|
|
|
|---|---|
|
Självklart helt fel forum för denna fråga men jag vill veta hur andra funderar. Funderar på en "ny" begagnad bil, runt 175-200Ksek, typ mellanklassare med överladdning. Bensin eller diesel, jag vet inte, bara jag slipper sugmotorns kassa vridmoment så är jag nöjd. Mina funderingar kretsar mellan Bmw 3-serie, A4 och S60, nya modellerna av dom senare, dvs. efter 2010. För en Bmw räcker det väl bara till en E90. Jag resonerar på följande sätt: Volvo hade jag förut och det var en bil som tålde stryk utan att gå sönder, väldigt nöjd med den. Relativt billig att försäkra en T3 eller 163 hästars dieseln. Audin är snygg men har fått kritik för dålig styrning, går billigt med quattro och 170 dieseln. Bmw'n får nästan bli med x-drive för att tillfredsställa mina behov på vintern, men med 177 dieseln så går den ändå hyffsat ekonomiskt med manuell låda. Jag är inte så petig med hur bilen ser ut, det har jag växt ifrån. Dock upplever jag Volvon och Audin som lite fräschare konstruktioner medans Bmw'n känns lite gammal. MEN, här kan driftsäkerhet och pålitlighet istället favorisera Bmw. Det är ju trots allten äldre konstruktion och den har varit i produktion längre och kanske är en bättre produkt? Hur resonerar ni? Är det bättre att köpa en bil som varit i produktion längre än en som bara funnits i 1-2 år när man köper den? | |
|
Har haft både E91 320d och vi har en A4 quattro TDI -12 med 177hk. BMWn är klart piggare att köra. Styrning och körkänslan är klart trevligare än hos Audi. Audin har å andra sidan ett större baksäte och bagageutrymme så har man behov av detta är Audin klart bättre än BMWn. Det är endast A4 med facelift (-12) som har problem med styrning som hugger. Nu har det kommit en uppdatering så problemet skall vara löst. Tveksamt om du får in en 2012 i din budget du tänkt dig. Nackdelen med Audin är förbrukningen, vår ligger kring 0,70L/mil och den har manuell låda. Faktiskt är min X3 med automat snålare vilket säger en del hur bra BMWs diesel är på detta! |
|
| Jag hade tänkt mig en sedan isf. så utrymmet är väl inte prio ett. Åker till 95% ensam i bilen också. Hur är riktningsstabiliteten på motorväg mellan A4Q och E90XD? Man har alltid hört att Bmw är nervösare och kräver mer passning och att A4 är klippstabil. Men senaste testen gör gällande att A4'an är orolig på motorvägen. Eller kan det förklaras med Audis styrproblem på 12'an och Bmw's punkteringsfria däck på E90? Den nya 3'an verkar dock stabil men den ligger nog liksom en Audi efter 11 utanför budget. | |
|
Har en E91 och en E61. Har lidit senaste tiden då jag inte tycker E61ans stabilitet varit tillräckligt bra. Bytte 18 delar i chassit och är nu nöjd. Självklart var det bara 4 av dessa som var problem men jag visste inte säkert samt jag ville se till att ha en stabil bil i 3-5 år framöver. Både E91 och E61 är nu riktigt bra. De delar dock samma bussningar i det så kallade dragstaget. BMWs original verkar vara för klen så Meyle HD eller Powerflex är bättre (=lösningen). Riktigt skicklig och noggrann fyrhjulsjustering är också viktigt om man vill ha en riktigt bra bil. Skulle alltså inte tveka på att välja en E90 eller E91 i ditt fall. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
| Bör man förvänta sig några större problem om man köper en 320X från 2010 med 184hk-motorn som rullat 6-8000 mil? Inga dieselpumpras eller andra tråkiga överaskningar? | |
|
Köp en bil som du kan teckna maskinförsäkring på, ska du köpa bilen cash? Varför inte titta på en F30? Totalkostnaden för en ny eller nästan ny bil behöver inte bli så mycket högre än för en 3-4 år gammal, service, försäkring, slitdelar, däck mm. kostar mer på den äldre, värdeminskning är mer på den nyare. Räkna och jämför. |
|
| Jag tänkte köpa kontant. När jag kollar mitt f-bolags villkor så kan dom bara erbjuda 10.000 mils maskinskada på en 320D, men på min CR-V har jag 15.000 mil. Det känns ju lite oroväckande. | |
|
