AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.481

Överspecad 520d Xdrive?

Sida 2 av 2
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Diesel-Erik: Nu när du valt navigationspaketet så finns det ytterligare några tillval som jag inte tycker man ska missa. Välj till internet och real time traffic information.

Det framgår inte heller om du har valt M-sportratten som finns som tillval för 500 kr i sportpaketet.

Jag har valt det större stereopaketet som nu heter Harman Kardon. Jag har motsvarande i min nuvarande F11:a och tycker att det är ok men inte fantastiskt. Skulle inte vilja byta ner mig till HiFi där.

Sedan är jag väldigt nöjd med dynamic damper control som jag nu kört 9500 mil med. Det åker med i min nya spec.

Om du har många saker du vill ladda i bilen så kan man välja till ett extra 12V-uttag. När hela familjen åker på långresa har vi fyra telefoner, tre ipads och en kylväska som behöver laddning. Velourmattor tycker jag också är givet. Jag använder mina året runt.

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Diesel-Erik,
Mycket fin spec, men lägg till instrumentkluster med utökat innehåll för 1500 SEK, gör mycket för instrumenteringens utseende, eller Multifunktionell instrumentdisplay för 5900 SEK.

Personligen gillar jag kriminologen i dörrhandtagen och tycker de utan ser billiga ut, dessutom passar de till de andra Ali/krom/silverdetaljerna på bilen, lister, takreling, fälgar etc.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Diesel-Erik,
Mycket fin spec, men lägg till instrumentkluster med utökat innehåll för 1500 SEK, gör mycket för instrumenteringens utseende, eller Multifunktionell instrumentdisplay för 5900 SEK.

Personligen gillar jag kriminologen i dörrhandtagen och tycker de utan ser billiga ut, dessutom passar de till de andra Ali/krom/silverdetaljerna på bilen, lister, takreling, fälgar etc.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
J**la iPad stavningskontoll. ( vet att man kan stänga av, men inte min padda)

Krominlägg, inte kriminolog, ska det naturligtvis vara...
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Haha, trodde ett tag att det gick att få Leif GW Persson sittandes i dörrhandtagen, mot extra betalning.
di
14
diesel-erik
320dA Touring-06
530iA -89
Hej,

Tack för inputs! Överväger att ta komfortstolarna istället och väljer då bort sportpaket. Jag är inte överdrivet förtjust i 18" och klarar mig utan led-dimljus. Är det verkligen något större fel på standardratten?

Ibland tycker jag att sportrattar känns lite små och "biffiga".

Min största fundering är nu hur säljaren räknar, enligt BMW.SE finns det ju en kampanj, "comfort edition" med 520d Xdrive Touring för ca 387 800. Det är ju inge businessmodell, kan man därmed inte räkna med någon rabatt ens på utrustningen?

Säljaren har hållt på och räknat "på olika sätt" för att det ska bli "så bra för mig som möjligt". Jag är dock lite misstänksam. När jag bygger bilen till listpris och jämför med slutpris så får jag 8% rabatt vilket kanske är helt ok. Om jag istället tar en "comfort edition" så får jag utrustningen till nettopris, helt utan rabatt på både bil och utrustning...

Vad är "rätt"?

//Erik
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Angående komfortstolarna så måste du ha läder för att välja dem. Vill minnas att det blir billigare att addera komfortstolar till sportpaketet (17' kr?) änn att välja läder + komfortstolar separat
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Läder 21000 och komfortstol 23500 = 44500. Sportpaket 28900 och komfortstol 17500 = 46400. Ett väldigt enkelt val enligt mig. Standardratten är inte kul och kan du få både sportratten och 18" fälgar för 1900 så tveka inte.

Angående rabatten, är det privatköp eller med ramavtal? Privatköp brukar ge ca 8-10 % rabatt totalt och ramavtal några procent ytterligare. Nu är det LCI med comfortpaketet inkluderat så några större rabatter ska man kanske inte räkna med.
di
14
diesel-erik
320dA Touring-06
530iA -89
Hej!

Låter vettigt med sportpaket och komfortstolar.

Det är privatköp och jag förstår om jag inte får rabatt på själva bilen när de har kampanj men utrustningen, ca 165 tkr borde jag väl ha 7-8% på?

Det finns ju tydligen en kampanj på 520 och 530 d Xdrive som inte syns i konfiguratorn på BMW.se.

//Erik
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Ja jag tycker du ska ha rabatt på utrustningen. Min beställning är en leasing med företagets ramavtal i botten. Jag har fått en 520xdAT Business Comfort till kampanjpris och sedan 11 % på övrig utrustning samt en kontantbonus på 9500 kr.

Har du försökt förhandla med vinterhjulen, velourmattor eller en bagagerumsmata?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Gorban,
Kontantbonus?

Fick du nettopriset på businessbilen och sedan 11% på utrustningen? Grattis, har alltid fått höra att det inte blir rabatt på utrustnibgen på businessbilar.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Ja jag fick rabatt på utrustningen också. Sedan har mitt företag en rabatt i kronor per bil, det jag kallade kontantbonus.

Jag kontrollräknade lite nu och eftersom jag inte får rabatt på paketen så blev rabatten på övrig utrustning utöver själva bilen 6.7 % och sedan tillkommer bonusen.

På min nuvarande bil som levererades i november 2010 landade den totala rabatten jämfört med listpris på 16 %.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.