen
så bara fläkten går när det är tillräckligt.
Den sparar alltså ström med. Bättre än den smala
dyra defavärmaren.

Mvh Jonas B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.