Salusansvar har maskinskada upp till 16000 mil på allt. Men de är ofta ganska dyra. Att det skulle vara billigare att köpa en ny bil än en 3-4 år gammal kan man glömma direkt. En ny F30 får du räkna med storleksordningen 150-200.000kr i värdeminskning på första 3 åren. Det kan man reparera och helförsäkra ganska bra för. ------- //Lövet |
|
| Jag tror oxå det Lövet, en ny bil kostar avsevärt mycket mera. Hos If kunde man teckna Stor försäkring upp till 12.000 mil men då kostar den 9000 per år istället för 6000. Känns som att det är bättre att lägga på lite på priset och få en bil som rullat mindre. Men då tänker iaf. jag att det börjar bli lite väl dyrt för en E90 som trots allt är en snart 10 år gammal konstruktion. Då lockar en A4 mer isf. | |
| När det gäller stabilitet på motorväg är A4 bättre än E90 tycker jag. Den känns fortfarande mer framtung och därmed stabilare. | |
|
Jag har sett Volvohandlare sälja nya S60 - 13 för drygt 200 K. Momentum med bensinmotor. Trevliga bilar att köra med ett skapligt pris. /Bellamy |
|
|
NordicX är nödvändigtvis inte helt fel ute. Givetvis beroende på utrustning och om man kan fixa och laga bilen själv. Klart det skiljer men skiljer det några tusenlappar är det väl det värdet av att åka nytt och bekymmersfritt. Slarvig kalkyl men grovt räknat på 3 års ägande: Ny bil per år: värdeminskning 50000 kr, service 0 kr, slitdelar 0 kr. Försäkring nybil 4200 kr per år. Totalt 54200 kr 4 år gammal bil per år: värdeminskning 25 000 kr, service 3000 kr, slitdelar 4000 kr, helförsäkring 8000 kr, nya däck 5000 kr. Totalt 45000 kr. Försäkring är ju osäker iofs, bara höftat. Skiljer 700 spänn i månaden, sluta snusa så har du en ny bil! ;) Har det dessutom hänt nåt på motorfronten så finns det kanske drivmedel att spara in på en ny bil. Som jag skrev innan så kommer man kanske billigare undan om man kan skruva själv på en äldre bil. Kanske jag som är tokig som tänker så här? |
|
|
Gusvigilante> En kalkyl kan se både bra och dålig ut beroende på hur man räknar :) Räknar man på om man ska handla på avbetalning så blir den nyare bilen ytterligare 700kr dyrare per månad, då är vi uppe i 1400 extra i månaden. Är det bara den begagnade bilen som behöver nya däck för 5000kr/år? Handlar man bägge bilarna cash för pengar som kanske istället avkastar 10-15%/år så gör det ca. 1500 per månad. Men visst var det en trevlig kalkyl du fick ihop, även om jag tror att det skiljer lite mera när allt kommer omkring. |
|
|
Haha, fan Tomas, förstör inte min illusion! :) Nya däck köper man när man köper bilen, lär väl hålla i 3 år? Mao inräknat i nypriset. Så den gamla bilen får man köpa nya däck till tänkte jag. I övrigt vet jag inte hur de uppskattade priserna i exemplet med begagnad bil. Men visst kan man bevisa det man vill. Du har säkert rätt! |
|
|
Jag har aldrig påstått att det skulle vara billigare att köpa en ny bil, däremot skrev jag att "Totalkostnaden för en ny eller nästan ny bil behöver inte bli så mycket högre än för en 3-4 år gammal" dvs en 1 år gammal F30 med garantier, fri service, fräscha däck, bromsar mm kommer att klara en ekonomisk jämförelse med en 4 år gammal E90 ganska bra. Exempelvis: Länk Den har redan tappat över 130" mot listpris och kommer stå sig ganska bra framöver. Hade jag 200 000 kr liggandes skulle jag satt dem i värdepapper och hoppas på kanske 8-10 % i avkastning och sedan bara lagt in 20% på bilen men nu börjar jag hamna OT. |
|
|
Just nordicx exempel visar väl lite hur värdefallet ser ut på en ny bil. Även om just denna bilen kanske inte kan exemplifiera hur det ser ut egentligen då den verkar vara nån importerad historia. Men annars, 130 i värdeminskning på ett år, det är en ganska stor summa pengar. Jag tror generellt att man kan räkna med 15% per år i värdefall på en ny bil. Give or take några procent beroende på modell och utrustning osv. Man brukar ju säga att normbilen halverar sitt värde efter 3 år, det brukar stämma ganska bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.